اصفهان - ایرنا - نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای اصفهان در آذر امسال نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه در این استان ۴۵.۲ درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایرنا، طبق اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در آذر امسال به عدد ۲۱۷ رسیده در حالی که این شاخص در استان اصفهان ۲۲۹.۴ بوده است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در آذر سالجاری نسبت به ماه قبل ٢.٩ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٠.٢ درصد افزایش و در ۱۲ ماه مُنتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤٤.٤ درصد افزایش دارد.

بررسی این شاخص نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در استان اصفهان در آذر امسال نسبت به میانگین کشوری پنج واحد درصد بیشتر و معادل ۴۵.۲ درصد است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

همچنین نرخ تورم سالانه استان اصفهان در آذر امسال ۵۰.۶ درصد اعلام شده که نسبت به میانگین کشوری ۶.۲ واحد درصد بالاتر است.

نرخ تورم سالانه درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال مُنتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن را نشان می‌دهد.

از طرفی، نرخ تورم ماهانه استان اصفهان در آذر امسال ۲.۵ درصد و نسبت به میانگین کشوری معادل ۰.۴ واحد درصد کمتر است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است.

نگاهی به درصد تغییرات قیمت «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در آذر امسال در اصفهان نشان می‌دهد که این شاخص‌ها نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.

نرخ تورم ماهانه در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در استان اصفهان ۴.۶ درصد، نقطه به نقطه ۴۷.۳ درصد و سالانه ۵۵.۲ درصد و نسبت به میانگین کشوری به ترتیب ۰.۵ ، ۵.۹ و ۴.۹ واحد درصد بالاتر است.

این در حالیست که نرخ تورم ماهانه در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در استان اصفهان با ۱.۶ درصد معادل ۰.۷ درصد نسبت به میانگین کشوری کمتر اما نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه در این گروه به ترتیب با ۴۴.۲ و ۴۸.۵ درصد نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.

نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در میانگین کشوری به ترتیب ۳۹.۵ و ۴۱.۴ درصد اعلام شده است.

بررسی نرخ تورم نقطه به نقطه در قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در استان‌ها نشان می‌دهد که اصفهان در این شاخص پس از یزد، کردستان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری در رده پنجم قرار دارد.

همچنین اصفهان از نظر نرخ تورم نقطه به نقطه در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» پس از کردستان و چهارمحال و بختیاری در رُتبه سوم و در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در جایگاه نهم قرار گرفته است.

نگاهی به تغییر قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آذر امسال در استان اصفهان گویای آن است که این شاخص نسبت به ماه گذشته(آبان امسال) ۴.۶ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل(نقطه به نقطه) ۴۷.۳ و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(سالانه) ۵۵.۴ درصد افزایش دارد.

بیشترین تغییر قیمت نقطه به نقطه(نسبت به ماه مشابه سال گذشته) در این گروه در استان اصفهان مربوط به گوشت قرمز و ماکیان با ۱۰۶ درصد افزایش است.

میزان تغییر قیمت گروه دخانیات نیز در استان در آذر امسال بصورت ماهانه ۲.۲ درصد، نقطه به نقطه ۴۸.۲ درصد و سالانه ۴۵.۶ درصد اعلام شده است.

طبق جدول درصد تغییرات شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی استان اصفهان، در آذر ۱۴۰۲ بیشترین افزایش در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در بخش «هتل‌ها و رستوران‌ها» با ۷۱.۸ درصد و «تفریح و فرهنگ» با ۵۴.۶ درصد بوده است.

شاخص تغییرات قیمت برخی از گروه‌ها و اقلام نیز در نرخ تورم ماهانه کاهش داشت که از جمله آنها می‌توان به روغن‌ها و چربی‌ها با منفی ۰.۸ درصد و «آب، برق و سوخت» با منفی ۶ درصد اشاره کرد.

در آمارگیری نرخ تورم، قیمت کالاهای مُنتخب هر کدام با توجه به وزن و اهمیتی که در سبد خانوارها دارند، بررسی می‌شود.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و حدود ۸۸ درصد از جمعیت آن شهرنشین و ۱۲ درصد روستانشین هستند.