تهران- ایرنا- رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تشریح جزئیات آخرین اقدامات و برنامه‌های نوسازی ناوگان برون شهری، گفت: تاکنون در مجموع نزدیک‌به ۳۸‌هزار دستگاه در حوزه ناوگان حمل و نقل باری، نوسازی ناوگان انجام شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «علیرضا احمدی فینی» در تشریح گزارش عملکرد ۹ ماهه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای نوسازی ناوگان جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ بیان‌داشت: در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل باری از محل آیین‌نامه اجرایی بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی در اجرای نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، نزدیک‌به چهار هزار و ۹۰۰ دستگاه کامیون وارداتی تمدید و ویرایش ثبت سفارش شده‌اند که فرایند واردات آن‌ها به کشور انجام شد.

وی افزود: به‌دنبال آن، در اجرای مصوبه‌های بازدید دادستان کل کشور از گمرک تهران برای تسریع در ثبت سفارش و ترخیص کامیون‌های موجود در گمرکات کشور و نیز در اجرای ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موضوع مصوبه شماره ۹۲۵۲۳ / ت ۶۱۳۶۷ه– مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ هیات وزیران، ثبت سفارش کامیون‌های وارداتی مشمول قانون یاد شده، نزدیک‌به هشت‌هزار و ۴۰۰ دستگاه ناوگان کامیون کشنده وارداتی امکان ثبت سفارش آن‌ها توسط وزارت صنعت، معدن وتجارت با تایید، تشخیص و همکاری این سازمان انجام شد و همچنان در حال انجام است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: نوسازی ناوگان مسافری با اولویت تولید داخل در قالب مصوبه شورای اقتصاد (طرح ۸۵ هزار دستگاه) و توسعه ناوگان مسافری (سواری کرایه بین‌شهری، ون، مینی‌بوس و اتوبوس) از محل تولید داخل و واردات از محل بند «ص» تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور انجام می‌شود.

این مقام مسوول ادامه‌داد: در این راستا به‌منظور تسهیل در واردات ناوگان مسافری اتوبوس برون‌شهری اقداماتی با هماهنگی و همکاری بانک مرکزی برای تخصیص ارز انجام شده و برای ترغیب متقاضیان به‌منظور واردات اتوبوس و استفاده از تولید داخل، امکان استفاده از تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی این سازمان پیش‌بینی شده است.

راه‌اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری

وی در ادامه با اشاره به نقش این ستاد در طرح واردات پنج‌هزار دستگاه اتوبوس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ساز و کار آن که به‌تازگی معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، گفت: به منظور انجام فرایند واردات اتوبوس، این ستاد درصدد راه‌اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت‌نام متقاضیان و همچنین انجام اقدامات لازم به‌منظور تخصیص ارز و حل مشکل سقف و سابقه برای واردکنندگان ناوگان حمل و نقل مسافری و نیز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای متقاضیان بهره‌بردار ناوگان مسافری تولید داخل و نیز وارداتی است.

احمدی فینی با اشاره به تعداد ناوگان نوسازی شده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، خاطرنشان‌کرد: در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری وارداتی از سال ۱۴۰۰ تا پیش از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی صنعت خودرو، تعداد ۶ هزار و ۴۱۰ دستگاه در بخش نوسازی و ۱۳ هزار و ۸۲۲ دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شد و در ادامه با واگذاری مسوولیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبق آمارهای رسیده، تاکنون در مجموع نزدیک‌به ۳۸‌هزار دستگاه در حوزه ناوگان حمل و نقل باری، نوسازی ناوگان انجام شده است.

وضعیت سنی و فرسودگی ناوگان عمومی برون‌شهری

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری، اظهارداشتد: ناوگان باری عمومی جاده‌ای کشور شامل ۴۱۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ناوگان ۱۹.۸۴ سال و تعداد ناوگان مسافری اتوبوس نیز ۱۴ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۴.۴۷ سال، مینی بوس ۲۹ هزار دستگاه با متوسط عمر ۲۸.۰۶ سال و سواری کرایه ۳۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۲.۷ سال است.

وی با اشاره به سن ناوگان باری و مسافری از نظر فرسودگی، با بیان اینکه اکنون ۱۱۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده و ۲۰۰ هزار دستگاه نیز در سن مرز فرسودگی قرار دارند، افزود: همچنین در بخش مسافری پنج‌هزار و ۵۰۰ اتوبوس، ۲۱ هزار مینی بوس و ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه سواری کرایه فرسوده در ناوگان مسافری وجود دارد که به ترتیب ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار مینی بوس و ۲۱ هزار سواری کرایه بین شهری نیز در سن مرز فرسودگی هستند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح‌کرد: اکنون برنامه ای برای اعمال تغییرات در سهمیه بندی سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری در دستور کار دولت نیست.

به گزارش ایرنا، برنامه امسال و بهار سال آینده نوسازی ۱۰ هزار ناوگان مسافری و جاده‌ای است که طبق پیش‌بینی‌ها ۲ هزار اتوبوس در بخش مسافری و ۸ هزار ناوگان باری به ناوگان حمل و نقل کشور، افزوده خواهد شد.

اکنون ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در حال ارائه خدمات است که نزدیک‌به هفت‌هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند. برای جبران کمبود ناوگان (تا به ۱۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه برسد) پیش‌بینی شده تا سه‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در قالب واردات بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه امسال انجام شود و بقیه در قالب مصوبه ۸۵ هزار تایی که مصوبه آن از سوی شورای اقتصاد صادر شده است، کارسازی شود.

طبق آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک، از ۴۱۱ هزار دستگاه کامیون و کشنده و ناوگان باری در بخش جاده‌ای کشور، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه آن فرسوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تسهیلات نوسازی ناوگان باری در بخش جاده‌ای نیازمند ۳۷ هزار میلیارد تومان سرمایه است که در عمل تامین این میزان سرمایه مقدور نیست؛ بنابراین برنامه‌ریزی شده است تا مطابق برنامه ای پنج ساله دست‌کم نیمی از ناوگان فرسوده نوسازی شود.