به گزارش ایرنا، محمد احمدی روز چهارشنبه در نشست خبری و مطبوعاتی اعلام کرد: شناسنامه های صادره، در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در نشانی های مندرج در اطلاعات توزیع میشود که هزینه ها و زمان را به طور محسوسی کاهش میدهد.
وی اظهار کرد: حذف سفرهای زاید و کاهش هزینه های مستقیم و غیرمستقیم از اهداف اجرای این طرح است ضمن اینکه نشانی افراد با احراز هویت، مسجل و محرز می شود.
احمدی ادامه داد: این طرح با همکاری شرکت ملی پست و ثبت احوال کشور اجرا می شود که امیدواریم با اجرای آن، دسترسی به خدمات در راستای توسعه رفاه اجتماعی گسترده تر شود.
وی یکی از برنامه های شرکت پست را ورود به حوزه های دیجیتال عنوان کرد و گفت: پست ابراز لازم در این راستا را فراهم کرده و در اختیار گرفته است و از آنها برای تسهیل گری در ارایه خدمت به مردم استفاده می کند.
احمدی گفت: احراز فرد در نشانی در اقتصاد دیجیتال حائز اهمیت است و یکی از دستاوردها و اهداف اجرای طرح یادشده همین است و باید الگوهای گذشته را تغییر دهیم.
وی با تشریح روند صدور شناسنامه جدید و نقش پست در آن، گفت: در رویه قبلی، پس از ثبت اطلاعات افراد در دفاتر پیشخوان، فرم ها در اختیار ثبت احوال برای چاپ شناسنامه قرار می گرفت و فرد برای دریافت شناسنامه دوباره به دفاتر مراجعه می کرد اما در طرح جدید، پس از چاپ شناسنامه، پست وارد عمل شده و مرسوله را پس از احراز هویت، تحویل متقاضی در آدرس مندرج می دهد.
وی ادامه داد: درصدد افزایش دامنه طرح در صدور کارت ملی هوشمند نیز هستیم که با فراهم شدن زیرساخت ها، این خدمت نیز در منازل به مردم ارایه می شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان نخواهد بود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری سازمان ثبت احوال کشور نیز در این نشست با بیان اینکه کاهش میزان تردد مردم به ادارات ثبت یکی از سیاست های سازمان است، گفت: طرح ارایه خدمات به مردم در منازل، از سوی ۲ دستگاه متولی هویتی و موقعیتی در حال انجام است.
مرتضی ادب افزود: این طرح ابعاد متعددی دارد و مرحله به مرحله اجرا می شود و خدمات ثبت احوال با رویکرد تسهیل گری و بردن خدمت به در منازل مردم، به صورت مرحله ای وارد این چرخه خواهد شد و در کل کشور گسترش می یابد.
وی ادامه داد: مراجعان پیش از اجرای این طرح برای گرفتن یک خدمت، چندین بار به ادارات مختلف مراجعه می کردند که با اقدامات صورت گرفته، این رفت و آمدها و به تبع آن هزینه ها کاهش می یابد و سازمان ثبت احوال به دنبال ساده سازی فرآیندهاست.
وی تاکید کرد: درگاه پذیرش درخواست ها در این طرح، دفاتر پیشخوان هستند و در ادامه تلاش خواهیم کرد تا هموطنان با مراجعه به پرتال سازمان، از طریق درگاه اینترنتی نیز از این خدمات بهره مند شوند.
ادب همچنین به راه اندازی اتاق رصد وضعیت جمعیت کشور در سازمان مرکزی اشاره کرد و گفت: استان ها نیز برای مدیریت و راهبری به اطلاعات و آمار جمعیتی به روز نیاز دارند و این درگاه که گویا بودن و اعتماد از ویژگی های آن است می تواند کمک های برنامه ریزی و راهبری استان ها باشد.
۱۱۰ هزار شناسنامه در آذربایجان شرقی صادر شد
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی از تعویض و صدور ۱۱۰ هزار جلد شناسنامه در ۹ ماه گذشته سالجاری خبرداد و گفت: ثبت احوال استان خدمات متعددی از جمله صدور و تعویض شناسنامه انجام می دهد که از طریق دفاتر پیشخوان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
رضا ایمانی افزود: صدور کارت ملی نیز در استان بهبود یافته و متقاضیان قبل سال ۱۴۰۱ می توانند برای دریافت کارت ملی به ادارات ثبت و دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.
وی همچنین بر ضرورت تغییر نشانی و آدرس مسکونی ظرف ۲۰ روز در سایت ثبت احوال تاکید کرد و از ارایه آمار جمعیتی استان به رسانه ها و دستگاه های استان به صورت ماهانه خبرداد.