تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که تائید فنی استحکام بنا و ظرفیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور دارای گواهی صلاحیت انجام شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز دوشنبه (۱۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در دستور کار قرار گرفت و ماده (۱۵) این طرح که پیش از این برای اصلاح به کمیسیون ارجاع شده بود به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس ماده (۱۵) اصلاحی، یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به ماده (۳۱) قانون به شرح زیر الحاق و شماره تبصره فعلی آن به (۱) اصلاح می‌شود.

تبصره ۲: تائید فنی استحکام بنا و ظرفیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور دارای گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور و مورد تایید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور انجام می‌شود. وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف پنج سال به صورت اعمال ضوابط، استاندارهای فضا و تجهیزات مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی موجود، اعم از ملکی و استیجاری، اقدام کند. همچنین رییس مرکز، اداره سنجش و تضمین کیفیت آموزش و پرورش و معاون تربیت بدنی و سلامت، معاون ابتدایی و معاون متوسطه آموزش و پرورش در شورای برنامه ریزی و نظارت مرکزی و شورای استان موضوع بندهای یک و دو ماده چهار این قانون اضافه می‌شود.

همچنین بند (الف) ماده (۶) این طرح به تصویب رسید که طبق آن یک بند به عنوان بند (خ) به شرح زیر اضافه می‌شود:

خ - داشتن حداقل پنج سال سابقه فعالیت آموزشی یا پژوهشی یا فرهنگی ( برای متقاضی تاسیس یا اکثریت مطلق اعضای متقاضیان)

در ماده ۱۵، محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در اخطاری طبق اصل ۳ قانون اساسی گفت: پیش از این در جلسه غیرعلنی با حضور وزیر آموزش و پرورش مقرر شده بود که نیروهای خرید خدمتی به کارگیری شوند. اما بعد از ۴ ماه هنوز قرارداد با این نیروها منعقد نشده است در حالی که ۲۳ هزار کلاس را تحت پوشش قرار داده اند.

وی افزود: معاون اول رییس جمهور در این باره دستور دادند و نامه آن به سازمان امور استخدامی ارسال شده تا نیروهای خرید خدمتی تعیین تکلیف شوند.

وحیدی خاطرنشان کرد: این نگاه این احساس را ایجاد می‌کند که برخی به صورت عامدانه مانع تراشی می‌کنند تا افراد در این باره اعتراض کرده و پیرو اعتراض آنها اقدامی انجام شود.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی در تذکر آیین نامه‌ای گفت: روز گذشته در ماده ۱۴ این طرح، به موضوع منابع صندوق توسعه مدارس اشاره شد ولی مشخص نگردید این منابع از چه محلی قرار است تامین شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر این قوانین بدون پیش بینی منابع آن تصویب شود، این قوانین تاثیری نخواهند داشت.

محمدباقرقالیباف در پاسخ به تذکر پورابراهیمی گفت: در این بخش همه قصد و نیت مجلس این است که به این مدارس که بخشی از بار آموزشی کشور را بر عهده دارند، کمک شود. در موضوع صندوق هم کم لطفی شده و ۶۰ میلیارد تومان داده نشده که حتما برای سال آینده به آن توجه خواهد شد.

وی در توضیح اخطار وحیدی افزود: در جلسه غیرعلنی در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه، رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر آموزش و پرورش حضور داشتند و در آن زمان دوستان قبول کردند تا بازنشستگان دوباره مشغول به کار شوند و ۲۳ هزار کلاس نظم گرفته است. اما حقوق آنهاباید به وقت داده شود و تاخیر صورت نگیرد. البته بنده شخصا این موضوع را پیگیری می‌کنم.