لارستان- ایرنا- رئیس کمیته امداد امام خمینی لارستان گفت: کمیته امداد لارستان جزو دستگاه های برتر در موضوع اشتغالزایی است و علت این عملکرد موفق، رصد و بررسی دقیق طرح های اشتغال توسط بازرسان و کارشناسان بوده و هدف به ثمر نشستن طرح و در نهایت فقرزدایی است.

به گزارش ایرنا، هوشنگ دلاور در نشست خبری که شامگاه سه شنبه با حضور معاونین این اداره و جمعی از خبرنگاران برگزار شد گفت: بسیاری از مردم فکر می کنند کمیته امداد به گسترش فقر دامن می زند، در صورتی که یکی از اهداف مهم در این نهاد، قطع شدن چرخه فقر از طریق توانمند سازی افراد و خانواده هاست و گیرنده بودن صرف، در دستور کار نیست.

وی ادامه داد: مثلا وقتی زمینه ازدواج برای دختر نیازمندی فراهم می شود در واقع به توانمندسازی او کمک شده و در صورت بیکاری همسرش با اعطای وام و مشاوره شغلی به استقلال اقتصادی خانواده کمک می شود.

دلاور در موضوع اشتغال و خودکفایی عنوان کرد: در بازه زمانی ۹ ماه ابتدای سال جاری، ۱۲۵ فقره پرداخت وام اشتغال داشته ایم گه این وام ها تا سقف سه میلیارد ریال و در مجموع به ارزش ۱۹۰ میلیارد ریال بوده و در نتیجه آن ۱۴۷ فرصت شغلی خلق شده و ۱۶ مورد نیز کاریابی با شرط بیمه شدن مددجو توسط کارفرما مددجو انجام شده است و کارفرما نیز می تواند از تسهیلات کمیته امداد استفاده کند.

وی همچنین اضافه کرد: حرفه آموزی نیز در دستور کار است و سوزن دوزی بلوچی، آخرین دوره برگزار شده و در مجموع ۶۰۴ نفر با برخورداری از این آموزش ها، در کلاس های مختلف شرکت داشته اند.

رئیس کمیته امداد گفت: در ۹ ماه سالجاری ، ۱۵۷ طرح خودکفا یی وجود داشته که طی چند سال و با استفاده از تسهیلات کمیته امداد و با تایید کارشناسان توانسته اند به استقلال اقتصادی برسند و حتی مستمری آنها قطع شده و در نهایت از پوشش کمیته امداد خارج شده اند.

دلاور با بیان وجود دقت و حساسیت بسیار زیاد در بررسی طرح های اشتغال تاکید کرد: برای اعطای وامی که در مدت حدود هشت ماه به متقاضی داده می شود، همه جوانب سنجیده خواهد شد چرا که بازدهی و به ثمر نشستن طرح مهم می باشد که به عنوان نمونه می توان به طرح پنل های خورشیدی اشاره کرد.

وی افزود: کمیته امداد لارستان از سال ۹۶ جزو اولین شهرستان‌ها در سطح استان بود که این طرح را راه اندازی کرد. سال اول چهار طرح اجرا شد که تشویق دیگر افراد را به دنبال داشت؛ تا جایی که در حال حاضر ۱۸ طرح پنل خورشیدی فعال وجود دارد که به شبکه برق وصل شده اند و اتفاقا مددجویان درآمد خوبی از آن دارند و حدود ۷۰ متقاضی جدید نیز برای این طرح ثبت نام کرده اند.

تامین منابع کمیته امداد از سه محل

دلاور در ادامه این نشست خبری توضیح داد: هزینه های کمیته امداد لارستان از سه محل اعتبارات دولتی مصوب در بودجه کلان کشور، کمک های مردمی و کمک های امدادی ارسالی از کمیته امداد کشور برای شهرستان ها، تامین می شود.

وی اضافه کرد: کمیته امداد لارستان در حال حاضر سه هزار و ۷۲۵ خانوار تحت پوشش دارد که سه هزار و ۶۱۷ خانوار به صورت ماهانه مستمری دریافت می کنند و مابقی به صورت تک خدمتی مانند وام های اشتغالزایی، کارگشایی و امثال آن حمایت می شوند. از کل خانوار های مستمری بگیر، ۲۲۱۸ مورد زنان سرپرست خانوار هستند.

او تصریح کرد: کمیته امداد لارستان ماهانه، در مجموع بیش از ۴۰ میلیارد ریال مستمری به خانوارهای تحت پوشش خود پرداخت می کند.

رئیس کمیته امداد لارستان با بیان تغییر چند سال اخیر در معیارهای این نهاد گفت: چند سالی است که در کمیته امداد معیار حمایت از خانوارها بر اساس دهک بندی اقتصادی انجام می شود. بر این اساس تنها افراد دهک های یک تا سه و با تایید نیازمندی توسط مددکاران می توانند تحت پوشش این نهاد قرار گیرند و حمایت از دهک های چهار و پنج به صورت تک خدمتی و عمده آن در قالب وام های اشتغالزایی صورت می پذیرد.

دلاور درباره دیگر اقدامات انجام شده در کمیته امداد لارستان گزارش داد: در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، ۴۱ فقره جهیزیه مجموعا به ارزش یک میلیارد و ۳۰۹ میلیون ریال و هر کدام شامل پنج نوع لوازم خانگی با قیمت کارخانه به زوج های جوانِ در نوبت، اعطا شده و ۳۹ زوج دیگر نیز که ثبت نام آنها بعد از این پرداخت انجام گرفته، در فهرست انتظار برای دریافت آن هستند.

او همچنین اضافه کرد: صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در این اداره از ۲منبع درآمدی شامل اعتبارات کمیته امداد و سپرده های خیرین اقدام به اعطای وام بدون بهره می کند که در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، ۴۴۶ فقره وام به ارزش ۴۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال پرداخت شده و از این مقدار حدود ۵۰ درصد آن را خیرین تامین کردند.

دلاور یادآور شد: البته از بانک های دیگر از جمله بانک مهر و رسالت نیز برای پرداخت وام کمک گرفته شده و با احتساب این موارد، مجموع وام های داده شده به ۶۵۹ فقره به ارزش ۲۴۶ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال رسیده است. این وام ها به مددجویان کمیته امداد، معرفی شدگان از طرف خیرین سپرده‌گذار و غیر مددجویان دهک یک تا پنج به تشخیص مددکار تعلق می گیرد.

رئیس کمیته امداد چند آمار دیگر نیز ارائه داد و گفت: در حال حاضر، ۳۴۱ نفر از ایتام با حمایت ۲هزار و ۵۴۶ حامی و ۸۹۳ نفر از محسنین با حمایت هزار و ۸۶۲ حامی در کمیته امداد لارستان حمایت می شوند. این حمایت ها به صورت های مختلف بوده و فقط حمایت های نقدی از ایتام مبلغ ۱۵ میلیارد و ۳۸۸ میلیون ریال و از محسنین مبلغ ۲۵ میلیارد و ۸۴۱ میلیون ریال است.

دلاور با بیان کمک های کمیته امداد به ساخت مسکن که از سال ۹۹ شروع شده افزود: حدود ۱۵۰ مورد در سه سال گذشته اقدام به ساخت مسکن وجود داشته که بیش از ۶۰ درصد آنها تکمیل شده و خانواده ها در آن ساکن هستند. به طور خاص در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، ۲۹ مورد ساخت و تکمیل مسکن برای خانواده هایی که فاقد مسکن و یا دارای مسکن فرسوده و غیر قابل سکونت در شهرها و روستاها بودند، مجموعا به ارزش پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

دلاور همچنین درباره اقدامات کمیته امداد در موضوع خدمات فرهنگی، بیان داشت: مشاوره روانشناسی و خانواده در دستور کار است و کارشناسان، سه روز در هفته برای این کار در اداره حضور دارند. موضوع دیگر شناسایی نخبگان و افراد با استعداد در حوزه های تحصیلی، فرهنگی و ورزشی است که تا کنون ۷۹ نفر شناسایی شده اند و مجموعا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به عنوان هدیه تقدیم این عزیزان شده است.

طرح موفق مراکز نیکوکاری

دلاور عنوان کرد: یکی از بازوان کمیته امداد، حوزه مشارکت های مردمی است که شامل صدقات مردم، زکات، نذر، قربانی، به صورت کالا یا مانند آن می شود. یکی از طرح های موفق به عنوان بستری برای دریافت این کمک ها، راه اندازی مراکز نیکوکاری بوده و تا کنون ۱۷ مرکز در شهرها و روستاهایی که ظرفیت خوبی دارند، مشغول به فعالیت هستند. البته شهر بیرم به دلیل داشتن اداره کمیته امداد مستقل در این آمار لحاظ نشده است.

وی افزود: در این مراکز نیکوکاری در بخش صدقات چهار میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال، در بخش اکرام ایتام ۷۹۶ میلیون ریال، در بخش زکات هفت میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال و در بخش مبتنی بر نیاز ۱۷۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال جمع آوری شده است و در مجموع در حوزه مشارکت های مردمی در کمیته امداد و مراکز نیکوکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ درصد رشد وجود داشته است.

دلاور اضافه کرد: در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در کمیته امداد لارستان بدون احتساب مراکز نیکوکاری، ۲۵ درصد در بخش صدقات، ۳۵ درصد در بخش اکرام ایتام، ۱۸۲ درصد در بخش زکات و ۱۲ درصد در بخش مبتنی بر نیاز رشد وجود داشته است. در سال جاری مجموع صدقات مردم، ۶ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال بوده است. البته به مرور باید صندوق های صدقه کنار گذاشته شود و روش های نوین از جمله لینک پرداخت، کد USSD، کد QR و واریز به کارت رواج یابد.

دلاور طرح دیگر در حوزه مشارکت های مردمی را طرح «قرض نیکو» عنوان کرد و توضیح داد که در این طرح خیرین مبلغی را به قصد تامین هزینه در گردش برای اعطای وام به کمیته امداد هدیه می کنند. وی برخی از خدمات کمیته امداد را نیز جزو خدمات خاص دانست که مواردی از جمله معافیت یا انتقالی سربازی و تامین بیمه سرپرست های خانوار را شامل می شود.

دلاور در پایان یادآور شد: اعتبارات مردمی به طور کامل صرف نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد می شود و این نهاد حتی یک ریال اجازه ندارد که برای مصارف دیگر از جمله حقوق کارمندان، خرید هدایا و یا پذیرایی ها از آن استفاده کند و این موارد از محل اعتبارات دولتی و اعتبارات امدادی از مرکز تامین می شود.

لارستان در فاصله ۳۴۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس قرار دارد.