مدیر رسانه و ارتباطات حوزه علمیه خراسان عصر پنجشنبه در خصوص این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: این رویداد با هدف ارتقاء کمیت و کیفیت محتوای رسانهای وارج نهادن به تلاشها و فعالیتهای یاریگران دین خدا در حوزه سایبری برگزار می شود.
حجت الاسلام احسان کفشدارطوسی افزود: جشنواره رسانه و فضای مجازی سلمان رویدادی تسهیلگر در راستای به تصویر کشیدن فعالیت رسانهای، همگام با تغییر و تحولهای بزرگ در فضای سایبری حوزه و حل چالش های پیش رو با همراهی اصحاب رسانه است.
وی با اشاره به محورهای جشنواره رسانه و فضای مجازی سلمان گفت: خانواده و جمعیت، دستاوردهای انقلاب اسلامی، مقابله با آسیبهای اجتماعی، تقویت وحدت اسلامی در حوزه سایبری، گسترش انقلاب اسلامی در حوزه سایبری، تقویت سایبری جبهه محور مقاومت اسلامی و مکتب شهید سلیمانی در عرصه جهاد تبیین از جمله محورهای این رویداد است.
مدیر رسانه و ارتباطات حوزه علمیه خراسان، زبان فارسی، هویت، وحدت فرهنگ شهروندی، قالب های نوین برای ارایه معارف دینی در عرصه رسانه، بازنمایی سیمای مشهد رضوی در فضای ملی و بینالمللی، امام رضا(ع)، ولینعمت فکری، مادی، معنوی مردم، ترویج مبانی اخلاقی، اعتقادی و سیاسی در حوزه سایبری را از دیگر محورهای این جشنواره عنوان کرد.
وی ادامه داد: الگوی سوم بانوی تمدن نوین اسلامی با هویت و نقشآفرین، جهاد تبیین و الگوی حکمرانی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و رسانه، تولید دانشبنیان، صنعت و فناوریهای نوین اشتغالآفرین از دیگر محورها و موضوعاتی است که این جشنواره دنبال میکند.
حجت الاسلام کفشدارطوسی با بیان اینکه این جشنواره در بخش های مختلف برگزار می شود، توضیح داد: صاحبان سکوهای برخط و برنامه های کاربردی (مانند تولید نرم افزارهای مختلف)، فعالان شبکه های اجتماعی وپیام رسان ها، بازی ها؛ سرگرمی ها و تولیدات چند رسانه ای در این جشنواره می توانند شرکت کنند.
وی گفت: مهلت ارسال آثار به این جشنواره سوم اسفندماه امسال است.
دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی هم در آیین آغازین جشنواره گفت: توجه به هوش مصنوعی در تولید محتوا دارای اهمیت است که باید به آن مجهز شد، زیرا هوش مصنوعی محتوا را جذابتر و سرعت آن را بیشتر نموده است.
سید محمدامین آقا میری، طراحی سکوها را که افراد در آن نقش بسزایی دارند، یک چالش مهم در هدایت افراد، روحیات و اثرگذاری اجتماعی دانست و افزود: در ویراستی، توییتر، روبیکا، اینستاگرام افراد با بستههای مختلف فعالیت دارند، ممکن است، برخی در یک یا چند سکو موفق و موثر باشند و در دیگر سکوها اقبال خوبی صورت نگیرد، لذا باید نوع تولید محتوا نسبت به فعالین تفکیک شود.
وی در بخشی از سخنان خود به اقتصاد بازی در فضای مجازی اشاره کرد و درآمد این اقتصاد را نسبت به سایر حوزه های اقتصادی بیشتر برشمرد و گفت: با وجودی که بسیاری از اقتصادهای محتوایی به صورت کاملا جدی در بین مخاطبان اثرگذاری دارند اما در کشور، طراحی درستی انجام نشده است که بتوان به خوبی از آن استفاده کرد.
آقا میری افزود: در حوزه تاثیرگذاری شبکههای اجتماعی به خصوص داخلی، حجم محتوای مصرفی، مخاطبین به سطح قابل توجهای رسیدند، به طور مثال؛ در روبیکا روزانه ۲۷ میلیون نفر وارد این سکو میشوند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی به مساله انتشار حقایق طوفان الاقصی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: با فرض اینکه سکوها و شبکههای اجتماعی وجود خارجی نداشتند خبر این حمله، مظلومیت و شهادت کودکان و زنان غزه به گوش جهانیان نمیرسید و امروزه شاهد حرکت عمومی جهانی به نفع مردم غزه و جبهه مقاومت نبودیم.
وی گفت: در بحث غزه و اسرائیل مهمترین فشار دولتهای غربی، تجمعات مردم در خیابانهای همان کشورها بود و این اتفاق فقط دستاورد شبکههای اجتماعی و پیامرسانهایی بود که موجب شد مردم با یکدیگر به تعامل بپردازند.
آقا میری با بیان اینکه به محض شنیدن انفجار در کرمان، بازیگران رسانهای دشمن در فضای مجازی اقدام به عملیات روانی کردند و مباحث مختلفی هم مطرح کردند، گفت: در روز حادثه، فعالین مجازی ایرانی نیز علاوه بر همدردی، مسائل را بهخوبی تببین کردند.
وی با بیان اینکه امروزه فرآیند خبر رسانی طوفان الاقصی دچار اختلال جدی شده و با گذشت زمان، تجمعات مردم در کشورها کمتر شده است، به وظیفه فعالان رسانه ای اشاره و بیان کرد: سعی کنیم در این شرایط اخبار و اطلاعاتهای صحیح را به گوش فعالان رسانه ای خارج از کشور برسانیم.