به گزارش ایرنا، پیشرفت و توسعه فضای مجازی، زمینه ساز فضاهای اجتماعی جدید شد و این فضای بدون مرزی روابط اجتماعی و خانواده ها را تحث تاثیر قرار می دهد.
فضای مجازی اگرچه دارای فرصت های علمی و ارتباط های اجتماعی است اما استفاده بی رویه کودکان و دانش آموزان بدون هیچ برنامه و محدودیتی اثرات زیانباری برای آنها خواهد داشت.
ارتباط گسترده و آسانتر، یادگیری متنوع و خلاق برخی از مزایای رسانههای اجتماعی است اما با دسترسی بیشتر کودکان به فضای مجازی که بخش عمده ای از زندگی اجتماعی بسیاری از کودکان را به خود اختصاص داده است در کنار مزایای این فضا برای کودکان اما خطراتی مانند قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب را در هر رده سنی تهدید میکند.
یکی از برنامه هایی که اغلب افراد و حتی کودکان به آن دسترسی دارند شِریت یا شِیر ایت (SHAREit) که یک برنامه ی کاربردی رایگان است و امکان انتقال اطلاعات از یک وسیله ی مجهز به وای فای را به یک دستگاه دیگر مجهز به وای فای فراهم میکند.
مدتی است که نسخه رایگان این برنامه (شریت)محتواهای نامناسب تبلیغ می کند که خطرات زیانباری برای خانواده ها به خصوص کودکان را در پی خواهد داشت که در صورت نداشتن برنامه و کنترل خانواده ها به شدت این گروه از افراد جامعه آسیب های روحی و روانی دچار می شوند.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: فضای مجازی ناشناخته است و خیلی از داده ها مبنای علمی ندارد کسانی که مسلط و آشنا نیستند قربانی این فضای ناآشنا می شوند.
"همداد آران پور" اظهار کرد: در خیلی از کشورها، استفاده از محصولات به خصوص نوشیدنی ها، دخانیات، محصولات فرهنگی و حتی کارکردن رده بندی سنی دارد.
وی افزود: سن کودک را که تا ۱۸ سال در نظر می گیرند از استفاده و دیدن برخی از محصولات منع شدند اما فیلم ها در کشور ما محدودیت سنی ندارند اگرچه بعضا نوشته شده ولی قوانینی در این خصوص اجرا نمی شود.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی با اشاره به پیامدهای استفاده بی رویه فضای مجازی گفت: هر فردی متناسب با سنش توانمندی هایی دارد، کودکان که اعتیاد به این فضا پیدا می کند،پرخاشگر می شوند و با وابستگی به این فضا، پیامدهای اتلاف وقت، افت تحصیلی، خُلق منفی، افسردگی ،تنهایی و حتی کاهش مهارت های اجتماعی برای کودکان در پی دارد.
آران پور تاکید کرد: برنامه شریت یا زاپیا که داده ها را به صورت فوری انتقال می دهند، دسترسی کودکان را به داده هایی که متناسب با سن آنها نیست (از فیلم های مستهجن تا دیگر داده های نامناسب سن ) فراهم می کند که دچار بلوغ زودرس می شوند.
وی ادامه داد: کودکان هنوز به تفکر انتزاعی؛ که قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند، نرسیدند و بدنی که هنوز از لحاظ فیزیولوژی ضعیف است و از نظر ذهنی به بلوغ مناسب نرسیده است و داده های نامناسب سن را دریافت کند آسیب های زیانباری را دریافت می کند.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی با تاکید بر نظارت های بیشتر خانواده ها گفت: فعال کردن و آشنا شدن خانواده با نرم افزارهایی مثل اسکرین تایم (Screen Time)که بر جستجوها و بازدید فرزند خود را در فضای مجازی دنبال و نظارت کنند) می توان به نظارت های مستمر و روزانه فرزندان خود را کنترل کنند.
آران پور تاکید کرد: هر خانواده ای تدبیری برای مدیریت زمان استفاده از گوشی داشته باشند اگرچه لازم است این مدیریت زمان استفاده از گوشی را برای کل خانواده برنامه ریزی کرد چرا که قانونی که برای خانواده وضع می شود نمی توان برای والدین خانواده استثناپذیر باشد.
وی با اشاره به وظیفه مدارس گفت: با این تهدیدها و آسیب ها لازم است مدارس نیز مجهز شوند و اجازه همراه داشتن گوشی به دانش آموز داده نشود.
آران پور با اشاره به اهمیت و نقش مشاوران مدرسه گفت: مشاور کاردان و خبره مدارس باید تقویت و به صورت جدی فعال باشند چراکه دانش آموز باید بتواند با مشاور مدرسه مشکل خود را در میان بذارد و مشاوره نیز از عهده آنالیز و تلاش برای رفع آن مشکل داشته باشد.
امروز افراد جامعه تقریباً اغلب اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق رسانه ها دریافت می کنند و ما در عصر ارتباطات، اطلاعات و آشوب اطلاعاتی و حتی اشباع رسانهای قرار داریم که با واکسینه شدن در برابر پیام های تبلیغی و گمراه کننده می توان هوشمندانه از سفره رسانه ها بهره مند شد.
آگاه بودن و داشتن سواد رسانه ای لازمه زندگی در این عصر جهانی شدن است که ضرورت دارد با افزایش شعور و آگاهی و فرهیختگی جامعه خود، کودکان و نوجوانان را در برابر پیامدهای مخرب رسانه ها واکسینه کرد چرا که کودک و نوجوان بی دفاع ترین مخاطبان پیام های رسانه ای هستند و پیام نامناسب می تواند آثار مخربی بر آنان داشته باشد.
در صورتی که افراد جامعه به خصوص خانواده آگاه باشند با استفاده مفید از محتوای رسانه ها می توانند مدیریت زمانی برای خود و کودکان داشته باشند چرا که به تعبیر "پی یر بوردیو"جامعه شناس شهیر فرانسوی" اثرپذیری افراد از واقعیت ها، نهادها، سازمان های اجتماعی و فراورده های آنها تابع میزان سرمایه اجتماعی و فرهنگی آنها است.
بنابراین توانمندی، دارایی، دانش و آگاهی هر خانواده در نوع بهره برداری از امکانات و اطلاعات فضای مجازی برای خود و فرزندان اثرگذار خواهد بود.