مهاباد- ایرنا- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: امواج ناپایدار آسمان جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفته و با تقویت این امواج، آسمان این منطقه در پایان هفته بارانی خواهد بود.

اردلان محمدپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این امواج ناپایدار از دیروز وارد منطقه ما شده و از اواخر روز پنجشنبه با جذب رطوبت تقویت شده و با خود بارش برف و باران به همراه دارند.

وی اضافه کرد: فعالیت این امواج ناپایدار در نوار غربی و شهرهای اشنویه، پیرانشهر و سردشت بیشتر از مناطق مرکز و شرقی استان خواهد بود و بارش ها در مناطق کوهستانی و مرتفع به صورت برف پیش‌بینی می‌شود.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: این امواج بارشی تا ظهر روز شنبه هفته آینده در این منطقه فعال بوده و به تدریج منطقه ما را ترک می کند.

وی اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته بوکان با حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد، گرمترین شهر و تکاب با حداقل دمای منفی ۶ درجه سانتی گراد سردترین شهر آذربایجان‌غربی بودند؛ در این مدت دمای هوا در مهاباد بین ۲ و ۱۱ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

وی در خصوص بارش های پاییز امسال نیز اظهار کرد: در پاییز امسال به طور میانگین ۵۳.۳ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شد که این میزان بارش در مقایسه با ۵۷.۱ میلی‌متر بارندگی سال قبل هفت درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت بارش‌ها نیز ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در این مدت میانگین بارش ها در مهاباد ۲۵.۳ میلی‌متر ثبت شد که در مقایسه با میانگین بارش های سال قبل ۶۱ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۷۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.