به گزارش ایرنا، محمد خراسانیزاده در نشست خبری بخش های تجسمی بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در محل حوزه هنری اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه هنرهای تجسمی باید به آن توجه شود مساله توجه به تشکل های خصوصی عرصه هنرهای تجسمی است که توانستند در بازه نسبتا کوتاه با تربیت نسل های بعدی به اعتلای هنر ایرانی اسلامی کمک کنند.
وی افزود: وقتی هنر مضمون مبارکی پیدا می کند که مبتنی بر محبت امام رضا ع و احیای امر بهترین انسان های زمین است این هنر خودش متبرک و مقدس می شود و یک پدیده و فرایند عبودیت به شمار آید یعنی فراتر از تکنیک می شود. بزرگان و حکما این نوع نگاه را مبتنی بر حکمت هنر اسلامی می دانند. این اسلام به معنای اسلام منفعل غربی نیست و یک اسلام جامعه پرداز فعال و کنشگر است. دینی که برای زندگی امروز انسان ها برنامه دارد و بی تفاوت نیست.
خراسانی زاده ادامه داد: افتخار موزه هنرهای تهران خواهد بود که امسال در حاشیه بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا میزبان آثار تراز اول هنرمندان ایران و جهان در موضوعات مختلف فرهنگ رضوی باشد.
در ادامه قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی امام رضا به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در بیست و یکمین جشنواره بین المللی امام رضا چهار کارگاه آموزشی خواهیم داشت که در حرم مطهر این کارگاه های برگزار می شود.
وی افزود: جمع آوری آثار خوشنویسی هنرمندان جهان اسلام و برگزاری آن به صورت نمایشگاه در مشهد خواهد بود و همچنین برگزاری نمایشگاه تولیدات ادوار گذشته در ایام دهه کرامت صورت می پذیرد. در حوزه تجسمی بنا داریم با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد در موزه هنرهای معاصر نمایشگاه دوره ای را برگزار کنیم. همچنین برگزاری نمایشگاه گرافیکی هنرمندان برجسته جبهه مقاومت و آمریکای لاتین و مشارکت سازمان و نهادهای فرهنگی در اجرای جشنواره بیست و یکم رضوی از دیگر برنامه ها خواهد بود.
در ادامه نجابتی دبیر بخش گرافیک جشنواره رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: همه سعی شورای هنری بخش گرافیک بر این مهم استوار بود جشنواره طراوت و تازگی خودش را حفظ کند چرا که هنر در ذات خودش تکرار را نمی پذیرد و امروز بخشی از رکودی که در برخی جشنواره ها وجود دارد بحث تکرار است بر این اساس سعی شده در موضوع و قالب این طراوت و تازگی حفظ شود.
وی افزود: یک تفاوت جدی با گذشته داریم می توان گفت در دوره های گذشته به معارف و سیره رضوی پرداخته شد و بحث تولی و ارادت هنرمندان به ساحت مقدس امام رضا بود و امسال ما بحث تبری و نفی هر آنچه غیر خدا یعنی طاغوت است را مطرح کردیم. عمده ماموریت همه رسولان الهی و ائمه هدی مبارزه با طاغوت بوده که اشاره مفصلی در فراخوان شده است. مبارزه خستگی ناپذیر دائمی را که رهبر معظم انقلاب در کتاب انسان دویست و پنجاه ساله مطرح شده را محور جشنواره قرار دادیم.
دبیر بخش گرافیک جشنواره رضوی به پنج مصداق مبارزه مطرح شده در فراخوان اشاره و تصریح کرد: این پنج مصداق شامل مبارزه با طاغوت درون، مبارزه با طاغوت بیرون، مبارزه با ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی، مبارزه با بی عدالتی و مفاسد اقتصادی و مبارزه با تفرقه و اختلاف است. جایزه بزرگ امسال به بحث مبارزه مبارزین فلسطینی اختصاص می یابد. نکته مهمتر عنوان شده بخش گرافیک رضوی منظور ارتباط تصویری است یعنی هر تصویری که بتواند با مخاطب ارتباط بگیرد و پیامی را ارسال و روایتی را بیان کند می تواند در این جشنواره شرکت کند. هر کسی بتواند در بخش تجسمی ایده ای خلق کند از آن ایده استقبال می شود بنابراین در این بخش قالب معیار ملاک نیست.
نجابتی با بیان اینکه در دو مرحله آثار داوری می شود گفت: ابتدا آثار دریافت می شود و آثاری که نواقص نداشته باشد به مرحله بعد راه پیدا می کند و مورد داوری قرار می گیرد. سه جایزه داریم که جایزه بزرگ امسال به موضوع فلسطین اختصاص داده شده است.
در ادامه اولیا زاده دبیر عکس جشنواره رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: عکس یک اثر اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و ... محسوب می شود بر این اساس عکس یک سند تصویری و تاریخی است که به آیندگان ارائه می شود. جشنواره رضوی در دو بخش عکس حرفه ای و غیر حرفه ای برگزار می شود.
وی افزود: در بخش حرفه ای عکاسان به تولید اثر می پردازند اما در بخش دیگر ممکن است افراد فقط تصویر بردار باشند. قالب در نظر گرفته شده بعد از پیدایش دیجیتالیسم و با افزایش تعداد عکاسان فرق دارد برای همین ما این تفاوت را در جشنواره قائل شدیم.
اولیا زاده ادامه داد: هنرمندان عکاس نباید عکس های آرشیوی برای دبیر خانه ارسال کنند و باید آثار ارسالی به روز بوده و در بازه زمانی مشخص شده تولید شود.
دبیر عکس جشنواره رضوی بیان داشت: کارگاه هایی نیز در نظر گرفته شده تا برگزار شود در این کارگاه ها عکاس ها با عکاسی آئینی آشنا می شوند. این کارگاه ها در چهار مکان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم، حرم حضرت معصومه، حرم حضرت شاهچراغ و حرم امام رضا برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این کارگاه ها نخست جنبه آموزشی و دیگر حضور برخی عکاس هایی است که تا به حال توفیق حضور در این عرصه را نداشتند. در جشنواره رضوی آداب و آیین مناسک زیارتی، اماکن مقدسه و زائر، خانواده و معماری دنبال می شود. عکس در دوره قبل بین المللی بود و امسال نیز به صورت بین الملل برگزار خواهد شد.
در ادامه مهدی بابایی دبیر خوشنویسی جشنواره رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: خوشنویسی هنری است که با نزول قرآن متولد شده و در بستر تعالیم الهی رشد و نمو پیدا و روز افزون شده است.
وی افزود: صدها و هزاران نفر در این حوزه کار می کنند اما چند نفر در این حوزه شاخص می شود. خوشنویسی در طول این سالها ماموریت خود را انجام داده و یکی از آنها جشنواره امام رضا است. این نکته وجود دارد که ما به صورت منظم و منسجم باید نقاط قوت و ضعف را بررسی کنیم و به رفع آن بپردازیم. خوشنویسی دوره بیستم خود را سپری می کند و لازم است نقاط ضعف رفع شود.
بابایی گفت: تلاش شده در ادوار مختلف کسانی که برگزیده و یا داوری آثار را بر عهده داشتند یک آسیب شناسی برای فراخوان جدید داشته باشند . همچنین در تدوین قالب و فراخوان سعی شد هنرمندان به فرم های جدید راهنمایی شوند. در موضوع قالب ها به قالب کتابت توجه بیشتری صورت گرفته است.
وی افزود: یادآور میشود بیست اسفند پایان ارسال آثار بوده و داوری آن در فرودین ماه صورت می پذیرد. در بخش بین الملل باید فضایی ایجاد شود که افراد بتوانند علاقه خود را به امام رضا اعلام کنند. هشت بانوی خوش نویس در این دوره مورد تجلیل قرار خواهد گرفت این بانوان از کسانی هستند که در بیست دوره برای جشنواره آثار ارسال کرده باشند.