به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا ، در نشست علنی امروز - سه شنبه ۱۲ دی ماه - سوال ملی جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی از عباس علی آبادی، وزیر صمت در مورد مسائل صنعت خودرو در دستور کار مجلس قرار گرفت
متن سوال بدین شرح است: چرا علیرغم گذشت یک سال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودروهای نو و ابلاغ آن تا این لحظه خودرویی وارد کشور نشده است؟
جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در تشریح سوال خود گفت: پیگیری موضوع خودرو برای رضایتمندی مردم بوده است و همیشه منافع مردم کشور و نظام را سرلوحه کار قرار داده ایم، اما روا نبود در این مسیر مورد تهمت، توهین و افترا قرار بگیریم زیرا برخی ها در رسانه ها و روزنامه ها ما را مورد هجمه قرار داده اند.
وی اضافه کرد: به چه دلیلی اجازه نمی دهیم خودروهای مورد نیاز مردم وارد کشور شود اگر قرار است حمل و نقل رونق یابد، نباید از واردات خودرو جلوگیری کنیم؟
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خطاب به عباس علی آبادی وزیر صمت گفت: در این مدت که سکاندار وزارت صمت شدید چه تعداد خودرو وارد کشور شده و چه تعداد در اختیار مردم قرار گرفته و چه تعداد از گمرکات کشور در حال ترخیص است؟ چرا آیین نامه واردات خودروهای کارکرده که در هیات دولت به تصویب رسیده هنوز ابلاغ نشده است؟
رشیدی اضافه کرد: چرا فرایند قیمت گذاری و تعرفه گذاری واردات خودرو به گونه ای در نظر گرفته شده که خودرو ۱۷ هزار دلاری حدود ۳۰ هزار دلار به دست مردم می رسد و در بازار آزاد هم به ۸۰ هزار دلار می رسد؟ راجع به تعرفه ها توضیح دهید.
نماینده مردم مرودشت در ادامه بیان داشت: چرا خودرو سازان به طور مشخص ایران خودرو و سایپا به مردم ظلم می کنند، مردم پول خودرو را واریز کردند و قرار بود خودرو با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان به مردم تحویل شود و الان می گویند قیمت خودرو ۵۰۰ میلیون تومان است . دلیل افزایش قیمت های خودرو های داخلی در این مدت چه بوده است؟ و چرا دولت در خودرو سازی دخالت می کند و این حوزه را به بخش خصوص واگذار نمی کند؟
عضو کمیسیون امور داخلی کشور بعد از استماع سخنان وزیر صمت در مورد وضعیت صنعت خودرو بیان داشت: اگر این موضوع به رای گذاشته شود می دانم که وزیر کارت زرد خواهد گرفت اما با توجه به تلاش هایی که ایشان در این مدت برای واردات خودرو انجام داده است یک مهلت تا پایان سال جاری به وزیر صمت می دهیم که این موضوع را حل و فصل کند.
محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پایان بررسی این موضوع گفت: تخصیص ارز برای خودرو بر اساس لایحه دولت و تصویب مجلس انجام شد و چون بحث مغایرت با سیاست های کلان داشته در مجمع تشخیص هم تصویب و به قانون تبدیل شده است و به طور قطع جلسه دیگری برای این موضوع برگزار نمی کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در پاسخ به سوال نماینده مرودشت با بیان اینکه صادرات و واردات هوشمندانه در کنار تولید بازار خودرو را تنظیم میکند، گفت: باید واردات منطقی باشد و همزمان تولید نیز مورد حمایت قرار گیرد.
عباس علی آبادی اظهار داشت: بنده از زمانی که زمام امور در وزارت صمت را در دست گرفته ام، ۶ موضوع را مورد پیگیری قرار داده ام.
وی با بیان اینکه توجه به رشد تولید که نتایج خوبی را در پی داشته است، افزود: این موارد شامل اصلاح ناترازی انرژی، تمرکز بر توسعه تجارت خارجی، مدیریت و کنترل بازار با مدل جدید، ایجاد زیست بوم جدید صنعت دانش بنیان از طریق طراحی رویداد صنعت دانش بنیان صادرات محور، تمرکز بر افزایش کیفیت کاهش ارزبری و ارزآوری از طریق شاخص گذاری نظام ارزیابی عملکرد است.
وزیر صمت با اشاره به اینکه به طور قطع ایران اسلامی را باید صنعتی کنیم و بدون شک تولید تنها راه پیشرفت کشور است، اظهار داشت: سال های متمادی است که رهبر معظم انقلاب برای تعیین شعار هر سال مفهوم و یا کلمه تولید را عمدا مطرح می کنند.
علی آبادی افزود: در کنار تولید، صادرات و واردات هوشمندانه نیز بازار را تنظیم می کند، تولید را رونق می بخشد، فناوری را ارتقا و رقابت سالم را شکل می دهد؛ اما رقابتی درست نه اینکه واردات بی رویه باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تولید کننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت است و از دست قاچاقچیان در امان است.
متن کامل سخنان علی آبادی را در اینجا بخوانید.