تهران- ایرنا- کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پی وقوع زمین لرزه ویرانگر اخیر در غرب ژاپن، پیام تسلیت خود را به فومیو کیشیدا نخست‌وزیر این کشور ارسال کرد.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری کی‌بی‌اس، کیم در پیامی که توسط رسانه رسمی دولت کره شمالی منتشر شد، همدردی و تسلیت عمیق خود را برای تلفات و خساراتی که ژاپن در جریان زمین لرزه اولین روز سال جدید میلادی متحمل شد، ابراز کرد.

کیم همچنین ابراز امیدواری کرد که مردم زلزله‌زده به سرعت بر عواقب این زلزله غلبه کرده و زندگی عادی خود را از سر گیرند.

به نوشته شبکه خبری کی‌بی‌اس، رهبر کره شمالی که معمولا چنین پیام‌های همدردی را پس از وقوع بلایای طبیعی برای کشورهای ضد آمریکایی مانند سوریه و کوبا ارسال می‌کند، در این پیام به کیشیدا به یک اصطلاح فاخر کره‌ای که مختص رهبران ملی است، اشاره کرده است.

این نامه ممکن است برای کمک به ارتقای وجهه کیم و کره شمالی با جدا کردن مشکلات سیاسی و نظامی از مسائل انسانی طراحی شده باشد.

این پیام همچنین ممکن است نشان‌دهنده تمایل پیونگ یانگ برای بهبود روابط با توکیو باشد زیرا در حال حاضر احتمال شکل‌گیری یک جنگ سرد جدید در جهان بیش از هر زمان دیگر قوت گرفته است، جنگ سردی که ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن را مقابل چین، روسیه و کره شمالی قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه ویرانگری به بزرگی هفت و ۶ دهم ریشتر در روز یازدهم دی‌ ماه با بیش از صد پس‌لرزه در غرب ژاپن زیرساخت‌ها را تخریب و برق ۲۲ هزار واحد مسکونی را قطع کرد.

تلاش‌های امدادگران برای یافتن بازماندگان در زیر آوارها درحالی همچنان ادامه دارد که تعداد کشته شدگان این زمین لرزه به یکصد و ۱۰ نفر افزایش یافته است.