زنجان - ایرنا - رییس جمهور با بیان اینکه رسانه ها و مراکز علمی و فرهنگی باید نسل نو را متوجه برکات و آثار نماز کنند، تاکیدکرد: بهترین عنصر برای صیانت از نسل جوان و آحاد جامعه نماز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ آیت الله ابراهیم رئیسی روز شنبه در اجلاسیه سراسری نماز در زنجان افزود: شکل گیری حیات طیبه و ساخت جامعه سالم بدون نماز امکان پذیر نیست و نماز در حیات طیبه انسان ها بسیار تاثیر می گذارد.

نماز راه رسیدن به سبک زندگی اسلامی است

وی با اشاره به اینکه رسیدن به سبک زندگی اسلامی در گرو نماز است و زندگی سالم یک انسان باید با محوریت نماز شکل بگیرد، گفت: نخستین توصیه و تاکید به انسان ها نماز و «حی علی الصلاه» است.

رییس جمهور اضافه کرد: اگر نماز اقامه شود امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی ها شکل می گیرد، همچنین مبارزه با نفس و شیطان درون و شیاطین بیرون صورت خواهد گرفت.

آیت الله رئیسی اظهارکرد: مستحکم‌ترین پشتوانه برای یک انسان سالک که می‌خواهد در حوزه مبارزه با نفس و شیاطین، اشرار و طواغیت موفق شود، نماز است؛ یعنی امیدآفرین‌ترین فریضه الهی که امیرمومنان به آن توصیه فرموده اند.

قدردانی از چهار دهه‌ تلاش حجت الاسلام قرائتی در حوزه نماز

رییس جمهور با قدردانی از حجت الاسلام محسن قرائتی مفسر عالی قدر،‌ گفت: ایشان از سه یا چهار دهه گذشته تاکنون پرچم نماز و پرداختن به این فریضه الهی را برافراشت که موجب افتخار است.

وی گفت: حقیقتا در این حوزه بسیاری از فضلای حوزه علمیه، دانشگاهیان، امامان جمعه و جماعات، همت و همکاری کردند که این اقدامات در خانه، مدرسه، دانشگاه و سازمان ها و دستگاه ها بسیار موثر بوده است.

آیت الله رئیسی اظهارکرد: خوشبختانه این تلاش ها در بین عموم مردم موثر بوده است و باید بعد از این هم در زمینه پرداختن به نماز و توجه دادن به این فریضه الهی بسیار کار شود.

نماز بر همه امور مقدم است

رئیسی تاکیدکرد: به هیچ عنوان نباید توجه به نماز جایش را به مساله دیگری بدهد؛ نماز بر همه چیز محوریت دارد حتی در کارزار عاشورا می‌بینیم که حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به ما درس نماز دادند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل و شهدای عالی قدر ما در وصایای خود همه ما را به نماز سفارش کردند، گفت: آیات قرآن و توصیه اهل بیت (ع) همگی دلالت بر لزوم توجه به نماز دارد.

رییس جمهور اظهار کرد: زنجانی‌ها مردمانی متدین هستند و در تاریخ این استان توجه به فرهنگ، فقه و حکمت را در پرتو عنایت و اهتمام به نماز می‌بینیم.

آیت الله رئیسی بیان کرد: ارزیابی‌های ستاد اقامه نماز قابل قدردانی است و رصد دستگاه ها و سازمان ها و متنبه و تشویق شدن در این خصوص بسیار اهمیت دارد.

دعوت دستگاه ها و نهادها به ترویج نماز در نسل نو 

رئیس جمهور تصریح کرد: باید توجه به نماز در نسل جوان بیشتر شود و ما نسبت به نسل نو در توجه دادن آنان به سوی نماز و آثار و برکات و معنویات این فریضه الهی مسوولیت داریم؛ این وظیفه همه ما، رسانه ها و مراکز علمی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: برگزاری اجلاس‌های نماز حالتی نمادین دارد که به ما وظیفه اقامه و ترویج نماز را گوشزد می کند.

نماز رزمندگان فلسطینی را مقاوم نگه داشته است

رییس جمهور گفت: نمازخواندن را در جلوه هایی از فلسطین مقتدر و مظلوم دیدیم که بر روی خرابه ها رو به قبله نماز می خواندند و مهمترین عنصری که آنها را در صحنه نگه داشته، نماز است. مادری که اعضای خانواده خود را از دست داده، نماز او را همچنان استوار نگه داشته است.

وی با بیان اینکه نیروبخش‌ترین عنصر برای انسان سالک، نماز است، ادامه داد: جز توجه به قرآن و نماز، چه چیز بچه های فلسطین را مقاوم نگه داشته است؛ بزرگترین امید فلسطینیان نماز و قرآن است که آنها را مقابل دشمن مقاوم نگه داشته است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: همین امروز اگر به تعبیر رهبر معظم انقلاب محاسبه کنیم، پیروز فلسطین و بازنده واقعی رژیم جعلی صهیونیستی است؛ این برکت ایمان، قرآن و نماز است. در دفاع مقدس هم همین گونه بود و رزمندگان با تکیه بر قدرت نماز و قرآن به مبارزه با دشمن بعثی می‌رفتند.

وی گفت: مهم‌ترین مولفه قدرت برای انسان سالک و جامعه قدرتمند توجه به نماز، اقامه آن و پیاده سازی دستورات الهی است.

نباید نماز در هیچ حالتی ترک شود

رییس جمهور با تاکید بر اینکه نماز در هیچ حالتی، چه در سختی و چه در نشاط نباید ترک شود، اظهارکرد: آنچه ما را امروز رنج می‌دهد آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

وی افزود: انسان از جانب نفسانیت، طاغوت و مستکبرین تهدید می شود که راه نبرد با آن نماز است. هیچ کس در این مسیر به قله و جایگاه "ولی‌اللهی" نرسیده است مگر از طریق نماز چرا که هم راه و طریق و هم مقصود است. این فریضه به عنوان بهترین وسیله ذکر خدا، هم ذکر قلبی و جسمی و هم مسیر سلوک است. 

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نماز یکی از شاخص‌های مهم گزینش افراد است و در روایات ما به عنوان شاخصی مهم محسوب می شود، گفت: اگر فردی در ادای این فریضه موفق بود ممکن است دیگر اعمال او هم سنجیده شود، اما اگر در بپا داشتن نماز توفیقی نداشته باشد، ممکن است سایر امور اصلا سنجیده نشود.

وی اظهارکرد: یک نگاه به نماز به عنوان اقدام شخصی است که آن کیفیت بخشی به نماز است؛ باید نماز از لقلقه زبان به جان فرد نفوذ کند چرا که رمز موفقیت آن است که روح ما با روح نماز انس بگیرد؛ اگر می‌خواهیم کارها موثر واقع شود و ذکر خداوند بر زبان و جان ما باشد، مسیر تحقق آن توجه به نماز و قوت گرفتن از آن است. 

رییس جمهور یادآور شد: نماز هم نفرین و هم دعا می‌کند، بگذاریم دعای نماز بر ما شامل شود چرا که یکی از دعاهای مستجاب دعای نماز است.

وظیفه خطیر اهل هنر و قلم در ترویج نماز

وی با تاکید بر اینکه باید برای اجتماعی کردن نماز تلاش کرد، افزود: اهل هنر و اهل قلم و بیان، باید برای ترویج نماز تلاش کنند و اهل رسانه برای تبیین با بیان های مختلف در سطوح گوناگون جامعه بکوشند تا همه با نماز انس بگیرند و کسی در این امر استثنا نیست.

رئیسی بر ضرورت تلاش همه افراد در حوزه، دانشگاه و دیگر مراکز برای ترویج نماز تاکیدکرد و گفت: وقتی مسوول یا مدیری اهل نماز باشد دیگران هم به نماز دعوت می‌شوند و زمانی که رییس یا استادی خودش به سوی نماز بشتابد، دیگران نیز به این سو گرایش پیدا می کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه وسایل ارتباطی را نمی توان با اقداماتی محدود کرد و گستردگی موجود در فضای مجازی امروز همه سطوح زندگی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: سرعت در حوزه ارتباطات همه لایه‌های زندگی انسان معاصر را در بر گرفته است و روز به روز هم به طرف هوشمندسازی و گام های بعدی پیش می رود که باید در این عالم ارتباطات و اطلاعات در جهت رشد پیش برویم.

آیت الله رئیسی، مصون‌سازی را بهترین راه جلوگیری از آسیب‌ها برشمرد و تصریح کرد: بهترین عنصر برای مصون سازی به خصوص نسل جوان، نماز است. همه مراکز علمی، فرهنگی و اندیشه ای باید در تمام مراحل، خود را نسبت به مساله نماز و اهمیت موظف بدانند.

امام راحل و مقام معظم رهبری بهترین الگوی توجه به نماز 

رئیسی یادآور شد: امام راحل حتی در آخرین لحظات عمر شریفشان به نماز توجه داشتند و رهبر انقلاب هم با وجود مشغله بسیار، به این فریضه الهی توجه دارند که بهترین الگو هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکید همه بزرگان بر توجه به نماز است، اظهارکرد: نماز در همه امور محوریت دارد؛ حتی در کارزار سخت کربلا که امام حسین (ع) به همه درس نماز دادند.

آیت الله رئیسی بیان کرد: وقتی وجود مقدس حجت خدا به بشر درس نماز می دهد، در وصیت نامه امام و شهدا همه ما را به نماز توجه می دهند، اینها برای ما حجت بزرگی است و نظام ما این توفیق را دارد که مردم متدین و نمازخوان هستند.

وی با قدردانی از ارزیابی هایی که در ستاد اقامه نماز انجام می شود، اظهارکرد: سازمان‌ها و ادارات توجه دادن نسبت به نماز را انجام می‌دهند اما ما یادآوری، ارزیابی و رصد را ضروری می دانیم چرا که در موفقیت‌ها به خصوص  برای نسل جوان که سرمایه کشور هستند، نقش دارد.

وی گفت: در توجه دادن به نماز و آثار و برکات این فریضه همه وظیفه دارند، اما نقش و تاثیر رسانه ها، دانشگاه، مراکز علمی و الگوساز در این حوزه برای توجه دادن نسل جوان به نماز بسیار بیشتر است. 

نیاز به تولید بیشتر آثار فرهنگی و هنری در حوزه نماز

رییس جمهور افزود: کتاب های بسیاری در این خصوص نوشته و آثار هنری ارزشمندی ساخته شده است که این لازم بوده اما کافی نیست؛ باید بیشتر در این خصوص کار کنیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه نیرو بخش‌ترین عنصر برای انسان صالح نماز است و این نماز انسان را در اوج نگه می دارد، توضیح داد: نمازگزار خود را در مقابل عزت و قدرت معبود می بیند.