مسعود بارانی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از محل این آتش سوزی در بندر صیادی سلخ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: بررسی و پیگیری علل این حادثه در دستور کار مدیریت بهره بردار این بندر قرار دارد و امید داریم با توجه به همدلی و همراهی موجود بیشترین مساعدت با مالکین شناورهای خسارت دیده این بندر در اسرع وقت صورت پذیرد.
وی وزش باد شدید، در جریان باد قرار گرفتن آتش و سرعت بالای گسترش آتش را از مهم ترین علل گستردگی این حادثه آتش سوزی عنوان کرد و افزود: با وجود سیستم اطفا حریق در این بندر و اقدام سریع و قابل تقدیر از سوی آتش نشانان، امدادرسانان و مسوولین موفق به نجات بیش از ۵۰ فروند شناور لنج صیادی و چندین فروند شناور قایق از این سانحه شدیم که متاسفانه به رغم تمامی تلاش های انجام شده حدود ۱۰ فروند شناور نیز طعمه حریق شدند.
مدیرکل شیلات هرمزگان افزود: با توجه به متفاوت بودن خسارت وارده به شناورهای صیادی، برآورد خسارت نیازمند کارشناسی و بررسی دقیق است.
۱۳ فروند لنج بعد از ظهر روز گذشته ۱۶ دیماه در اسکله صیادی بندر سلخ واقع در ساحل جنوبی جزیره قشم طعمه حریق شد که در این حادثه شناورهای لنج صیادی بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد، یک دستگاه خودروی چینی تیگو، ۱۰ دستگاه موتور سیکلت و بخشی از سایه بان این اسکله صیادی دچار حریق شد.
در این راستا پیرو دستور معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران، مشاور و مدیرکل امور استانهای سازمان شیلات ایران به عنوان نماینده ویژه رییس سازمان شیلات ایران از محل آتشسوزی در بندر صیادی سلخ بازدید کردند.
پیش از این نیز پنج فروند لنج باری و تجاری از جنس چوب به ترتیب در هشتم اردیبهشت و شانزدهم مهرماه سال جاری در اسکله بهمن جزیره قشم، طعمه حریق شده بودند.
بندر سلخ در ساحل جنوبی جزیره قشم با آبراهه بینالمللی خلیج فارس پنج مایل دریایی فاصله دارد.
جزیره قشم با وسعت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیرههای قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آبهای خلیج فارس گسترده شده است.