کاظم داداشی در گفتوگو با خبرنگار رادیوی ایرنا، اظهار داشت: انتخابات فرصتی فراهم میآورد تا ما هم در رادیو، آرایش انتخاباتی بگیریم و از ماهها قبل از روز رأیگیری و بر اساس دستورالعملها و بخشنامههای سازمانی و به ویژه آنچه از سوی ستاد انتخابات سازمان ابلاغ میشود، خود را برای برنامهریزی و برنامهسازی با هدف برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثری مردم آماده کنیم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین نظام در فروردین ۱۴۰۲، ضمن برشمردن انتخابات به عنوان یکی از ابزار مهم قوّت کشور، در نظر داشتنِ چهار راهبرد «مشارکت»، «امنیت»، «سلامت» و «رقابت» را به مسئولان گوشزد فرمودند. بر همین اساس، تلاش برای افزایش میزان مشارکت و حضور مؤثر و پرشور اقشار، اقوام و سلائق فکری مختلف در انتخابات و زمینهسازی هنرمندانۀ رسانهای برای برگزاری انتخاباتی شکوهمند، به عنوان یکی از اهداف اصلی صدا و سیما در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ تعیین شده است.
تلاش برای افزایش میزان مشارکت و حضور مؤثر و پرشور اقشار، اقوام و سلائق فکری مختلف در انتخابات و زمینهسازی هنرمندانۀ رسانهای برای برگزاری انتخاباتی شکوهمند، به عنوان یکی از اهداف اصلی صدا و سیما در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ تعیین شده است
داداشی ادامه داد: «آگاهیبخشی به جامعه و بصیرتافزایی برای انتخاب درست»، «حفظ و ارتقای وحدت ملی و جلوگیری از بروز دوقطبیهای سیاسی و اجتماعی در مسیر انتخابات»، «هدایت افکار عمومی برای ایفای نقش مؤثر در جامعه از طریق شرکت در انتخابات» و «مقابله با جنگهای نرم و شناختی جریانهای رسانهای معاند و تبلیغات سوء خط نفوذ داخلی» از جمله اهداف فرعی در برنامهریزی و برنامهسازی برای انتخابات به شمار میآیند.
وی گفت: ضمن اینکه برنامهریزیها بر پایۀ تولید برنامههایی استوار شدهاست که متناسب با زمانبندی تعیین شده و با بهرهگیری از قالبهای جذاب و تأثیرگذار برنامهسازی، خلاقانه و نوآورانه، تعاملی، جریانساز و دربرگیرندۀ همۀ اقشار جامعه باشند؛ همچنین مبنای عقلی، استدلالی و اقناعی داشته باشند؛ با فضای مجازی و شبکههای اجتماعی کاملاً در تعامل و همافزایی باشند و با رعایت بیطرفی، مخاطبان را از طریق عینی و ملموس کردن محتوا، با انتخابات مرتبط کنند.
قائم مقام رادیو ایران تصریح کرد: پس از بررسیهای دقیق و کارشناسانه در شورای طرح و برنامۀ شبکه و متناسب با راهبردها، اهداف و الزامات، برنامههای شبکه در سه سطحِ منطبق، معطوف و خنثی تقسیمبندی شدند و جدول پخش برنامههای شبکه معطوف به انتخابات مجلس شورای اسلامی، تنظیم شد و برای اجرا در اختیار گروههای برنامهساز و مدیریتهای پخش و نظارت و فضای مجازی شبکه قرار گرفت.
«خانۀ مردم» و «صحن علنی»
داداشی گفت: از مرداد ماه ۱۴۰۲، برنامههای جدید «خانۀ مردم» و «صحن علنی» به عنوان دو ویژهبرنامۀ منطبق، به جدول پخش شبکه اضافه شدند و برنامههای «سلام، صبح به خیر»، «نمودار»، «ایرانشهر» و «جهان سیاست»، هر یک به فراخور به انتخابات معطوف شدند. ضمن اینکه از ابتدای مهر ۱۴۰۲ و همزمان با اجرایی شدن طرح «هفتههای ایرانی» که مبتنی است بر معرفی ظرفیتهای گوناگون استانهای مختلف کشور، هر هفته دو برنامۀ زنده با عنوان «زیر آسمان ایران» با مشارکت صدا و سیمای مرکزِ استان هدف از آنتن شبکۀ رادیویی ایران و رادیوی استانی پخش میشود.
وی افزود: در خلال هفتههای ایرانی، ضمن گفتوگو با مسئولین عالیرتبۀ هر استان و نخبگان علمی، فرهنگی، ادبی، هنری و کارآفرین آن استان در طول یک هفته و در برنامههای مختلف، تمامی ظرفیتهای بالقوّه و بالفعل آن استان معرفی میشوند. بازنمایی و برجستهسازی پیشرفتها و دستاوردهای کشور، بدون تردید مردم را به آیندۀ این مرز و بوم امیدوار میکند و آنان را در مسیر توسعه و پیشرفت، با مسئولین همدل و همراه میسازد. این مهم، یکی از دستاوردهای ارزشمند طرح «هفتههای ایرانی» است که تا پایان هفتۀ اول اسفند ماه، در بالغ بر ۲۰ استان کشور اجرا خواهد شد.
«دستور کار»، «پلاک هشت » و ...
مدیر گروه جامعه و سلامت رادیو ایران تصریح کرد: یکی از اهداف مهم تولید محتوا در حوزۀ انتخابات، رساندن این پیام به مخاطبان است که مجلس قوی و کارآمد ، نیازمند حضور فعال و مشارکت آگاهانه برای انتخاب بهترین نمایندگان است. در همین زمینه، برنامههای دیگری نیز مأموریت یافتند که متناسب با ظرفیت شکلی و محتوایی خود به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی بپردازند که برنامههای «راه شب»، «خانه و خانواده»، «ایران امروز»، «بحث روز»، «باغ هنر»، «دستور کار» و «پلاک هشت» از آن جملهاند.
وی افزود: در عین حال برای ورود به مراحل بعدی، طراحی یک پویش ملی، یک برنامۀ خلاقانه و یک مسابقۀ روزانه در دستور کار شورای طرح و برنامۀ شبکه قرار دارد. این همه در حالی است که از ظرفیت فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بیشترین استفاده میشود تا جریان اطلاعات پیرامون انتخابات در بسترهایی رخ دهد که دسترسی مخاطبان به آن بسترها سادهتر، راحتتر و فراهمتر است.
داداشی ادامه داد: از ابتدای دی ماه و با نزدیک شدنِ تدریجی به زمان برگزاری انتخابات، طیف گستردهتری از برنامههای شبکه به موضوع انتخابات پرداختهاند که برنامههای «ورزش ایران»، «رؤیای آندلس» و «با ایرانیاران» از آن جملهاند. «ایرانیاران» به عنوان «شبکۀ همراهان رادیو ایران در سراسر کشور»، ظرفیتهایی ارزشمند و بالقوّه از شهروندان ایرانی و مخاطبان رادیو ایراناند که در مقاطع مختلف و در مناسبتهای گوناگون ملی و دینی و از آن جمله انتخابات، در قالب شهروند-خبرنگار و در اقصی نقاط کشور برای انعکاس لحظهبهلحظه و مستند رویدادها و اتفاقات با تولید محتواهای صوتی به کمک رادیو ایران میآیند.
استفاده از ظرفیت فواصل پخش
قائم مقام رادیو ایران ادامه داد: فواصل پخش شبکه، فضاهایی هستند که امکان پیامرسانیهای موجز به مخاطبان را فراهم میآورند. در نسبت با رویداد مهمی مانند انتخابات، این یک امکان ویژه است که در رادیو ایران تلاش شدهاست گام به گام با برنامهها و با ملاحظۀ ضرباهنگ برنامهها و نبض شنیداری مخاطبان، از این امکان و ظرفیت، بهترین و مؤثرترین بهرهبرداری انجام شود.
«در سایهسار نخل ولایت»، گزیدۀ تازهترین بیانات مقام معظم رهبری
داداشی گفت: در فواصل پخش، ترکیبی از گزیدۀ تازهترین بیانات مقام معظم رهبری دربارۀ انتخابات در قالب بخش کوتاهی با عنوان «در سایهسار نخل ولایت» به انضمام پیامهای کوتاه و موسیقیهای ملی و محلی پخش میشود. بدیهی است تا رسیدن به روز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، از تمامی ظرفیتهای تقویمی برای جلب مشارکت آگاهانه و حداکثری مخاطبان در انتخابات استفاده خواهد شد؛ در این میان، شاخصترین روز، سالروز پیروزی انقلاب است که فرصتی بسیار مغتنم است در جهت همدلی و همبستگی آحاد جامعۀ ایرانی و همراه کردن ایشان برای مشارکت در انتخابات اسفند ماه. این مهم، در ویژهبرنامۀ «روز خوب پیروزی» در رادیو ایران محقق خواهد شد.
وی افزود: همۀ تلاشهای مدیران و برنامهسازان شبکۀ رادیویی ایران به عنوان فراگیرترین رادیوی کشور که به شکل طبیعی در زمینۀ پدیدهای مانند انتخابات بسیار بیش از قبل مورد توجه قرار میگیرد، در روز جمعه یازدهم اسفند ۱۴۰۲ و در ویژهبرنامۀ «روز انتخاب» به اوج خود میرسد، بدان امید که بهترین انتخابها محقق شود و مجالسی در خور شأن و منزلت ملت بزرگ ایران شکل گیرد.