تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پنجمین بار با حضور در محل مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به طور مستقیم به پرسش‌های شهروندان در موضوعات مختلف مرتبط با حوزه کاری خود پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، عیسی زارع پور روز یکشنبه - دهم دی ماه - در جریان شصت و ششمین برنامه پاسخگویی برخط هیات دولت به تماس‌های تلفنی شهروندان در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حضور یافت و پاسخگوی طرح، نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در حوزه مأموریتی خود در این وزارتخانه شد.

زارع پور پیش از این در آذر ماه ۱۴۰۱ و فروردین و تیر و مهر امسال میهمان مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری شد که در مجموع ۳۰ دستور را صادر کرد و امروز برای پنجمین بار در این مرکز حضور یافت. وی رکورددار بیشترین حضور در سامانه پاسخگویی برخط به تماس مردمی است.

به گفته رییس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری، در جریان پاسخگویی برخط و بی واسطه مسئولان دستگاه های دولتی به مردم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخگوترین دستگاه اجرایی شناخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد صالحی با اشاره به پنجمین حضور زارع پور در این مرکز، وی را پرچمدار بیشترین حضور در پاسخگویی به تماس های مردمی دانست و گفت: وزارت ارتباطات در زمره یکی از فعال ترین دستگاه ها در پاسخگویی به تماس های مردمی در این مرکز و در سفرهای استانی است.

مردم از زارع‌پور چه پرسیدند؟

وزیر ارتباطات هم پیش از پاسخگویی به سوالات مردمی گفت: همیشه از پاسخگویی به سوالات مردمی استقبال کردم زیرا یکی از رسالت های ما پاسخگویی به سوالات مردمی است و حضور در این مرکز برای این است که پای صحبت های مردم بنشینیم.

در نخستین تماس تلفنی شهروندی از شهر آمل درباره هزینه پست در ارسال کالاهایی مانند برنج‌ گلایه داشت که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخ داد: پست، شرکت درآمد - هزینه است و دولت یک ریال هم کمک نمی کند و طبیعی است که شرکت پست باید درآمدزایی کند و از طرفی تعرفه های پست بسیار پایین است که این هم به ضرر پست است.

زارع پور با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی هزینه حمل شرکت پست طی سال جاری اظهار داشت: شرکت پست اوایل امسال تعرفه خود را افزایش داد و به غیر از آن افزایش، تعرفه دیگری نداشته است. از طرفی دو نوع پست در ارسال کالا وجود دارد که نخست سفارشی برای بسته های کوچک و دیگری پیشتاز در ابعاد بزرگ‌تر است که هریک تعرفه خود را دارد.

اما وزیر ارتباطات به این پاسخ بسنده نکرد و در نهایت دستور پیگیری تعرفه ارسال کالا را صادر کرد.

دومین تماس به یک نامه رسان پستی از خطه گلستان اختصاص داشت که پس از خوش و بش گرم با وزیر گفت که می خواهم با شما درد و دل کنم که وزیر ارتباطات گفت: بگذار من بگم که مطالبه شما کار سختی است که من از سال گذشته پیگیر این موضوع بودم و در این زمینه اقداماتی انجام دادم و وضعیت بهتر از این خواهد شد.

این شهروند پس از پایان پاسخ زارع پور، مطالبات دیگری را درباره ارتقا شغلی، اضافه کاری و فراهم کردن تجهیزات ارسال نامه مانند موتور مطرح کرد که وزیر ارتباطات گفت: شاید تنها وزیری باشم که بیش از ۱۰ بار در دفاتر پستی حضور یافتم و در جریان مشکلات هستم.

وی ادامه داد: اگر شما فیش حقوقی سال ۱۴۰۰ خود را با اکنون مقایسه کنید، می بینید که دریافتی ها دو برابر شده است و ما در این مدت کارهای تحولی جدی در پست انجام دادیم هر چند کافی نیست.

سومین تماس مربوط به شهروند خانمی بود که درباره افزایش تعرفه دفاتر پیشخوان عمومی دولت گلایه کرد و خواستار معافیت مالیاتی شد که زارع پور اظهار داشت: ما تعرفه را افزایش دادیم و در جریان مشکلات دفاتر هستم و میانگین افزایش تعرفه ۳۰ درصد بوده که سه ماه قبل ابلاغ شده است.

این شهروند همچنین ادامه داد که افزایش تعرفه با تورم همخوانی ندارد که وزیر ارتباطات در پاسخ اظهار داشت: به عنوان مثال اینترنت تنها ۳۰ درصد از سال ۹۶ تاکنون گران تر شده و اگر قرار بود به نرخ تورم گران کنیم باید ۵۰۰ درصد افزایش می یافت.

چهارمین شهروند یک‌نامه رسان بود که درباره وضعیت حقوق ها مطالبه خود را با وزیر ارتباطات درمیان گذاشت و زارع پور در پاسخ گفت که از سال ۱۴۰۰ تا کنون حقوق پستچی ها دو برابر شده است.

یک بازنشسته سال ۸۹ تماس گیرنده بعدی بود که سوالی درباره افزایش حقوق مطرح کرد که زارع پور پرسید آیا از سال ۹۶ تاکنون حقوق وی ثابت مانده یا افزایش داشته است؟ که این شهروند پاسخ داد که حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. وزیر ارتباطات گفت: حقوق بازنشستگان بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تاکنون تعرفه‌ها دست نخورده است. آخرین مصوبه‌ای که برای اینترنت ثابت و همراه داریم، مربوط به سال ۹۶ است که هرگیگابایت اینترنت را بین ۳ تا ۴۲ هزار تومان تعیین کرده است که تا قبل از گرانی‌ها حدود بین چهار تا ۴۵۰۰ تومان میانگین قیمت بسته‌ها بود. گرچه قیمت‌ بسته‌های کوتاه قدری گرانتر بود اما بسته‌های بلندمدت‌ها ارزان‌تر بودند و ما افزایشی نداشتیم.  

زارع‌پور این را هم گفت که اکنون شبکه‌ها بخش خصوصی و کسب‌ و کارها هستند که  از آنها می‌خواهیم که کیفیت را ارتقا دهند اما آنها می‌گویند دخل و خرج ما با هم نمی‌خواند.

وزیرارتباطات در تکمیل این بخش از اظهارات خود گفت: اکنون سرمایه‌گذاری اپراتورها در سال ۹۶  تقریبا سالی ۱.۴ میلیارد دلار بود و اکنون به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است. در صنعتی که باید دائما به‌روز باشد. اکنون در نسل پنجم برخی از کشورها، پوششان ۸۰-۹۰ درصد شده در حالی که ما حدود سه درصد نسل ۵ را پوشش داده‌ایم. مردم خدمات جدید می‌خواهند. اکنون حرف از نسل ۶ و ۵g پلاس و نسل‌های جدید است. اگر بخش خصوصی بخواهد این خدمات را ارائه دهد و شبکه را سر پا نگه دارد، باید بتواند به نیاز مردم پاسخ بدهد آنها برای این کار نیاز به منابع دارند.

به دنبال کیفیت هستیم نه سود اپراتورها

زارع‌پور اضافه کرد: از سال ۹۶ تاکنون حداقل دستمزد حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بوده که الان حدودا ۱۰ برابر شده است. نرخ ارز در آن زمان سه هزار تومان بود الان دلار آزاد به اینها می‌دهیم اگر ارز نیمایی که هم اختصاص دهیم حدود ۳۸ تا ۴۰ تومان است ما به دنبال کیفیت هستیم و به هیچ عنوان دنبال سود اپراتور نیستیم و برای ما موضوعیت ندارد.

وزیر ارتباطات افزود: اگر می‌خواستیم به نرخ تورم محاسبه کنیم باید خیلی بیش از این افزایش می‌یافت. الان به شرایط بحرانی رسیده‌اند. بارها در سازمان تنظیم مقررات آمدند و رفتند و در جلسات مختلف درخواست‌های زیادی داشتند بخشی از درخواست‌های آنها قابل قبول بود و بخشی نیز رد شد.

زارع‌پور گفت: تعهد اول اینکه ۳۰ درصد تا خرداد و ۵۰ درصد تا سال آینده به سرعت شبکه اضافه کنند. یعنی باید پوشش ۴g را به بیش از ۹۵ درصد و ۵g را به ۱۰ درصد برسانند که تعهدات سنگینی است. غیر از این تعهدات، تعهدات دیگری نیز از جمله در بحث پوشش جاده‌ای و بحث‌های دیگر گرفته شده است که اعلام خواهد شد.

به‌زودی سامانه‌ای را برای تعیین وضعیت شبکه راه‌اندازی می‌شود

وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما طرف مردم هستیم و تک تک این تعهدات را ارزیابی و به‌زودی سامانه‌ای را برای نشان دادن تعیین وضعیت شبکه راه‌اندازی می‌کنیم تا مردم بتوانند به صورت هفتگی و ماهانه رصد کنند و ما هم به نمایندگی از مردم حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

زارع پور در واکنش به افزایش صددرصدی بسته‌های اینترنت و حذف بسته‌ها گفت: از روز پنجشنبه که کار به‌روزرسانی بسته‌های اینترنت را شروع کرده‌اند که مردم تصور کردند بسته‌های پرمخاطب حذف شده است.  اگر مردم چنانچه فکر می‌ کردند بسته‌ای که قبلا بوده و اکنون وجود ندارد با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند و همکاران من به صورت شبانه‌روزی پاسخگو هستند و حتما رسیدگی خواهند کرد. شاید جزو معدود مواردی باشد که ما به شکل شبانه‌روزی در دسترس مردم هستیم و آنها می‌توانند تماس بگیرند و شکایت کنند.

وزیر ارتباطات افزود: علاوه بر همه سیستم‌های نظارتی که در وزارت ارتباطات وجود دارد خود من شخصا وقت گذاشته‌ام و تک تک بسته‌های قبلی همراه اول و ایرانسل مربوط به هر سه اپراتور را ذخیره کرده‌ام. همچنین بسته‌های جدید را هم دوستان بررسی کرده‌اند و ۳۴ درصد بیشتر افزایش نداشته است و اگر هر کسی حتی یک درصد بیشتر افزایش داده غیرقانونی است و حتما با وی برخورد می‌شود.

لایحه حفاظت از داده به دولت ارسال شد

زارع پور همچنین پس از پایان پاسخگویی به تماس‌های مردمی درباره درباره هک اسنپ‌فود و آخرین وضعیت لایحه حفاظت از داده گفت: موضوعات مرتبط با کسب و کارها و مسئول رسیدگی به امنیت آنها برعهده پلیس فتا است اما ما هم این مساله را بررسی می‌کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: البته لایحه حفاظت از داده را به دولت ارسال کردیم که اکنون روی میز کمیسیون حقوقی و قضایی قرار دارد و پس از آن برای بررسی نهایی به مجلس ارسال شود تا  بحث حفاظت از داده‌های شخصی افراد در فضای مجازی نظام‌مند و ساز و کار و تکالیفی برای دارندگان سکوها، پلت‌فرم‌ها و همچنین مشخص شود.

زارع پور درباره جزییات بسته اینترنت رایگان به مردم هم گفت: ما با درخواست زیر قیمتی توسط اپراتورها موافقت کردیم و با تدبیر پیش بینی‌های لازم جهت افزایش کیفیت سرعت بسته‌های اینترنت، تا خرداد سال آینده افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت همراه را شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد که ما سمت مردم هستیم و از اپراتورها تعهد گرفتیم تا بسته رایگانی برای همه مردم فعال کنند. بسته طراحی شده به گونه‌ است که بخش اصلی نیاز هموطنان به اینترنت تا پایان سال را تامین کند.

وزیر ارتباطات درباره  وعده رییس جمهور در ارائه اینترنت رایگان برای دهک های کم درآمد گفت:  سال قبل بسته ایی را برای  چهاردهک اول فعال کردیم و به چند میلیون نفر تعلق گرفت اما امسال با توجه به شرایط اقتصادی اپراتورها امکان پذیر نبود. درحال بررسی هستیم تا به زودی این وعده محقق می‌شود.

برای ارتباط با وزیر ارتباطات به این شماره پیامک بزنید

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی که در مدت ۵ دوره حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهور بیشترین مطالبات مردمی چه بوده گفت: هر کسی که به من در شبکه‌هایی که مشخص شده و به من پیام داده است به همه آنها پاسخ داده شد. همانطور که اعلام کردم مردم می توانند به شماره ۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱  پیام ارسال کنند که تاکنون هر پیامی به این شماره ارسال کرده باشند پاسخ داده شد. در این مرکز هم تمام موارد مطرح شده را پیگیری می کنم.

وزیر ارتباطات به چند کامنت مردمی پاسخ داد

زارع پور درپاسخ به سوالی که تاکنون به چه تعداد از نظرات مردم پاسخ داده شد گفت: از ابتدای امسال به حدود ۹ هزار پیام در شبکه اجتماعی پاسخ دادم.  

وی در پاسخ به سوالی که آیا وزارت ارتباطات نظارتی بر اپراتورها دارد؟ گفت: وزارت ارتباطات بر روند کارهای اپراتورها نظارت دارد و تصمیم سختی را در قابل این اپراتورها به خاطر مردم گرفته و بر این اساس تعهداتی را از اپراتورها گرفته و به الحاقیه پروانه تبدیل کرده است. یعنی اگر اپراتور به تعهدات عمل نکند جریمه سنگین می‌شود. ما به عنوان نماینده مردم از این پس نظارت و پیگیری می کنیم و اگر کوچکترین تخلفی صورت بگیرد برخورد می کنیم.