کرج - ایرنا -معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد: برخورداری سه هزار هکتار بافت فرسوده استان البرز از مزایای مناطق محروم کشور در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "محمد آئینی " روز یکشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان البرز افزود: با توجه به رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها شرکای راهبردی این وزارتخانه در بازسازی بافت های فرسوده هستند بنابر این تعامل سازنده می تواند عامل مهمی در پیشبرد اهداف بازآفرینی شهری باشد.
وی ادامه داد: در مجموعه وزارت راه و شهرسازی، نوسازی مسکن در بافت فرسوده مهم و بلکه مهمتر از نهضت ملی مسکن است و جای خرسندی دارد که این نگاه در استان البرز نیز حاکم است.
آئینی گفت: نکته کلیدی و مهم، ایجاد تدابیر لازم برای همگام سازی اهداف نهضت ملی مسکن با نوسازی بافت های فرسوده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: وظیفه اصلی ستادهای بازآفرینی شهری، استانداردسازی مسکن است و در مراحل بعدی کاهش فقر، محرومیت، بهبود شرایط زندگی، گسترش قابلیت ها و دارایی های ساکنان محلات هدف بازآفرینی محسوب می‌شود.

حوادث طبیعی خسارت های بسیاری به پلاک های ناپایدار وارد می کند
آئینی گفت: اگر حادثه ای طبیعی همانند زلزله رخ دهد، خسارات بسیار زیادی به پلاک های ناپایدار و بافت‌های فرسوده وارد می شود و بر این باور هستیم که اگر برخی هزینه ها از اکنون توسط شهرداری ها و دستگاه های مسوول صورت گیرد، خسارات جانی و مالی در بحران ها و مخاطرات طبیعی به مراتب کاهش می یابد.
معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر ضرورت آموزش مداوم شهروندی بیان کرد: از شهرداران انتظار می رود قوانین و مقررات نوسازی بافت های فرسوده و سند ملی بازآفرینی را مورد مطالعه دقیق قرار دهند.
وی افزود: کار ویژه ای در البرز برای اولین بار در کشور صورت گرفته و در محله های هدف بیش از ۲ هزار بسته و دیدار چهره به چهره با مردم برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص اهمیت نوسازی این بافت ها صورت گرفته که ستودنی است.


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: باید ساکنان بافت های ناکارآمد و فرسوده را به مرحله تصمیم گیری برسانیم.
وی با بیان اینکه تبصره ۱۱ قانون بودجه امسال، امکاناتی را فراهم کرده که باید مورد مطالعه و اجرا قرار گیرد، افزود: بر این اساس اسناد عادی در سکونتگاه های غیررسمی به سند مالکیت تبدیل می شود و ساکنان این بافت ها می توانند از مزایای بسیاری همچون نوسازی و تسهیلات برخوردار شوند.
آئینی گفت: لایحه ساماندهی اراضی تصرفی از سوی وزارت راه و شهرسازی به دولت تقدیم شده و با رویکرد مردم محور درصدد تعیین تکلیف این اراضی هستیم.
معاون وزارت راه وشهرسازی به برخی مزیت های طرح کلید به کلید اشاره کرد و افزود: این طرح با ارایه تخفیف های ویژه ، کاهش تراکم در بافت ها و ساماندهی مناطق هدف همراه است.
این مسوول اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه حتی اراضی فاقد بنا در بافت های فرسوده مشمول معافیت های خاص خواهند شد.
آئینی گفت: تمام طرح های حمایتی، تخفیف ها و تسهیلات در نهضت ملی مسکن در بافت های فرسوده کشور و استان البرز نیز لحاظ می شود ضمن آنکه ۲ هزار تن قیر رایگان برای آسفالت معابر خاکی البرز اختصاص می یابد.