بجنورد- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۲۳۴ خانوار در این استان برای دریافت زمین در قالب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ثبت‌نام کردند که از این تعداد پنج هزار و ۵۴۹ خانوار واجد شرایط شناخته شدند.

سیدعلی میرکریمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون ۲۲۰ قطعه زمین ۲۰۰ مترمربعی به مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در هفت شهر استان واگذار شده است.

وی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده، ۲۰۰ قطعه زمین دیگر به مشمولان دریافت زمین طرح جوانی جمعیت به زودی واگذار خواهد شد.

میرکریمی خاطرنشان کرد: با وجود تاکید بر تامین زمین برای ساخت مسکن خانواده های دارای سه فرزند و یا بیشتر، تمامی زمین‌های مسکونی موجود در بانک زمین خراسان شمالی برای ساخت نهضت ملی مسکن استفاده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اشاره به الحاق بیش از یکهزار و ۲۱۲ هکتار زمین به شهرهای استان، گفت: از این میزان؛ یکهزار هکتار به محدوده شهر بجنورد، ۱۵۰ هکتار به محدوده شهر جاجرم و ۶۲ هکتار به محدوده شهر شیروان الحاق می شود.

وی افزود: در راستای الحاق هزار هکتار به محدوده شهر بجنورد مقرر شده است ابتدا موضوع توافق با مالکان اراضی مستثنیات و سپس طراحی تفصیلی محدوده نهایی توسط مشاور ذیصلاح در دستورکار اداره راه و شهرسازی خراسان‌شمالی قرار گیرد.

دولت سیزدهم در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با هدف ایجاد مشوق برای فرزندآوری و تعدد فرزندان در خانواده در جهت سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده مبنی بر جلوگیری از پیری جمعیت و حفظ جمعیت جوان، اواخر شهریور ماه آیین نامه اجرایی تخصیص زمین و مسکن به خانوار پس از تولد فرزند سوم و بیشتر را تصویب کرد.

بر این اساس خانوارها در صورتی مشمول استفاده از امکانات دولتی موضوع این آیین نامه هستند که فرزند سوم یا بیشتر آن خانوار پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (آبان ماه ۱۴۴) متولد و دارای سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا براساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی موضوع ماده (۱) آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن باشد.

همچنین این آیین نامه مشمول خانوارهایی می‌شود که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، براساس سرشماری نفوس و مسکن و با اعلام مرکز آمار ایران، کمتر از ۲.۵ باشد.

بر اساس اعلام راه و شهرسازی خراسان شمالی خراسان شمالی، در افق سال ۱۴۰۵، این استان ۱۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی کمبود دارد که با احتساب نرخ واحدهای فرسوده و ناپایدار و ازدواج، شرایط حاد و بحرانی نیز خواهد شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.