قم- ایرنا - آیین گرامیداشت سی‌ویکمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی‌(ره) پنجشنبه شب با حضور روحانیان، برخی مسئولان و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین که شخصیت‌های چون آیات عظام سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین، عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و محمود محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری حضور داشتند یاد و نام این عالم ربانی گرامی داشته شد.

در این آیین پس از تلاوت آیه‌هایی چند از کلام‌الله مجید، یکی از استادان حوزه علمیه قم طی سخنانی با اشاره به هجمه‌ها علیه روحانیت از سوی دشمنان انقلاب‌اسلامی و مکتب تشیع اظهار کرد: آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند اگر مرجعیت، مدرسان حوزه و منبری‌های راست‌گو و درست‌کار را از مردم بگیرند، فاتحه دین و دنیای جامعه خوانده می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین انصاریان در ادامه افزود: به همین علت این سفره ضد روحانیت شیعه را با ماهواره، فضای مجازی، رادیو، مجله‌ و روزنامه‌هایشان پَهن کرده‌اند.

این مدرس حوزه در ادامه تاکید کرد: باید مراقب باشید و فریب این گرگها را نخورید.

انصاریان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت ممتاز و کم‌نظیر آیت‌الله گلپایگانی خاطرنشان کرد: هر وقت در رابطه با مسائل فقهی مشکل داشتم، با وجود آنکه بزرگان دیگری نیز در قم بودند اما خدمت ایشان می‌رفتم و شجاعت غیرقابل توصیفی را از این مرجع بزرگ می‌دیدم.

وی با بیان جسارت مثال‌زدنی این فقیه وارسته، تصریح کرد: یک بار که از ایشان مساله‌ای پرسیدم، با اینکه ۹۰ سال در علم غوطه‌ور بود، فرمود نمی‌دانم.

وی همچنین معنویت این زعیم جهان تشیع را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد: این مرد بزرگ هشتاد سال دنبال دین شناسی بود، دین را خوب شناخت و بدان خوب عمل کرد، آثار عمل به دین را نیز دید و از این دنیا رفت.

حجت‌الاسلام انصاریان همچنین اظهار کرد: مرحوم گلپایگانی آنقدر دل‌سوز جامعه بود، که به تمام ایران از غرب و شرق و شمال و جنوب، تربیت‌شدگان علوم اهل بیت‌(ع) را فرستاد و آنها را ماندگار کرد.

وی همچنین محراب، منبر، تدریس، تشکیل حوزه علمیه و تشویق کردن مردم به امور خیر را از جمله فعالیت‌های این مرجع والامقام عنوان کرد و افزود: آیت‌الله گلپایگانی در این مملکت دین‌شناسان زیادی را تربیت و باعث توبه بسیاری از گناهکاران شد.

انصاریان در ادامه سخنانش با اشاره به خدمات اجتماعی این فقیه عالی‌قدر بیان کرد: آن عالم مجاهد در ساخت مسجد، مدرسه، درمانگاه و حوزه علمیه اهتمام ویژه‌ای داشت.

آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی از مراجع تقلید صاحب نام شیعه پس از سال‌ها تلاش علمی و انقلابی در هجدهم آذرماه ۱۳۷۲ برابر با بیست‌وچهارم جمادی‌الثانی ۱۴۱۴ هجری قمری در ۹۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و در جوار بارگاه حضرت معصومه‌(س) به خاک سپرده شد.