کاشان- ایرنا- شهردار اردستان گفت: پیشرفت عملیات اجرایی طرح بازآفرینی شهری در محدوده مسجد جامع واقع در مرکز این شهر ۳۰ درصد است.

معین مهدانیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح بازآفرینی شهری اردستان در محدوده مسجد جامع در بهمن سال ۱۳۹۶ آغاز و تا کنون نزدیک به ۳۰ درصد اعتبار تخصیص یافته و هزینه شده، به دلیل نبود اعتبار عملیات اجرایی آن چند سال است متوقف شده است.
وی بابیان اینکه اعتبار اولیه طرح ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بود، تصریح کرد: برای تکمیل این طرح در آن زمان بیش از ۶۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال پیش بینی شده بود که تا کنون ۹ میلیارد ریال اعتبار تخفیف پروانه ساختمانی درذیحسابی استان اصفهان معطل مانده، اگر این مبلغ آن زمان به شهرستان پرداخت شده بود کار ادامه می یافت.
شهردار اردستان بیان کرد:در نشست هفته گذشته ستاد باز آفرینی شهری، برنامه های اقدام مشترک شهرهای اردستان ، زواره و مهاباد مورد بحث و بررسی قرار گرفت، همچنین مشاور طرح عنوان کرد اکنون کل طرح را برمبنای بودجه ۱۴۰۲ کشوربروزرسانی کرده است.
مهدانیان افزود: اکنون این موضوع باید در شهرستان مصوب و در استان تایید شده به تهران برای تخصیص اعتبار ارسال شود، همچنین مقرر شد شهرداری ها نسبت به بازنگری طرح و بروزرسانی آن ظرف مدت یک هفته اقدام کرده آن را به شهرداری اردستان تحویل تا به استان ارسال شود و از آنجا برای جذب اعتبار به تهران ارسال کنند.
وی تصریح کرد: انتظار می رفت آن زمان دستگاه های اجرایی همکاری بیشتری در اجرای طرح بازآفرینی داشته باشند اما محدودیت ها و معذوریت ها منجر به کندی روند کار و تعطیلی چند ساله آن شده است.
شهردار اردستان بیان کرد: در شهر اردستان سه محله محال و ابالی محدوده مسجد جامع و امامزاده اسماعیل(ع)، محله مون محدوده قنات ۲ طبقه ثبت جهانی و محله بازار محدوده مسجد امام حسن مجتبی(ع) و در شهر زواره ۲ محله در بافت تاریخی مشخص و طرح آن تهیه شده، که باید بروز رسانی شود و در شهرمهاباد نیز ۲ محل برای اجرای طرح در نظر گرفته شده باید طرح آن‌ تهیه شود.
مهدانیان گفت: اقدام هایی که شهرداری اردستان برای اجرا ی طرح می بایست انجام می داد، کف سازی بود که در اطراف مسجد جامع انجام شد و دستگاه های دیگر ازجمله اداره برق باید همه شبکه برق در محدوده اجرای طرح باز آفرینی را زیر زمینی می کرد که‌ با توجه به اعتبارات و امکانات خود فقط لوله گذاری آن را انجام داده است.
وی اضافه کرد: امید داشتیم با قول مساعدی که مدیرعامل آبفای استان اصفهان در آن سال داده بود در کوتاهترین زمان ممکن فاضلاب کشی اطراف مسجد جامع اردستان اجرایی می شد تا عملیات با سرعت بیشتری به پیش می رفت که به دلایل مختلف هنوز این وعده عملیاتی نشده است.
دبیر ستاد باز آفرینی شهرستان اردستان بیان کرد: طرح بازآفرینی شهری در ۲۷۰ محله هدف کشور اجرا می شود و در کنار شهر اردستان، اجرای طرح باید در شهرهای زواره و مهاباد نیز اقدام می شد که تا کنون در اردستان بخشی از طرح اجرایی شده،در شهرهای زواره و مهاباد اجرایی نشده است .
مهدانیان گفت : یکی از برنامه های مهم دولت در بخش مسکن اجرای طرح باز آفرینی است که شهرار اردستان پیشتاز در عملیاتی کردن آن می باشد و نسبت به اجرای مرحله به مرحله این طرح آمادگی دارد که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، ادامه عملیات از سرگرفته خواهد شد.
وی افزود: به جز محله های محال، ابالی، مون و بازار، محدوده‌های مسجد ملا یعقوب محله کبودان و مسجد خسرو محله راهمیان، نیز در مرحله های دیگر طرح بازآفرینی دربرنامه کار بازآفرینی قراردارند.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی طرح بازآفرینی شهری در محدوده اثر تاریخی مسجد جامع اردستان از بهمن ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد و قرار بود تا در هشت ماه به پایان برسد اما به دلیل عدم‌تامین اعتبار و جا به جا نشدن تاسیسات خدماتی و نداشتن مصوبه شورای فنی میراث فرهنگی با مشکلاتی همراه شد که در آن زمان با انتقاد مردم و مسوولان شهرستان رو به رو شد.
اردستان با ۶۱۷ هکتار وسعت بیش از ۱۹۶ هکتار بافت تاریخی و ۶۰ هکتار بافت فرسوده دارد.
این شهر با جمعیت بیش از ۱۶ هزار نفر در۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.