تهران – ایرنا – سخنگوی حکومت طالبان با بیان اینکه این گروه در تلاش است تا موانع تعامل عادی با کشورهای دیگر را برطرف کند، اظهار امیدواری کرد که حکومت کنونی افغانستان در سال جاری میلادی به‌ رسمیت شناخته شود.

به گزارش یکشنبه ایرنا از طلوع نیوز، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان تصریح کرد: امیدوار هستیم حکومت کنونی افغانستان در سال جاری میلادی به‌رسمیت شناخته شود و این انتظار را هم داریم که کشورهای جهان در این زمینه انعطاف نشان دهند.

مجاهد در این باره گفت: «این جاده یک طرفه نیست و از یک طرف نمی‌شود که به آن نگاه کرد. سازمان‌ها و بعضی کشورها که مانع هستند هم باید انعطاف نشان دهند.»

هرچند جهان در بیش از دو سال گذشته خواست‌هایی در زمینه‌های حقوق بشری از طالبان داشته است؛ اما سخنگوی طالبان شرط‌های دنیا در باره به‌رسمیت‌شناسی طالبان را نامشروع می‌داند.

مجاهد افزود: «در کشور باید ارگان و سازمانی به نام حکومت وجود داشته باشد. این موضوع را جهانیان به رسمیت می‌شناسند و چیزی که مداخله به شمار می‌آید چگونگی نظام است.»

بنا به گزارش طلوع نیوز، سوال این است که برای حل معضل به میان آمده میان طالبان و جامعه جهانی چه کارهای باید انجام شود.

جنت فهیم چکری آگاه مسایل سیاسی افغانستان در این خصوص گفت: «طالبان به منظور به‌رسمیت شناخته شدن افغانستان باید تلاش‌های خود را انجام دهد. و باید همان پیش‌فرض‌هایی را که سازمان ملل برای افغانستان گذاشته است عملی کند.»

نجیب‌الرحمن شمال یکی دیگر از آگاهان سیاسی خاطرنشان کرد: «طالبان بایستی طبق اراده مردم افغانستان و بر اساس حاکمیت قانون و شایسته‌سالاری افراد را تعویض کند و همچنین در مورد برخورد با زنان افغانستان تغییر سیاست دهد.»

پس از دو سال حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، سفارت‌خانه‌های برخی کشورها از جمله کشورهای همسایه در کابل فعال شده است و نماینده طالبان نیز در بیش از ۱۴ کشور حضور دارد. با این وجود، طالبان تاکنون از سوی هیچ کشوری به‌رسمیت شناخته نشده است.