مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: غار منحصر به‌فرد قلایچی این شهرستان به عنوان اثر طبیعی - ملی ثبت و به مناطق حفاظت شده اضافه شد.

رحیم عبدالکریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سومین جلسه شورای عالی محیط زیست، غار قلایچی بوکان با مساحت ۱۲۲ هکتار به عنوان اثر طبیعی- ملی در فهرست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این غار آهکی که در مجاورت محوطه باستانی تپه قلایچی یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته، دارای دهانه هشت متر و عمق ۱۱۰ متر است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان ادامه داد: این غار در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی شکل گرفته که علاوه بر عمق چاه وجود ٢ تالار بزرگ و دالان‌ها، تونل‌ها، چکنده‌ها، اشکال و احجام آهکی و حوضچه آب، قلایچی را به یکی از منحصر به فرد ترین غارهای طبیعی ایران تبدیل کرده است.

وی اظهار کرد: همکاران یگان حفاظت این اداره تمام تلاش خود را برای حفظ و حراست این اثر طبیعی - ملی به کار می گیرند تا از تخریب و تغییرات در حریم آن جلوگیری شود.

عبدالکریمی گفت: با تلاش و پیگیری های مکرر و در راستای امانتداری و حفاظت از میراث زیست محیطی ارزشمند و غنی، شهرستان بوکان اکنون دارای سه منطقه شکار ممنوع «سارده کویستان»، «بهی فیض الله بیگی» و «سه کانیان» و یک پناهگاه مخصوص حیات وحش بنام «دشت سووتاو» بوده و ارتقای منطقه «بهی فیض الله بیگی» به منطقه حفاظت شده نیز در حال پیگیری است.

به گزارش ایرنا، غار قلایچی یکی از جاذبه های طبیعی جنوب استان آذربایجان غربی است که در ۱۲ کیلومتری شهر بوکان و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است. غار در ارتفاع یک هزار و ۷۵۰ متری از کوه قالایچی قرار گرفته و نزدیک به تپه تاریخی قلایچی متعلق به عصر آهن اول و دوم و زمانی محل زندگی اقوام مانایی بوده است.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.