گنبدکاووس- ایرنا- مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی گلستان گفت: آمایش‌ میدانی همراه با آزمون و خطاهای اجرایی در چند سال اخیر نشان می‌دهد کشت ۹ گونه گیاهی «زیره سبز، سیاه دانه، نعنا فلفلی، اسطوخودوس، رزماری، مریم گلی، زعفران، گل‌گاوزبان و گل‌محمدی» در این استان از قابلیت توسعه اقتصادی برخوردار است.

معصومه ژیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشت زیره سبز در نوار شمالی گلستان به ویژه گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله در صورت بارندگی نرمال سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر گزینه خوبی برای توسعه کشت محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین کشت سیاه دانه در تناوب گندم و کلزا و نعنا فلفلی در نقاطی با منابع آبی مناسب و مناطق میان‌دشت، کشت اسطوخودوس، رزماری و مریم گلی به صورت مدیریت دیم و آبیاری تکمیلی در اراضی شیب‌دار کوهپایه‌ای و کشت زعفران، گل گاوزبان و گل محمدی در ارتفاعات می‌تواند توجیه اقتصادی خوبی برای کشاورزان استان گلستان داشته باشد.

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: کشت این گونه‌های گیاهی با توجه به بازار فروش مناسب نسبت به سایر گونه‌ها درآمدزایی بهتری دارد و کشاورزان می‌تواند برای توسعه آن برنامه‌ریزی کنند.

ژیان با اشاره به کشت گیاهان دارویی به ۲ صورت یک ساله و چندساله در گلستان، گفت: ۹۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت چند ساله گیاهان دارویی مانند زعفران، گل محمدی، نعنا فلفلی، اسطوخودوس، رزماری، آویشن و گل گاوزبان اختصاص دارد و از بهمن ماه هم کشت زیره سبز در ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های نوار شمالی آغاز می‌شود.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در گلستان مربوط به زیره سبز و زعفران است و سال گذشته هزار و ۷۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید شد که پیش بینی می‌شود در صورت مناسب بودن شرایط اقلیمی میزان تولید امسال به ۲ هزار تن برسد.

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی گلستان گفت: سه واحد داروسازی و ۱۹ واحد صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی در استان فرآوری گیاهان دارویی را انجام می‌دهند.

ژیان یادآور شد: از سال ۱۳۹۷ با توجه به رونق بیشتر بازار فروش گیاهان دارویی، توسعه این صنعت در دستور کار قرار گرفت و تلاش می‌کنیم برای محصولات زعفران، اسطوخودوس و زیره سبز زنجیره ارزش در گلستان راه‌اندازی شود.

وی گفت: هر ساله با توجه به اعتبارات تخصیصی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار اصله نهال یارانه‌دار گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در اختیار کشاورزان گلستان قرار می‌گیرد.

گلستان با برخورداری از ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ظرفیت‌های بالقوه‌ای در تولیدات گیاهان دارویی دارد و به‌دلیل درآمدزایی خوب در سال‌های اخیر تمایل مردم استان به توسعه این نوع از کشت بیشتر شده است.

مطابق گزارش کارشناسان جهادکشاورزی گلستان، از مجموع گیاهان شناسایی شده در این استان ۴۰۹ گونه دارویی است که ۱۵۶ گونه در جنگل، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه در حاشیه مزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می‌کند.