تهران بزرگ - ایرنا - استاندار تهران با تاکید بر تشکیل نشست‌های قرارگاه آب، گفت: صدور پروانه ساخت منوط به تفکیک آب شرب و غیرشرب شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استان تهران، علیرضا فخاری شنبه شب در نشست تامین آب استان با ابراز تاسف از جدی گرفته نشدن موضوع کمبود آب در تمامی حوزه‌ها، اطلاع‌رسانی را در خصوص تنش آب بسیار ضعیف، غیرمحرک و کم اثر دانست و افزود: طرح‌هایی که در گذشته به منظور انتقال آب و جبران کمبودها تدوین شده، اجرایی نشد و زمان از دست رفت.

وی با بیان اینکه باید اقدام‌های فوریتی در دستور کار قرار بگیرد، اولویت را تامین آب شرب مردم خواند و اظهار کرد: همه دستگاه‌ها به ویژه شهرداری‌ها، ادارات و دستگاه‌های دولتی و نظامی، نهایت همکاری را با ادارات مسئول داشته باشند تا کمبودها در حوزه آب جبران شود و اگر دستگاهی حاضر به همکاری نشد، مراتب از مراجع بالادستی به جد پیگیری می‌شود.

استاندار تهران اصلاح الگوی مصرف و ایجاد یک الگوی جدید در مصرف آب در ۲ بخش عام و خاص را امری ضروری عنوان کرد و گفت: در حوزه عام باید ترتیبی اتخاذ شود تا صدور پروانه ساخت منوط به تفکیک آب شرب و غیر شرب باشد.

فخاری ادامه داد: برای شروع از یک‌ منطقه به صورت پایلوت اقدام به تفکیک کرد و بعد از پنج سال کل آب شرب تهران از آب غیرشرب تفکیک می شود.

وی اجرای طرح اگوی فاضلاب را اقدامی مثبت در راستای استفاده بهینه از پساب فاضلاب تلقی کرد و یادآور شد: باید به سمتی برویم که اولویت بر باز چرخانی آب و جلوگیری از هدر رفت آن باشد.

استاندار تهران با تاکید بر تشکیل جلسات قرارگاه آب، از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست که اگر در پروژه‌های زودبازده نیاز به بودجه داشتند، اولویت را به تامین آب اختصاص داده و انجام سایر طرح‌ها را به بعد از تکمیل طرح‌های آبرسان موکول کنند.

فخاری با اشاره به استفاده نامتعارف از منابع آب در بخش کشاورزی، از تمایل کشاورزان به آبیاری به روش غرق آبی گلایه کرد و از فرمانداران، شهرداران و سایر نهادهای مسوول خواست تا علاوه بر کنترل برداشت بی‌رویه از چاه‌ها، کشاورزان را به استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تشویق و ترغیب کرده و به شدت با صاحبان چاه‌های غیرمجاز برخورد کنند.

نشست تامین آب استان به ریاست فخاری استاندار تهران، غراوی و نایبی معاونین استاندار، چمران رییس و پیرهادی عضو شورای شهر تهران و دیگر مسئولان برگزار شد.