کرمان- ایرنا- یکصدو بیست و نهمین نشست علنی شورای شهر کرمان، محل بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات گوناگون از نامگذاری چند پارک در محدوده دانشگاه باهنر و پانصد دستگاه تا بررسی آخرین وضعیت ایجاد زیرساخت‌هایی مانند سرویس بهداشتی در مجموعه بوستان قائم بود.

به گزارش ایرنا، بیشتر وقت این جلسه در روز دوشنبه (یازدهم دی ماه) که به علت برگزاری نماز طلب باران زودتر برگزار شده بود، به مسائل و مشکلات شهروندان اختصاص داشت و آخرین وضعیت زیرساختی گلزار شهدا که این روزها میزبان زائران سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است نیز در منطقه بوستان قائم یا مسجد صاحب الزمان بررسی شد.

مرتبط با همین مساله درخواست شهرداری از شورا برای اینکه موضوع ساخت سرویس های بهداشتی در مجموعه پردیسان قائم توسط مجموعه خاتم الانبیا به قراردادهای عمرانی دیگر شهرداری با این مجموعه الحاق شود از جمله دستورکارهای این نشست شورا بود.

سعید شعرباف شهردار کرمان در همین زمینه با اشاره به اینکه ردیفی کلی با عنوان ساخت سرویس های بهداشتی در بودجه مصوب شهرداری داریم، گفت: در این راستا در کمیته عمرانی گلزار شهدا از هلدینگ خاتم نیز خواسته شد وارد ساخت این سرویس ها در مجموعه پردیسان قائم شود و آن را به مراسم چهارمین سالگرد شهید سلیمانی برساند؛ از این رو از مجموعه خاتم خواستیم ساخت این سرویس ها را در قرارداد جداگانه‌ای بپذیرد.

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان نیز در همین زمینه گفت: محدوده پردیسان قائم، فضای گلزار شهدا و اطراف مسجد صاحب الزمان به گونه ای است که همیشه به ویژه در ایام خاص جمعیت گسترده حضور دارد و یکی از نیازهای ضروری مردم سرویس بهداشتی است؛ البته فقط نگرانی ما این است که در جانمایی آنها دقت نشود، هرچند از نظر ساخت و اختصاص اعتبار برای ساخت آنها موافق هستیم.

در نهایت مصوبه کمیسیون و این درخواست شهرداری به رای گذاشته شد که اعضای شورا با آن موافقت نکردند و قرار شد دوباره به کمیسیون های مربوطه شورا بازگردانده شود.

دیگر دستورکارهای شورا

از دیگر دستورکارهای نشست رسیدگی به مسائل شهروندی بود؛ از جمله مسائلی مانند تعیین قدرالسهم(هر نفر که مالک یک واحد است از زمین سهم می‌برد، به میزان سهمی که به هر یک از افراد تعلق می‌گیرد قدرالسهم زمین گفته می‌شود.)، تهاتر(معامله پایاپای) چند ملک مسیری و اصلاح توافق نامه های مردم با شهرداری.

موضوعات مربوط به تقاضای اصلاح توافق نامه های مردم با شهرداری از آن دست موضوعاتی بود که وقت زیادی را از این نشست شورا گرفت، موضوعاتی که محمد امینی زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان در واکنش به آنها گفت: اگر باب این مساله باز شود و تمامی توافقات قبلی که شهروندان با شهرداری دارند قرار باشد اصلاح و نقدی پرداخت شود، آیا توان مالی شهرداری این اجازه را می‌دهد؟.

یکی از موارد این اصلاح توافق نامه ها موضوع یکی از شهروندان کرمانی بود که در ازای ملک مسیری خود در سال ۹۶، ۲ قطعه زمین و مزایایی در ارتباط با پروانه از شهرداری برایش تعیین شده بود که البته این فرد مزایای پروانه را در آن سال دریافت نکرده بود و اینک در این نشست شورا از اعضای شورا درخواست داشتند که این مزایای پروانه به نرخ امروز تعلق گیرد. بعد از این درخواست امینی زاده به عنوان مخالف چنین اقداماتی این موضوع اصل توافق میان شهروندان با شهرداری را توافقی دو طرفه دانست که باید نسبت به آن پایبند بود و افزود: دلیل چنین تصمیم گیری های موردی که عام هم نیستند را نمی فهمم؛ از فردا هر کسی توافق‌نامه ای دارد که به هر دلیل اجرا نکرده و به شورا مراجعه می‌کند که این توافق نامه به‌روز شود.

علیرضا نادری رییس شورا نیز گفت: در زمینه اجرای توافق‌نامه ها ما بنا نداریم همه توافق نامه ها را تغییر دهیم یا اصلاح کنیم.

امینی‌زاده در جواب نادری گفت: باید قاعده عام باشد نه خاص، کلی باشد نه جزیی.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورا نیز گفت: شورای شهر به عنوان یک جایگاه است که اگر عموم مردم نسبت به یک تصمیم یا مساله ای که در شهرداری گرفته شده ایراد و اشکالی داشته باشند این اجازه را دارند در شورا بیایند و آن را مطرح کنند.

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان نیز گفت: هیچ کجا این موضوع اصلاح توافق نامه ها خلاف قانون و شرع نیست بلکه تظلم‌خواهی مردم است.

در نهایت ضمن تصویب درخواست شهروندی که موضوع توافق نامه آن مطرح شد، اعضای شورا درباره کلیات چنین توافقنامه هایی در این جلسه تصمیم گیری خاصی نکردند.

عوارض صدور بلیط برای جابه جایی مسافر

البته به غیر از موضوعات مردمی چند مورد از نامه های شهرداری هم در این نشست شورا بررسی شد و در همین زمینه نامه‌ای از مدیریت حمل و نقل و راهداری کرمان به شهرداری در صحن شورا قرائت شد که طبق آن پنج درصد عوارض صدور بلیط برای جابه جایی مسافر باید به شهرداری پرداخت شود؛ در این زمینه مدیرکل حمل و نقل و راهداری استان نیز از شهرداری کرمان خواسته در ایام سالگرد شهید سلیمانی این پنج درصد گرفته نشود اما این دستور کار نشست علنی با ۹ رای مخالف به تصویب اعضای شورا نرسید.

درخواست شهرداری برای برگزاری مناقصه تامین لوله و اتصالات

درخواست شهرداری برای برگزاری مناقصه به منظور تامین لوله و اتصالات از دیگر دستورکارهای این نشست شورا بود که البته هفته پیش مطرح شده بود، مورد تایید قرار نگرفت و دوباره به کمیسیون های مربوطه شورا بازگشت، اما این بار اعضای شورا با این پیش شرط که شهرداری جزییات خرید این لوله و اتصالات را به شورا ارائه دهد با آن موافقت کردند.

نامگذاری معابر

یکی دیگر از موضوعات این نشست شورا نامگذاری معابر بود؛ در این نشست با رای اعضای شورا قرار شد بوستانی که بین دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه پیام نور قرار دارد به نام بوستان فرهیختگان نامگذاری شود. همچنین بوستانی که در منطقه پانصد دستگاه در حال ساخت است هم قرار شد به نام شهید لنگری زاده و فرهنگسرای این بوستان نیز به نام شهید جهان‌آرا نامگذاری شود و این مهم تصویب شد.