اصفهان - ایرنا - رییس دانشگاه اصفهان گفت: انجام کارهای پژوهشی و علمی در باره دستاوردهای توسعه و بازسازی عتبات عالیات و نقش ایرانیان در آن ضروریست.

به گزارش ایرنا، حسین هرسیج روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: ایرانیان نقش اساسی در بازسازی عتبات عالیات داشته‌اند بنابراین نیاز است که دانشگاهیان و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به بررسی دستاوردهای آن در زمینه‌های مختلف بپردازند.

وی اظهار داشت: همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» با توجه به اهمیت این موضوع و با همکاری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان و دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

هرسیج با بیان‌اینکه نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات بصورت تخصصی و مساله‌ محور در این همایش بررسی می‌شود، اضافه کرد: کمیته‌های مختلف علمی، اجرایی، رسانه و بین‌المللی در دبیرخانه این همایش تشکیل شده است و از همکاری دانشگاه‌ها و دانشجویان کشورهای دیگر نیز در این زمینه استفاده خواهد شد.

وی زمان برگزاری این رویداد را بهمن سال آینده اعلام و خاطرنشان کرد: چهار «پیش همایش» هم برای این رویداد برگزار خواهد شد که نخستین آنها، زمستان امسال است.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مقاله‌های برتر این همایش در نشریه‌های معتبر پژوهشی و علمی منتشر خواهد شد، تصریح کرد: تاکنون کارهای علمی و پژوهشی درباره توسعه و بازسازی عتبات عالیات بطور پراکنده انجام می‌شد اما با برگزاری همایش مذکور درصددیم تا آنها را تجمیع و مُدون کنیم.

هرسیج همچنین با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین، رویدادی جهانی است و ارتباط تنگاتنگ با احیای تمدن نوین اسلامی دارد، تاکید کرد: ارتقای قدرت نَرم جمهوری اسلامی ایران، نقش اساسی در این رویداد دارد.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان نیز در این نشست گفت: دستاوردهای توسعه و بازسازی عتبات عالیات در زمینه‌های مختلف مانند گردشگری مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی قابل بررسی و تامل است.

جعفر عسگری با اشاره به اینکه ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از حدود ۱۸ سال پیش در کشور شکل گرفت، افزود: تاکنون حدود ۲۱۶ پروژه خُرد و کلان توسط این سازمان برای توسعه حرم اهل بیت(ع) در عراق اجرا و آثار بی‌نظیر فرهنگی، هنری و معماری ایرانی در آنها خلق شده است.

وی با بیان اینکه ایرانیان از جمله مردم استان اصفهان نقش ویژه‌ای در بازسازی عتبات عالیات داشته‌اند، تصریح کرد: ما منبع و مرجع مُستند و مُدونی در باره نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات نداریم و لازم است در این زمینه کار شود.

عسگری با تاکید بر لزوم نگاه جهانی به راهپیمایی اربعین ادامه داد: توجه به دستاوردهای این رُخداد جهانی و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به آن ضروریست و دانشگاه‌ها نقش اساسی در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین از نظر امنیتی پشتوانه‌ای برای عراق، ایران و جهان تشیع است، اضافه کرد: جای کارهای پژوهشی در این زمینه خالیست و اگر کار علمی و آسیب شناسی در باره آن صورت نگیرد، این حرکت خدشه‌دار می‌شود.

عسگری با اشاره به اینکه زیارت حرم اهل بیت(ع) و برگزاری رویدادهایی مانند راهپیمایی اربعین باید با معرفت‌افزایی همراه باشد و محتواهای مناسب و متنوعی در این زمینه با کمک اندیشمندان ایجاد شود، گفت: تعداد زائران عتبات عالیات افزایش یافته و لازم است زیرساخت ها و خدمات مناسبی نیز برای آنها فراهم شود.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان همچنین گفت: عده‌ای می‌پُرسند چرا با وجود برخی مشکلات اقتصادی در کشور، هزینه‌هایی برای بازسازی عتبات عالیات در خارج کشور انجام می‌شود که در پاسخ به آنها باید چند نکته را مطرح کرد.

وی افزود: نخست اینکه بر اساس اعتقادات و روایات موجود، مرقد ائمه اطهار قرارگاه‌های فرهنگی شیعه هستند و اگر به آنها بی‌توجهی شود، خسارت می‌بینیم و از طرف دیگر ما باید منابع شیعه و سیره اهل بیت(ع) را بخوبی به جهان معرفی کنیم.

عسگری همچنین با اشاره به لزوم خدمات‌رسانی مناسب به زائران عتبات عالیات ادامه داد: با انجام سرمایه‌گذاری در توسعه و بازسازی عتبات عالیات، ایران در کنار زائران دیده و از طرفی رابطه برادری بین مردم ایران و عراق پس از هشت سال جنگ، ایجاد و تقویت می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۱۲۳ درصدی نذور مردم اصفهان برای توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ۹ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تاکید کرد: ما منابع دولتی نداریم و از نظر شرعی نیز مُجاز به این کار نیستیم بلکه مردم بطور داوطلبانه به توسعه و بازسازی عتبات عالیات کمک می کنند.

وی با اشاره به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در باره توسعه و بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: جای کار پژوهشی و علمی زیادی درباره دستاوردهای توسعه و بازسازی عتبات عالیات وجود دارد که در همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» پیگیری خواهد شد.

احمد عزیزخانی دبیر اجرایی همایش «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» نیز با اشاره به رایزنی صورت گرفته با ۲ دانشگاه عراقی برای برگزاری همایش گفت: محورهای این همایش نقش ایرانیان در بازسازی عتبات عالیات در عرصه‌های تمدنی، اقتصادی، جامعه شناسی، هنری، امنیتی، معماری، مقاومت اسلامی، موکب‌داری و باستان شناسی است.

دانشگاه اصفهان با احتساب دانشکده‌های خوانسار و شهرضا دارای حدود ۱۹ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی در ۴۱۰ رشته تحصیلی و یکی از دانشگاه‌های جامع برتر کشور است.