به گزارش ایرنا از روابط عمومی بندر امیرآباد، محمدعلی موسی پور روز شنبه اعلام کرد: برای ارائه خدمات مطلوب و با هدف ایجاد تنوع کالا جهت ترانزیت، نخستین محموله ترانزیتی پنبه و الیاف کشور ترکیه توسط ۱۳ واگن حامل یک هزار و ۲۲۰ عدل پنبه و الیاف از طریق ریل وارد بندر امیرآباد شد و در انبارهای بندر جهت واردات قطعی و عرضه به بازار مصرف تخلیه شد.
وی ادامه داد: با تلاشها و برنامه ریزیهای انجام شده در قالب نشستهای تخصصی با صاحبان کالا و تجار منجر به آن شد که این محموله توسط ریل به بندر امیرآباد وارد شد.
مدیر کل بندر امیرآباد توضیح داد : مقرر است پس از ارزیابی و انجام محاسبات، تشریفات گمرکی و برآورد هزینههای مترتب بر کالا و مقرون به صرفه بودن، و همچنین حجم بالای کالا و حساسیت در حمل آن با توجه به شرایط جوی، حمل و نقل ریلی بجای حمل جادهای جایگزین شود.
وی با اشاره به رونق حمل ریلی کالا به تنها امیرآباد تنها بندر شمال کشور، گفت: ارائه خدمات مطلوب دستگاههای اجرایی همانند بنادر و دریانوردی، راه آهن و گمرک میتواند نقش به سزایی در رونق و گسترش حمل ریلی کالا جهت صادرات و ترانزیت داشته باشد.
موسی پور اظهار داشت:بررسیهای بعمل آمده نشان میدهد صاحبان کالا و تجار به حمل ریل پایه روی آورده و ترغیب شده اند.
مدیرکل بندرامیرآباد کوتاه شدن زمان حمل و نقل، صرفه جویی در مصرف سوخت و ارتقاء بهره وری، کاهش آلودگی زیست محیطی و سوانح و تلفات جادهای و حفظ کیفیت محصولات را از جمله مهمترین مزایای روش حمل و نقل ریلی عنوان کرد.
سی ام آذرماه امسال نیز نخستین حمل «ریل پایه» غلات در بندرامیرآباد کلید خورد و کشتی حامل سه هزار و ۸۰۰ تن ذرت دامی به صورت حمل یکسره از این طریق انجام شد.
به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.