سید احمد امامیه روز دوشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: همچنین از سال ۹۵ تاپایان سال گذشته هزار و ۹۷ زندانی در این استان تحت پوشش سواد آموزی قرار گرفتند و با سواد شدند که این روند همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه جذب و شناسایی افراد بی سواد بسیار پیچیده است، اظهار کرد: بار این وظیفه سنگین بیشتر بر عهده نواحی، مناطق، کارشناسان و آموزش دهندگان جهادی آموزش و پرورش است که در راستای عدالت آموزشی همکاری دارند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: جذب تعداد زیادی افراد که از سواد محروم هستند، به دلایل مختلف از جمله دسترسی نداشتن مشکل است لذا در این زمینه از ارگانها و سازمانها درخواست شده است که افراد جامانده از سواد را معرفی کنند.
وی تصریح کرد: ما افرادی را که پایه اول تا سوم ابتدایی گذراندهاند اما امکان تحصیل ندارند، از طریق سامانه آموزش و پروش شناسایی میکنیم، زیرا برخی از این افراد هنوز در سن ورود به آموزشگاه های رسمی هستند که به آموزش و پرورش معرفی می شوند.
امامیه ادامه داد: برخی افراد در سن بالای ۱۰ سال و ترک تحصیل کردهاند که از دوره ابتدایی مجدد آموزش داده میشود که این مورد بیشتر شامل حال اتباع خارجی است.
وی گفت: سالانه شماری از اتباع خارجی برای سواد آموزی معرفی می شوند اما آمار دقیقی از دانش آموزان جامانده سواد آموزی دوره ابتدایی در دست نیست.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: عشایر در سطح استان اصفهان نیز از طریق گروه های جهادی آموزش داده می شوند اما جمعیت عشایر ثابت و محدود است و جمعیت تحت پوشش سواد آموزی استان کمتر از ۵ درصد جامعه است.
وی اضافه کرد: مراکز آموزشی ما بیشتر مدارس و مساجد مراکز است اما چهار مرکز آموزشی برای سواد آموزی داریم.
امامیه در مورد مربیان سوادآموزی نیز گفت: ۱۰۰ مربی جذب در آموزش و پرورش شدند و هماینک ۳۰۰ آموزش دهنده فعال داریم.
وی اضافه کرد:در تمام نواحی و شهرستانها جهادگران برای جذب افراد بی سواد فعال هستند اما برخی از حواشی شهرها و نقاط دور دست همچون سمیرم و نیز نواحی چهار، سه و پنج اصفهان، افراد بیسواد شناسایی می شوند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در برخی شهرستانها عدد جمعیت هدف ما به صفر و بی سوادی ریشه کن شده است و هم اینک ۷۴ هزار نفر از جمعیت ۱۰ تا ۶۰ سال ما از خواندن و نوشتن محروم هستند.
وی در مورد علل بیسوادی گفت: عوامل مرتبط با بی سوادی نیاز به پژوهش علمی دارد اما مهمترین عامل بسیاری از افراد جامانده از تحصیل فقر مالی و اقتصادی و خرده فرهنگهای افراد و ساختار فرهنگی در برخی نقاط استان بوده است.
امامیه ادامه داد: در برخی خانوادهها بانوان بیشتر از سواد محروم بودند و البته مهاجرتهای بیرویه در برخی دورانها از روستاها به شهرستانها و شهرهای بزرگ در این امر بی تاثیر نبوده زیرا موجب دوری از بسیاری امکانات شده است.
نرخ باسوادی در استان اصفهان با در نظر گرفتن جمعیت هدف در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۸.۵ است که این رقم از نرخ متوسط کشوری بالاتر است.