سنندج- ایرنا- شرکت توزیع نیروی برق کردستان در سه سال اخیر اقدامات خوبی انجام داده که از جمله آن تحقق ۱۰۰ درصدی تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار است.

به گزارش ایرنا، وزارت نیرو از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون کارهای بسیار خوبی انجام داده که یکی از این اقدامات ماندگار، مدیریت مصرف برق در فصل گرما و ممانعت از اعمال خاموشی به ویژه در بخش خانگی است.

شرکت توزیع نیروی برق کردستان در همین راستا گام برداشت و در کنار آن، اقدامات چشمگیری از جمله در زمینه تبدیل شبکه سیم مسی و طرح بهارستان انجام داد.

برای اطلاع از اقدامات شرکت توزیع برق کردستان، با هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می آید.

ایرنا: در یکی ۲ سال اخیر اخبار زیادی از تبدیل سیم مسی به کابل خودنگهدار منتشر شد، در این رابطه توضیح دهید و اینکه آیا کار به طور کامل تمام شد؟

لهونیان: شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان موفق به کسب رتبه برتر کشوری در حوزه تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در بین شرکت های توزیع برق شده است.

این طرح به طول کامل انجام و بیش از پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه سیم مسی استان با ۱۱ هزار میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال اعتبار به کابل خود نگهدار تبدیل شد.

ایرنا: طرح بهارستان چقدر پیشرفت دارد؟

لهونیان: در سه سال اخیر اصلاح و بازمهندسی تجهیزات شبکه برق ۷۰۶ روستای استان کردستان انجام شده که یکی از مهم ترین پروژه های این شرکت برای رفع فرسودگی تجهیزات شبکه روستایی و ایجاد شبکه ای پایدار و ارتقای رضایتمندی مشترکان روستایی بوده است.

طرح اصلاح، بهسازی و بازمهندسی تجهیزات شبکه برق روستایی با عنوان "طرح بهارستان" از سال ۱۴۰۰ توسط شرکت توانیر طراحی شد که براساس آن شرکت‌های توزیع برق مکلف شدند طی یک فرآیند پنج ساله، اهداف این طرح را عملیاتی و محقق کنند. از مجموع ۸۶۴ روستای مورد هدف، اکنون اصلاح و بهسازی کامل تجهیزات شبکه برق و روشنایی در ۷۰۶ روستای استان تکمیل و به بهره برداری رسید.

ایرنا: در زمینه طرح هوشمندسازی تجهیزات شبکه و تکخوانی کردن کنتور روستاها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

لهونیان: با هدف مکانیزه کردن تجهیزات مدیریت بار شبکه و آمادگی لازم برای بحران های احتمالی، نسبت به تبدیل ۱۱ هزار و ۲۵ دستگاه کنتور معمولی به کنتور هوشمند و همزمان نیز نسبت به نصب و راه اندازی تعداد هشت هزار و ۶۰۰ دستگاه کنتورجدید هوشمند، اقدام شده است.

با هدف توسعه عدالت اجتماعی و بهره مندی روستاییان از خدمات غیرحضوری و حذف نارضایتی ها در عدم شفافیت میزان مصرف، بیش از ۵۳۶ روستا با اولویت روستاهای پرجمعیت استان، طرح تکخوانی کردن کنتور برق روستاییان عملیاتی و به بهره برداری رسیده است و اکنون هر مشترک روستایی به مثابه مشترکان شهری، دارای لوزام اندازه گیری مجزا بوده ومی توانند از خدمات غیرحضوری بهره مند شوند.

شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان طی چند سال اخیر با توسعه زیر ساخت ها و هوشمند سازی شبکه متناسب با استاندارد های ملی برای ۷۴۹ هزار مشترک در بخش شهری و روستایی استان، خدمت رسانی شبانه‌روزی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است.

ایرنا: اقدامات دیگری هم اگر انجام شده اشاره کنید.

لهونیان: ایجاد زیر ساخت های لازم برای تامین برق متقاضیان جدید در بخش های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی، تقویت بیشتر پایداری شبکه، افزایش توان مانور و ایجاد آمادگی بیشتر در سطح استان برای شرایط بحران، رفع ضعف ولتاژ های ناشی از واگذاری انشعاب به متقاضیان این شرکت اقدام به ایجاد ۱۵ فیدر جدید و افزایش تعداد آن به ۲۰۳ مورد، از دیگر اقدامات صورت گرفته طی سه سال اخیر است.