به گزارش ایرنا از فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی، سمیه رفیعی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا در زمان اوج آلودگی کاهش تردد خودروها است، افزود: در زمان تدوین راهکارهای تحقق این امر، راحتترین کار یعنی نصف کردن تردد خودروها و اجرای طرح زوج و فرد دیده شده بود.
وی با اشاره به اینکه راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در شرایط اضطراری آلودگی هوا باید به روز شود، گفت: اکنون که محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا به روش مکانیزه کنترل میشود و بانک اطلاعات خودروها و میزان آلایندگی آنها نیز موجود است، باید راهکاری که توجیه محیط زیستی هم داشته باشد، جایگزین شود.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: به عنوان مثال، میتوان تردد خودروهای هیبریدی یا خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند در روزهای آلوده مجاز به تردد باشند که به این ترتیب هم انگیزه خرید خودروهای پاکتر و کم مصرف تر بیشتر میشود و هم هدف قانونگذار برای کاهش بار آلایندگی و تردد خودروهای پاکتر محقق میشود.
وی تصریح کرد: در عین حال انتظار داریم خودروسازان هم به سمت تولید خودروهای پاکتر و کم آلایندهتر پیش روند و هم اولویت واردات خودرو چه خودروهای نو و چه دست دوم با خودروهای هیبریدی و برقی و دارای استاندارد بالاتر آلایندگی باشد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: دولت و وزارت صمت نیز باید با کاهش و صفر کردن تعرفه واردات قطعات مصرفی خودروهای برقی و هیبریدی نظیر باتری و تعرفه برق تحویلی، انگیزه متقاضیان را افزایش دهند.
رفیعی خاطرنشان کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس آمادگی دارد در این حوزه ضمن حمایت از دولت در صورت لزوم نسبت به اصلاح قوانین اقدام کند.