علیرضا نوروزی بهمبری روز سهشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این بازه زمانی ۳۲ دستگاه اصلی مشمول صدور مجوز و بیش از ۸۹ سازمان تابعه دخیل، ۲۸ هزار و ۸۹۵ مجوز برای ۳۶ هزار و ۱۲۷ متقاضی درخواست کننده در درگاه ملی مجوزها و صدور مجوزهای کسب و کار الکترونیکی گیلان ثبت و صادر کردهاند.
وی اضافه کرد: از کل تقاضاهای ثبت شده ۴۹ درصد منجر به صدور مجوز، 11 درصد در دست بررسی است و ۳۴ درصد هم درخواست های ثبت شده هستند.
وی در زمینه تقسیم بندی درخواستها بر اساس اشخاص حقیقی و حقوقی هم گفت: از کل تقاضاهای واصله برای صدور مجوز ۹۳ درصد توسط اشخاص حقیقی و هفت درصد توسط اشخاص حقوقی بوده است.
وی اظهار کرد: از مجموع درخواستهای ثبت شده ۵۹ درصد تایید محور هستند و ۴۱ درصد هم اعلامی یعنی نیازی به استعلام، ارائه مدرک و آموزشهای ذیربط ندارند و دستگاهها مکلفند ظرف سه روز بصورت خودکار این مجوزها را صادر کنند. نظارت بر این مجوزها، پسینی بوده و بعد از صدور مجوز دستگاههای ذیربط این امکان را دارند که صحت سنجی کنند.
نوروزی افزود: از لحاظ توزیع جنسیتی نیز ۶۱ درصد مجوزها برای مردان و ۳۹ درصد برای بانوان ثبت و صادر شده است. طبق این آمار از بین دستگاههای مجاز صدور مجوز، هشت مجموعه محوری شامل؛ اتاق اصناف، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان نظام پزشکی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در مجموع بیش از ۵۰ درصد تقاضاها را به خود اختصاص داده اند.
وی تصریح کرد: دولت سیزدهم با مسئولیت وزارت اقتصاد و دارایی از سال گذشته با هدف تسهیل امور مجوزهای کسب و کار و کاهش پیچیدگیها و تسریع در امور صدور مجوز، اقدام به راه اندازی این سامانه کرده است و طبق قانون تمامی فعالان اقتصادی که سعی در آغاز کسب و کاری دارند باید مجوزهای شروع کسب و کار را در قالب این درگاه ملی کارسازی کنند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان اضافه کرد: از این رو درگاهی با عنوان سامانه mojavez.ir تعریف شده و فعالان اقتصادی برای دریافت، تمدید و تبدیل مجوزهای کاغذی صادر شده باید تا پایان سال جاری از طریق این درگاه اقدام به دریافت مجوز الکترونیکی کنند.
نوروزی اظهار کرد: از این پس مجوزهای کاغذی حذف و به صورت «کیوآرکد» یا شناسه یکتا برای هر فعال اقتصادی صادر می شود؛ طبق تعریف این سامانه،چهار هزار و ۲۰۰ نوع مجوز کسب و کار پوشش داده می شود و کل فرآیند ثبت درخواست تا صدور مجوز بصورت الکترونیکی و تحت نظارت هوشمند این درگاه و سامانه قرار دارد تا هر مجوزی در موعد مقرر صادر شود که کل فرآیند بصورت کاملا غیر حضوری بدون نیاز به مدارک کاغذی است.
وی تصریح کرد: پس از ثبت درخواست متقاضی در درگاه ، تمامی استعلامات اولیه بصورت کاملا خودکار و هوشمند دریافت و پرونده به درگاه تخصصی ارسال می شود؛ پاسخ استعلامات اولیه مثبت تلقی می شود و فرد می تواند بر این اساس مجوز را دریافت کند.
وی گفت: مجوزها ثبت محور یا اعلام محور و استعلام محور یا تایید محور هستند؛ مجوزهای ثبت محور حداکثر ظرف مدت سه روز صادر شده و نیازی به استعلام ندارند اما مجوزهای استعلام محور نیازمند آموزش و یا گواهی های استاندارد هستند که از چهار تا ۱۰۰ روز کاری قابل دریافت است.
نوروزی تاکید کرد: هر متقاضی اگر شرایط اعلامی در درگاه ملی مجوزها را داشته باشد باید مجوز او در زمان مقرر صادر شود و مراجع برای رد درخواست متقاضی باید ادله محکم خود را مبنی رد درخواست کتبی اعلام کنند تا اگر نسبت به ادله استدلال یا شکایتی باشد بتوانند اعتراض کنند.
وی اضافه کرد: دستگاهی حق مطالبه شرط، مدرک یا مبلغ خارج از تعرفه پیش بینی شده ندارد، انجام این کار جرم محسوب شده و بین ۶ ماه تا ۲ سال حبس برای دستگاه یا فرد خاطی در پی دارد.
سال ۱۴۰۳ مجوز کاغذی برای فعالان اقتصادی صادر نمی شود
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان اظهار کرد: صدور مجوزهای جدید کاغذی نبوده وهدف دولت صدور و تمدید مجوزها بصورت الکترونیکی یا کیوآرکد است لذا از آغاز سال ۱۴۰۳ دیگر مجوزی برای فعالان اقتصادی تحت عنوان مجوز کاغذی یا فیزیکی نخواهیم داشت و همه مجوزهای کاغذی از اعتبار ساقط خواهد بود.
وی با بیان اینکه برای دستگاههای مطالبهگر مجوز از فعال اقتصادی، باید شناسه یکتا اعتبار داشته باشد، گفت: تا پایان ۱۴۰۲ همه فعالان اقتصادی دارای مجوز کاغذی باید به درگاه ملی مجوزها مراجعه کرده و آنها را به شناسه یکتا و مجوز الکترونیکی تبدیل کنند.
نوروزی درصد تاخیر فرآیند صدور مجوز برای همه دستگاههای استان را هفت درصد اعلام کرد و افزود : تعدادی از دستگاهها میانگین صدور مجوز آنها بیش از هفت درصد است اما در برخی دستگاهها مانند سازمان نظام روانشناسی، وزارت نیرو، جامعه حسابداران رسمی، سازمان محیط زیست، صدا و سیما، جامعه مشاوران مالیاتی زمان تاخیر آنها صفر بوده و تمام درخواستها در موعد مقرر صادر شده است.
وی ادامه داد: با راه اندازی این سامانه نیازی به حضور فیزیکی متقاضی در دستگاه مرجع صدور مجوز نیست و فعال اقتصادی می تواند تقاضای خود را با مراجعه به درگاه ملی مجوزها ثبت کند، این امر امکان امضاهای طلایی، درآمد خارج از عرف، پرداخت هزینه های اضافی را حذف کرده است.