سبزوار- ایرنا- نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: درآمدهای پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۳ از محل درآمدهای پایدار و منابع مالیاتی قابل تحقق است.

بهروز محبی نجم‌آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تلاش دولت بر این است که منابع قابل تحقق را در نظر بگیرد چون مقدار قابل توجهی از پول نفت به صندوق توسعه تعلق می‌گیرد و بیش از ۴۰ درصد منابع ناشی از نفت کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: در بحث مالیات نیز با توجه به تورم، مالیات افزایش می‌یابد و از طرفی فرار مالیاتی گسترده در کشور وجود دارد و نماینده دولت در کمیسیون تلفیق اذعان کرد که برخی شرکت‌ها ۴۰۰ تا یکهزار میلیارد ریال مالیات پرداخت می کنند که با بررسی بیشتر باید ۱۴ هزار میلیارد ریال مالیات پرداخت کنند.

نماینده مردم سبزوار گفت: در واقع برخی شرکت‌های بزرگ فرار مالیاتی جدی دارند که دولت موظف است آنها را شناسایی کند همچنان که مودیان خُرد شناسایی شده اند و شمار آنان از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مودی به هشت میلیون نفر رسیده است.

محبی نجم‌آبادی افزود: از طرفی منابع مالیاتی پایدار مشروط بر این است که باعث تورم و فشار بر اقشار ضعیف نشود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یکی از نقدهایی که بر دولت و مجلس وارد است این است که ابداعی در ایجاد منابع پایدار جدید وجود ندارد و در شرایطی که باید منابعی با مدل ابداعی از مکان و محل های معقول بدون فشار جدیدی بر توده مردم تعریف و ایجاد شود، چنین ابتکاری دیده نمی‌شود.

محبی نجم‌آبادی افزود: آنچه مهم است سرمایه‌گذاری و رشد تولید است، چنانکه مقام معظم رهبری سالهای متوالی بر شعار تولید تاکید داشته اند و این بیانگر این موضوع است که اگر قرار است توان مالیاتی و منابع پایداری برای کشور ایجاد شود، باید در حوزه های تولید، سرمایه‌گذاری و بهره‌وری اقدامات و اتفاقات بزرگی رقم بخورد.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم، تصریح کرد: با این وجود این دولت وارث ناترازی‌های بزرگ است و علاوه بر آن همچنان در حوزه های نفتی، سرمایه‌گذاری و بهره‌وری مشکلاتی وجود دارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: مجلس درباره جمع آوری گازهای مشعل احکام خوبی را در بودجه‌های سالانه آورده است و در برنامه هفتم هم احکام خوبی در این حوزه وجود دارد که فضای جدیدی در کشور به وجود می آورد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موضوع بیش برآورد درآمدها، افزود: چنانچه در کمیسیون تلفیق نگاه عالمانه مبتنی بر واقعیات وجود نداشته باشد، تراز عملیاتی و کسری بودجه بیشتر و مشکلات مضاعفی برای کشور ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: تلاش مجلس ایجاد منابع پایدار است، البته دولت هم باید برای به دست آوردن منابع خود تلاش کند، برای نمونه سال‌ها است که برای مولدسازی مبالغی گذاشته می‌شود که به صورت حداقلی محقق می شود و این ناشی از آن است که اراده‌ای برای اجرای آن نیست، یا مزاحمت‌ها و موانعی وجود دارد که دولت و مجلس باید برطرف کرده و از ظرفیت بودجه نهایت استفاده را ببرند.

محبی ادامه داد: مجلس و دولت مصمم هستند با نگاه عالمانه به پایه‌های افزایش توانمندی‌های اقتصادی کشور مبتنی بر تولید، سرمایه‌گذاری و بهره‌وری اهتمام ویژه داشته باشند و نیز تلاش ها بر این است که در تعیین اولویت‌های منابع به ویژه در مصارف به سمت اولویت‌های کشور هدایت شود و از آنچه که هست نهایت استفاده حاصل شود.