تهران- ایرنا- بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در تلاش برای ترمیم مقطعی اقتصاد آسیب دیده خود از جنگ در غزه، نرخ بهره وام های کوتاه مدت را کاهش داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «المیادین»، کمیته سیاست پولی بانک مرکزی رژیم اسراییل تصمیم گرفت نرخ بهره وام های کوتاه مدت را ۲۵ دهم درصد کاهش داده و به ۴.۵ درصد برساند؛ اقدامی که آخرین بار در آوریل (فروردین/ اردیبهشت) ۲۰۲۰ برای مقابله با عواقب شیوع ویروس کرونا به آن متوسل شده بود.

به گزارش پایگاه خبری «بلومبرگ»، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد: جنگ در غزه پیامدهای اقتصادی قابل توجهی بر فعالیت های اقتصادی و بازارهای مالی دارد و اصلا مشخص نیست تا چه زمان ادامه داشته باشد.

پیشتر نیز تحلیلگران بورس اوراق بهادار رژیم صهیونیستی پیش بینی کرده بودند که بانک مرکزی این رژیم نرخ بهره را ۵درصد کاهش دهد.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی که در ماه دسامبر (آذر/ دی) منتشر کرد، نوشت: هزینه های جنگی ۷۵ میلیارد شیکلی (۲۱ میلیارد دلاری) باید از طریق وام گرفتن یا کاهش بودجه عمومی در کنار افزایش مالیات تامین شود.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» هم پیشتر به نقل از تحلیلگران نوشت: تل آویو ضربه اقتصادی سنگینی متحمل شده و تاثیر آن بر بخش فناوری نگران کننده است.

واشنگتن پست افزود که جنگ غزه برای کابینه اسراییل ۱۸ میلیارد دلار یا حدود ۲۲۰ میلیون دلار در روز هزینه داشته است.

«امیر یارون» رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به هزینه های بیش از حد انتظار جنگ در غزه، آن را شوکی مهلک به اقتصاد سرزمین های اشغالی ارزیابی کرد.

در گزارشی بانک «جی پی مورگان چیس» به تازگی منتشر کرد، آمده که حجم اقتصاد رژیم اسرائیل به خاطر جنگ غزه، در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، ۱۱ درصد کوچک‌تر می شود.

ارزیابی های این بانک از بدبینانه ترین ارزیابی های تحلیلگران وال استریت تاکنون بوده و بر این اساس، بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به فروش گسترده سهام شرکت های اسرائیلی کرده اند.

بر اساس این گزارش، اقتصاد رژیم صهیونیستی در چهار ماهه سوم سال ۲۰۲۳، تمام سودی را که در طول سال کسب کرده بود، به خاطر تجاوز به نوار غزه، از دست خواهد داد.

آخرین باری که حجم اقتصاد اسرائیل شاهد کوچکتر شدن بود، سال ۲۰۲۰ و پس از شیوع کرونا بود.