همدان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مصرف بهینه آب گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد از اراضی مستعد استان به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا بهراملو روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان همدان نیز همانند عمده نقاط کشور و بخشی از خاورمیانه، با کم آبی و تنش و بحران آبی ذاتی روبرو است افزود: میزان بارندگی‌های امسال کمتر از میانگین گزارش شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در سال زراعی جدید با وجود پیش‌بینی‌ بارش‌های فرانرمال در استان، بارش‌های پاییزه محدود بود.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه نزولات آسمانی فراتر از نرمال و میانگین بلندمدت باشد کم آبی استان حل نمی‌شود گفت: با وجود شرایط فعلی برنامه مدون برای مصرف بهینه آب از اولویت‌هاست.

بهراملو با اشاره به اینکه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت الزامی است اضافه کرد: ۸۷ درصد از تولیدات کشاورزی استان وابسته به آب و از اراضی آبی است از این رو مصرف با برنامه مجدانه در دستور کار قرار دارد.

وی به منظور ارائه راهکار برای افزایش تولید و مصرف کم آب به تولید دانش محور اشاره کرد و گفت: باید از آخرین توصیه‌های علمی، یافته‌های تحقیقاتی و فناوری‌های مرتبط با بخش کشاورزی مدد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از تاثیر همایش‌های کاربردی و تخصصی در این حوزه یاد کرد و متذکر شد: همایش‌ها باید کاربردی و در ابعاد ملی همچون چهارمین همایش ملی کم‌آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف برپا شود.

وی تاکید کرد: احداث سردخانه‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی راهکاری برای افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری به شمار می‌رود چراکه کاهش ضایعات ۲۰ تا ۳۰ درصدی بخش کشاورزی را در پی دارد.

همدان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است، که این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.