تهران- ایرنا- وزارت ورزش و جوانان در دولت سیزدهم و در راستای ارتقای امور فرهنگی در ورزش دست به اقدامات ارزنده‌ای زده است که خروجی این اقدامات می‌تواند نویدبخش اتفاقات مثبت در راستای فرهنگی شدن ورزش کشور باشد.

به گزارش ایرنا، وزارت ورزش و جوانان در دولت سیزدهم و در راستای ارتقای امور فرهنگی در ورزش به منظور تحکیم و تقویت معنویت و ارزش‌های اخلاقی و منش پهلوانی مبتنی بر فرهنگ اسلامی - ایرانی اقدامات متعددی انجام داده است.

از تشکیل بنیاد نیکوکاری جامعه ورزش ایران (نجوا) گرفته تا برگزاری رزمایش کمک مومنانه و همت پهلوانانه، برگزاری جشنواره سراسری رسم جوانمردی، برگزاری جشنواره ولایت ویژه دهه امامت و ولایت، برگزاری دوره‌های تربیت مربی فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی ورزشکاران در حوزه مسئولیت اجتماعی، معرفی سفیران فرهنگی ورزش، راه‌اندازی انجمن هواداری جمهوری اسلامی ایران، برگزاری دوره اخلاق حرفه‌ای برای ملی‌پوشان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی، مکلف شدن فدراسیون‌ها به تشکیل کمیته فرهنگی و عضویت مسئولان فرهنگی کمیته‌ها در هیات رئیسه فدراسیون‌های ورزشی.

برگزاری دوره‌های تربیت مربی فرهنگ و اخلاق ورزش کشور ویژه مربیان ورزشی و فعال کردن سفیران فرهنگی ورزش از جمله اقدامات اخیر و برجسته وزارت ورزش و جوانان در حوزه فرهنگ به شمار می‌رود.

در این راستا دوره تربیت مربی فرهنگی در ورزش با حضور ۶ هزار مربی برگزار شد و طی آن طیف وسیعی از مربیان ورزشی تحت آموزش‌های فرهنگی قرار گرفتند.

معرفی ۱۵ سفیر فرهنگی در ورزش

معرفی ۱۵ چهره ورزشی به‌عنوان سفیران فرهنگی ورزشی از جمله اقدامات دیگر این وزارت‌خانه در حوزه فرهنگ بود که طی آن حسن روشن پیشکسوت فوتبال، غلامحسین پیروانی پیشکسوت فوتبال، حسین شمس سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال، حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، علی پاکدامن کاپیتان تیم ملی شمشیربازی، علی استکی سرمربی سابق تیم ملی بوکس، هادی طباطبایی پیشکسوت فوتبال، ذبیح‌الله پورشیب کاپیتان تیم ملی کاراته، ساره جوانمردی ملی‌پوش پارالمپیکی ایران، روح‌الله رستمی ملی‌پوش پارالمپیکی ایران، حامد حدادی کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال، بهنام محمودی پیشکسوت والیبال، نازنین ملایی ملی‌پوش تیم قایقرانی، شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته و هومن افاضلی پیشکسوت فوتبال به‌عنوان سفیران فرهنگی معرفی شدند.

توسعه اخلاق حرفه‌ای از جمله وظایف مهم وزارت ورزش

در نشست اخیر کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان با سفیران فرهنگی، توسعه ورزش درجهت سلامتی جامعه یکی از رسالت‌های اصلی این سفیران اعلام شد و وزیر ورزش و جوانان توسعه اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ در ورزش از جمله وظایف این وزارت‌خانه عنوان کرده و تاکید کرد بحث مسئولیت‌های اجتماعی در ورزش یک اقدام جدید نیست و از دیرباز تاکنون پهلوانان و ورزشکاران برای همه اتفاقات پیش‌قدم بوده‌اند.

اتفاقات فرهنگی در ورزش باید تاثیر مستقیم بر ورزشکار داشته باشد

حجت‌السلام والمسلمین احدی مدیرکل فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا در تشریح اهم اقدامات فرهنگی انجام شده توسط وزارت ورزش و جوانان در دولت مردمی سیزدهم اظهار داشت: در مدتی که بنده در وزارت ورزش و جوانان حضور دارم در حوزه فرهنگ در ورزش طرح‌هایی را برنامه‌ریزی کردیم. با این تاکید که رقم خوردن هر اتفاق فرهنگی در ورزش منوط به تاثیر مستقیم بر ورزشکار باشد. به همین منظور به شناسایی آیتم‌های موثر بر ورزشکار پرداختیم و به گزینه‌هایی چون مربی، محیط، چهره‌ها، هوادار، پیشکسوتان، ساختار و قوانین رسیدیم که همگی به لحاظ فرهنگی روی ورزشکار اثر دارند. به همین خاطر برای تک‌تک این آیتم‌ها برنامه‌ریزی کردیم.

استخراج هزار مربی فرهنگی ورزش از دوره تربیت مربی

وی افزود: برای مربیان، دوره تربیت مربی فرهنگی در ورزش را برگزار کردیم که دوره بسیار مفصلی بود و طی آن ۶ هزار مربی ورزش تحت آموزش‌های فرهنگی قرار گرفتند و از بین‌ آن‌ها هزار مربی جدا شده و تحت آموزش‌های تکمیلی قرار گرفتند و در حال حاضر به‌عنوان مدرسین دوره‌های فرهنگی در استان‌ها فعالیت می‌کنند و هر مربی برای اخذ مدرک مربی‌گری ورزشی باید دست کم چیزی حدود ۴ ساعت تحت آموزش‌های فرهنگی قرار گیرد. این یک پروژه عظیم فرهنگی بود که شاید بیش از یک‌سال و نیم، تحقق آن به طول انجامید. وظایف مربیان فرهنگی آموزش اخلاق حرفه‌ای است. برای اولین بار است که این موضوع را در رسانه مطرح می‌کنم و آن این که برای نخستین بار قرار است مربیان فرهنگی هر استان یک شبکه تشکیل دهند و بر محیط‌های ورزشی نظارت جدی داشته باشند. همه این ۶ هزار مربی، مربی ورزشی هستند که تبدیل به مربی فرهنگی می‌شوند و خود ورزشی‌ها آستین بالا زده‌اند تا جریان ورزشی کشور، تبدیل به یک جریان پاک شود.

احدی گفت: در موضوع چهره‌ها، بنیاد نیکوکاری جامعه ورزش ایران (نجوا) راه‌اندازی شد و تاکنون ۲۰۰ چهره برجسته ورزشی عضو این بنیاد شده‌اند و بیش از ۵۰ اقدام فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله ورزشی در این بنیاد شکل گرفته است.

نقش موثر سفیران در توسعه فرهنگ در ورزش

مدیرکل فرهنگی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در حوزه پیشکسوتان جشنواره رسم جوانمردی به منظور قدردانی از زحمات پیشکسوتان راه‌اندازی شد و اخیرا نیز طرح معرفی سفیران فرهنگی ورزش استارت خورد که در بین این سفیران نام پیشکسوتان ورزشی نیز دیده می‌شود. سفیران فرهنگی بهتر از هر فرد دیگر می‌توانند مفاهیم فرهنگی را به قهرمانان ورزشی منتقل کنند لذا از آن‌ها خواستیم سفیران فرهنگی در ورزش کشور باشند. در حوزه هواداری انجمن هواداری جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد و از این به بعد ساختار هواداری کشور صاحب یک شبکه شده که می‌توان از طریق آن اتفاقات خوب را رقم زد.

الزام ملی‌پوشان و کاپیتان‌ها برای حضور در دوره اخلاق حرفه‌ای

وی افزود: در حوزه اقدامات فرهنگی برای ملی‌پوشان، دوره اخلاق حرفه‌ای در نظر گرفته شده و همه ملی‌پوشان موظف به گذراندن این دوره هستند. در حال حاضر هم دوره اخلاق حرفه‌ای برای کاپیتان‌ها در نظر گرفته شده و هر ورزشکاری که به‌عنوان کاپیتان انتخاب می‌شود باید این دوره را بگذراند. در حوزه ساختار و قوانین، اتفاق ویژه‌ای برای کمیته فرهنگی فدراسیون‌ها رقم خورد. درحال حاضر قوی‌ترین کمیته فدراسیون‌ها کمیته فرهنگی است. این درحالی است که در گذشته یا کمیته فرهنگی فدراسیون‌ها صوری بود و یا بسیاری از فدراسیون‌ها اصلا کمیته فرهنگی نداشتند. اتفاق خوبی که در این زمینه صورت گرفته، مسئول کمیته فرهنگی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون است و عنوان کمیته فرهنگی به کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی تغییر یافت تا با نمونه جهانی خود متناظر باشد و علاوه بر آن مقرر شد که ۳ درصد از اعتبارات فدراسیون‌ها در اختیار کمیته فرهنگی در نظر گرفته شود. مسئول کمیته فرهنگی توسط فدراسیون انتخاب می‌شود اما باید توسط وزارت ورزش تایید شود.

نبود مسئول فرهنگی در فدراسیون‌ها جریمه به دنبال دارد

مدیرکل فرهنگی وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: تجلیل از باشگاه‌های خرد (باشگاه‌های غیرحرفه‌ای) که منش پهلوانی در آن‌ها رعایت می‌شود، تحت عنوان جشنواره رسم جوانمردی باشگاه‌های ورزشی هم درحال انجام است. از طرفی همه باشگاه‌های حرفه‌ای را مکلف کرده‌ایم که در ساختار خود یک مسئول فرهنگی داشته باشد. جای تاسف است که اکثر باشگاه‌های ما عنوان فرهنگی‌- ورزشی را یدک می‌کشند اما مسئول فرهنگی ندارند. در این خصوص جلساتی با فدراسیون فوتبال داشتیم و فدراسیون فوتبال در حال تهیه ابلاغیه‌ای مبنی بر این که باشگاه‌هایی که پست مسئول فرهنگی آن خالی باشد، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

تشکر رهبر انقلاب از فعالیت‌های فرهنگی یک اتفاق ویژه است

احدی با اشاره به دیدار اخیر جامعه ورزش با مقام معظم رهبری گفت: طی این دیدار عمده تشکرهای مقام معظم رهبری از فعالیت‌های فرهنگی ورزشکاران بود و حضرت آقا ۳۱ مرتبه جمله تشکر می‌کنم را فرمودند و این یک اتفاق ویژه است.

وی ادامه داد: امیدوارم حرکت‌هایی که شروع کرده‌ایم ادامه‌دار باشد و بتوانیم شاهد اتفاقات خوب فرهنگی در ورزش کشور باشیم.