یاسوج- ایرنا- سخت گیری های بی مورد ، قوانین دست و پاگیر، پیچ و خم ها و بروکراسی های اداری برای پرداخت وام های تکلیفی از جمله ازدواج، مسکن و اشتغال موجی از نگرانی و تزریق کدهای منفی بین جوانان و متقاضیان به وجود آورده است و به نظر هم کسی را تاکنون یارای مقابله آنها نیست.

به گزارش ایرنا، این همه سخت گیری ها و بروکراسی های اداری از سوی بانک های کهگیلویه وبویراحمد در شرایطی است که هزینه های هنگفت و کمرشکن برای امر ازدواج و یا تامین زمین و مسکن جز با بهره گیری و کمک و مشوق های دولتی و دریافت وام برای بخش عمده ای از مردم و جوانان این استان ناممکن است.

حوزه های ازدواج، مسکن، اشتغال، گردشگری روند پرداخت تسهیلات در این بخش ها به دلیل قانون های دست و پا گیر و سخت گیری ها بانک های کهگیلویه و بویراحمد با کندی پیش می رود و مردم و مسئولان استانی خواهان بهبود این وضعیت هستند.

معیشت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با سیستم بانکی گره خورده است به گونه ای که طبق اظهارات دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد، تسهیلات تکلیفی یکی از شاخص‌های نشان دهنده محرومیت است و نزدیک به ۴۰ درصد تسهیلات استان کهگیلویه و بویراحمد تکلیفی است.

استان محروم کهگیلویه و بویراحمد محروم از طرح های مهم و کلان و خط های تولید گسترده است و بنابراین منابع کمتری وارد استان می شود و مردم از لحاظ اقتصادی شرایط خوب مالی ندارند.

دولت سیزدهم به منظور بهبود معیشت و رفاه مردم طرح های مطلوبی را برای خانه دار شدن مردم، ازدواج و فرزندآوری، اشتغال (افزایش تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸) اجرایی کرده است اما پیش نیاز تحقق این موارد همکاری لازم بانک ها با مردم برای پرداخت تسهیلات است.

در این وادی محدودیت شدید منابع و تعداد بالای متقاضیان معضلی است که گریبان بانک های استان را گرفته است و بانک های استان نتوانسته اند به خوبی پاسخگوی نیاز هم استانی ها در مقوله های مذکور باشند.

کلید مسکن کهگیلویه وبویراحمد گروگان بانک ها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملکرد برخی بانک های استانی در طرح نهضت ملی مسکن رضایت بخش نیست که در این خصوص با توجه به دغدغه مردم در حوزه مسکن، نیاز است چاره ای اساسی اندیشیده شود.

سید علی احمدزاده افزود: همچنان از عملکرد برخی بانک های استانی در طرح نهضت ملی مسکن رضایت نداریم، همکاری ضعیف بانک های استان در طرح نهضت ملی مسکن ناشی از عملکرد مدیران آنها در تهران است.

وی عنوان کرد: بانک مرکزی موردی را مصوب می کند اما مدیران بانکی در تهران موارد دیگری را را بخشنامه می کنند و اگر مدیر استانی بخواهد کاری انجام دهد از تهران به او تذکر می دهند که یکی از دلایلی که بانک ها همراه نیستند ناشی از برخوردهای مدیران بالادستی است.

سختگیری های زیاد و بروکراسی های بی مورد از سوی بانک ها مانع جدی فراروی طرح ملی مسکن شده است.سهل انگاری بانک ها در زمینه پرداخت وام ها به متقاضیان مسکن مشهود است.

تسهیلات بانکها از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به پنج میلیارد و ۵۰۰ریال افزایش یافته که باید بدون هیچ گونه سخت گیری و قید و شرطی از سوی بانکها این وام ها پرداخت شود.

سنگ‌اندازی بانکها و دلسردی متقاضیان وام ازدواج در استان

ازدواج جوانان یکی از اولویت های کاری مهم برای دولت سیزدهم است چرا که جمعیت و جوانی هدف و اهمیت زیادی دارد و طی یکی دو سال اخیر تلاش کرده تسهیلات و وام های اعطایی مطلوبی به جوانان ارائه کند.

دولت به دنبال تسهیل در امور جوانان و ارایه وام ازدواج به شیوه های سهل الوصول است تا امکان ازدواج آسان برای آن ها فراهم شود.

سرپرست معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت:تا پایان آبان ماه تعداد کل متقاضیان وام ازدواج در استان ۱۰ هزار و ۵۴۷ نفر بوده که از این تعداد وام ۶ هزار و ۳۷۶ نفر پرداخت شده و چهار هزار و ۱۷۱ متقاضی هم در صف انتظار هستند.

محمد عبدالحسینی افزود: طبق این آمار عملکرد استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین کشوری، عملکرد مطلوبی نیست.

وی تاکید کرد: تا پایان مهر ماه ۵۷ درصد پرداختی در استان وجود داشته که در کشور رتبه ۲۴ بوده و تا پایان آبان ماه تقریبا ۶۰ درصد پرداختی داشتیم و با توجه به این درصد به رتبه ۲۵ کشوری تنزل پیدا کردیم.

سرپرست معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: دلیل اینکه تعدادی از متقاضیان وام ازدواج در صف انتظار مانده اند کمبود اعتبار بعضی از بانک هاست و در بعضی موارد هم تکمیل نبودن پرونده متقاضیان است.

مقاومت بانک ها برای ارایه تسهیلات به بخش گردشگری

این استان دارای پتانسیل هاوقابلیت های فراوانی در حوزه گردشگری است اما بانک های عامل درزمینه اعطای تسهیلات به طورمطلوب بامتقاضیان وسرمایه گذاران این طرحها همکاری نمی کنند.

کمبود واحدهای پذیرایی، اقامتی و مهمانسرا در این استان مشهود و لازم است با تزریق اعتبارات مناسب و کافی به سرمایه گذاران این وضعیت هر چه سریعتر بهبود یابد.

سعید طالبی پور عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ مطلوب نیست.

۱۸۰ میلیارد تومان طرح تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده و تاکنون ریالی توسط بانک‌ها به مردم پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه عزم جدی در برخی از بانک‌های استان برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به مردم وجود ندارد، عنوان کرد: عملکرد برخی از بانک‌ها در پرداخت اشتغال زایی مردم قابل قبول نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به برخی کاغذبازی‌ها در بانک‌های‌استان، اظهار کرد: گاهاً در یک بانکی برای یک طرح توجیهی باید ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شود و این در حالی است همان طرح توجیهی با کم‌تر از ۱۰ میلیون تهیه می‌شود.

طالبی پور گفت: دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد بانک‌ها نظارت بیشتری داشته باشد.

بانک ها با دارندگان گواهی مهارت برای دریافت تسهیلات اشتغال همکاری کنند

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت اشتغال استان مطلوب نیست و بانک ها در زمینه تسهیلات اشتغال همکاری بیشتری کنند.

سید احسان عسکری با اشاره به برخی نگرانی ها در خصوص عدم پرداخت تسهیلات به دارندگان کارت مهارت فنی و حرفه ای معتبر توسط بانک ها، افزود: بانک های استان با دارندگان گواهی مهارت فنی و حرفه ای برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی همکاری کنند.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات تبصره ۱۸ است که بسیاری از این توزیع اعتبارات مبتنی بر همین گواهی ها است لذا اگر جایی گواهی سوری صادر می شود اطلاع داده شود تا برخورد کنیم.

عسکری عنوان کرد: بانک های استان از محل تبصره ۱۶ در سال گذشته ۶ هزار میلیارد ریال پرداختی به متقاضیان داشتند و انتظار می رود در زمینه پرداخت تسهیلات ماده ۱۸ به متقاضیان واقعی همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رویکرد بانکی و اجرایی بودن صندوق کارآفرینی امید، تاکید کرد: این صندوق در راستای پرداخت تسهیلات منجر به اشتغال متقاضیان در کنار دستگاه های اجرایی است و نهایت همکاری در این زمینه با دستگاه ها صورت می گیرد.

بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد سال هاست که با مساله ناترازی ضریب بالای پرداخت و محدودیت منابع دست و پنجه نرم می کنند و به عنوان چالش اساسی پیش روی آن ها مطرح است اما تاکنون نسخه ای درمانگر برای آن نبوده و مدیران و متولیان حوزه اقتصاد چشم انتظار همت دولت سیزدهم برای چاره جویی این معضل هستند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: این استان یکی از استان هایی است که کمترین منابع را در اختیار دارد و در سال ۱۴۰۰ نسبت تسهیلات پرداختی به منابع ۱۰۷ درصد بوده و در پایان سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۱۱ درصد رسیده

منصور دانش آموز اظهار کرد: این مهم نشان دهنده این است که بانک ها منابعی را که در سال گذشته توانسته اند جذب کنند عددش خیلی پایین‌تر از عددی بوده که تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: کارکنان شبکه بانکی استان نهایت همکاری و تلاش را در خصوص پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی، فرزندآوری، ازدواج، کمیته امداد امام خمینی (ره)، نهادهای حمایتی، بنیاد مسکن، بنیاد برکت و بنیاد شهید و نهضت ملی مسکن را داشته‌اند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، ابراز کرد: سال گذشته تنها بانک مسکن می توانست در پرداخت این تسهیلات مشارکت کند که با توجه به پیگیری های انجام شده توسط استاندار و دیگر مسئولان سایر بانک ها هم امسال مشارکت خواهند داشت.

وی افزود: امید است رئیس جمهور خط ویژه اعتباری به استان دهد که دیگر تسهیلات تکلیفی و منابع و مصارف خیلی محدودیت ایجاد نکند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: استانی که محروم است و قرار است از محرومیت خارج شود می طلبد ویژه دیده شود.

دستاورد سفر پر خیر و برکت دور دوم رئیس جمهور به استان

این استان یکی از استان هایی است که کمترین منابع را در اختیار دارد و استانی محروم که قرار است از محرومیت خارج شود می طلبید در سفر ویژه دیده شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید که عمده مشکل استان بحث منابع و مصارف است و با موکول کردن اشتغال، اعتبارات سرمایه گذاری و تسهیلات مسکن به بانک‌ها چون توان مالی بالایی از نظر منابع ندارند با مشکل مواجه‌ایم.

سید علی احمدزاده افزود: برخی بانک ها حتی تا ۱۲۰ درصد منابع در استان گذاشتند، با وجود اینکه نباید این کار را می کردند، اما برخی بانک ها بسیار محتاطانه و دست به عصا عمل کردند.

وی تصریح کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اختصاص یافته است و همه این موارد را بانک‌های استان پذیرفته اند.