تهران- ایرنا- رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور بر اهمیت موضوع نقشه و اطلاعات مکانی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و تعاملات مستمر و مجدانه این سازمان با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در اجرای بهینه فعالیت‌های نقشه و اطلاعات مکانی تأکید کرد.

به گزارش ایرنا از سازمان نقشه‌برداری کشور، گردهمایی سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سازمان نقشه‌برداری کشور با حضور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، رئیس امور برنامه و بودجه استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونین آمار و اطلاعات و روسای گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها روز دوشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ به میزبانی سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد.

علی جاویدانه، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در ابتدای این نشست، ضمن تقدیر از اقدامات مطلوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی که بر اساس برنامه‌های ابلاغی سازمان نقشه‌برداری کشور انجام می‌پذیرد، بر اهمیت موضوع نقشه و اطلاعات مکانی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و تعاملات مستمر و مجدانه این سازمان با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در اجرای بهینه فعالیت‌های نقشه و اطلاعات مکانی تأکید کرد.

وی گفت: فعالیت‌های سازمان نقشه‌برداری کشور در کل پهنه کشور گسترده است و این نوع از فعالیت‌ها نیاز به ساختار توزیع یافته دارد نه ساختار متمرکز و با توجه به نوع فعالیت سازمان نقشه‌برداری کشور بر توسعه تعاملات بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سازمان نقشه‌برداری کشور بر لزوم دستیابی به ادبیات فنی مشترک و تحقق اهداف ملی و استانی تأکید کرد.

اگر برنامه‌ریزی درستی نشود، فرصت‌ها تبدیل به تهدید خواهد شد

سعید توتونچی ملکی، رئیس امور برنامه و بودجه استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در ادامه این نشست، بر اهمیت نقش و جایگاه سازمان نقشه‌برداری کشور در پیشرفت کشور و نظام برنامه‌ریزی کشور تاکید و اظهار داشت: سازمان نقشه‌برداری یکی از سازمان‌های بسیار مهم حاکمیتی است و پیش‌نیاز اصلی بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، اجتماعی، فعالیت‌های عمرانی و... کشور است.

وی همچنین به موضوع فرونشست زمین و پس‌روی و کاهش تراز آب دریای خزر و مخاطرات ناشی از آن در کشور اشاره کرد و یادآور شد: چنانچه برنامه‌ریزی درستی صورت نگیرد، فرصت‌ها تبدیل به تهدید شده و مشکلات جدی بر کشور تحمیل خواهد شد و از سازمان نقشه‌برداری کشور درخواست کرد نتایج گزارش‌های فنی و تخصصی خود را برای نهادهای تصمیم‌گیری و راس هرم مدیریت کشور ارائه کرده تا مورد استفاده قرار گیرد.

در این گردهمایی، معاونین آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، فارس و کرمانشاه گزارشی از اقدامات شاخص صورت گرفته در تولید و به‌روزرسانی نقشه، نگهداری و توسعه ایستگاه‌های مبنایی و GNSS، کاربردی سازی و توسعه SDI در سطح دستگاه‌های اجرایی استان، اجرای شدن بند ۲۸ و موارد مربوط به بحث نقشه و اطلاعات مکانی مرتبط با وظایف ابلاغی سازمان نقشه‌برداری کشور ارائه دادند.

همچنین از استان‌های خراسان رضوی، فارس، زنجان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، لرستان و استان تهران به‌عنوان استان‌های برتر در ارزیابی عملکرد حوزه نقشه و اطلاعات مکانی سال ۱۴۰۱ تقدیر شد.

پایان بخش مراسم برگزاری پنل تخصصی با حضور رییس سازمان نقشه‌برداری کشور و معاونین وی بود که ضمن اعلام برنامه‌های پیشرو در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی با سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها به سوالات پاسخ داده شد.

در حاشیه این گردهمایی، کارگاه تخصصی از تجهیزات و نحوه عملکرد «سامانه ملی هدی» ارایه شد.