بجنورد- ایرنا- معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: یکهزار و ۱۲ پرونده در ۹ ماهه امسال در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی مورد بررسی قرار گرفت و متقاضیان از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شدند. 

قربان نباتیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲ هزار و ۶۱۷ عنوان شغلی در ۹ ماهه امسال در کمیته های بدوی و تجدید نظر استان، سخت و زیان آور تشخیص داده شد.

وی افزود: فرد بیمه شده ای که دست کم ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشد و حق بیمه مدت مزبور را به صندوق پرداخته باشد می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند.

وی اظهار کرد: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مشاغل سخت و زیان آور، کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی و ‌بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد است.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره اختلافات کارگر و کارفرمایی گفت: ۹ ماهه امسال یکهزار و ۸۸۰ دادخواست در سامانه جامع روابط کار تنظیم شد.

وی افزود: یکهزار و ۶۶۶ دادنامه در این مدت صادر شد که حدود ۲۰ درصد دادنامه ها منجر به سازش شد.

نباتیان اظهار کرد: میانگین مدت زمان رسیدگی در استان حدود ۱۰ روز بوده که در آخرین آمار ارسالی از ناحیه وزارت متبوع موفق به اخذ رتبه دوم کشور شد.

۲۲۲ تشکل کارگری و کارفرمایی در خراسان شمالی فعال است بیش از ۹۰ هزار نفر کارگر در این استان مشمول قانون کار هستند.