بجنورد-ایرنا- معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: ۲ میلیون ‌۸۰۰ هزار نفر داوطلب شناسنامه دار این جمعیت در کشور برای ارائه کمک های انسان دوستانه آمادگی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا پیمان نامدار روز شنبه در آیین افتتاح مرکز پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در بجنورد اظهار کرد: ارائه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خدمت در ۲ سال گذشته نشان از پایبندی داوطلبان به رسالت های جمعیت هلال احمر است.

وی با اشاره به اینکه هدف ما دیپلماسی سلامت در داخل و خارج کشور است گفت: دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته اقدامات ارزنده‌ای برای سلامت و بهداشت بانوان در جامعه انجام داده که توسعه خدمات در زمینه غربالگری سرطان این قشر از جمله آن است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: مرکز پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان یک بسته خدمت برای بانوان جامعه و برای رضایت مردم است که ‌پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی به این قشر ارائه می دهد.

وی با اشاره به ارائه خدمات سونوگرافی و ماموگرافی در این مرکز افزود: هلال احمر در انجام رسالت خود، کمک به صیانت از سلامت و کاهش آلام و دردهای مردم است.

نامدار گفت: دولت سیزدهم حمایت خوبی از سلامت بانوان انجام شده و برای اولین بار ایجاد این مراکز اتفاق افتاد.

وی گفت: خراسان شمالی استان غنی به لحاظ ظرفیت های فرهنگی است البته کاستی هایی هم در زمینه های مختلف وجود دارد و ما هم تعهد داریم تا در زمینه تجهیز و توسعه خدمات درمانی اقدام کنیم.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر اظهار کرد: سرطان پستان شایع ترین سرطان در میان بانوان است و در این زمینه، این مرکز به پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری کمک خواهد کرد.

تاکید بر غربالگری سرطان بانوان

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی هم در این آیین با اشاره به اینکه سومین مرکز استانی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان در استان خراسان شمالی آغاز به کار کرده است گفت: سرطان پستان اولین سرطان در ایران است و ابتلا به آن روند فزاینده در جامعه دارد البته در این زمینه، تشخیص زودهنگام اهمیت بسیاری دارد.

رامین صرامی اظهار کرد: تشخیص زودهنگام سرطان پستان نقش موثر در درمان دارد، این بیماری اگر زود تشخیص داده شود عوارض کمتر داشته و هزینه های کمتری را تحمیل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این پژوهشکده از سه دهه گذسته در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان فعالیت دارد افزود: امید است با راه اندازی این مراکز، گام های خوبی برای پیشگیری و درمان برداشته شود.

غربالگری رایگان سرطان بانوان

رییس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی هم در این آیین با اشاره به آغاز غربالگری رایگان سرطان بانوان در بجنورد گفت: غربالگری از دیروز آغاز شده است.

مهسا پرنیان اظهار کرد: غربالگری سرطان بانوان به صورت رایگان در مرکز استانی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در حال انجام است.

وی افزود: غربالگری سرطان بانوان با حضور تیمی از پزشکان و متخصصان پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی انجام می شود.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این مرکز مجهز به دستگاه‌های ماموگرافی و سونوگرافی است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.