به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور روز دوشنبه در تشریح جزییات طرح ۱۰، افزود: بحث انضباط بخشی به تردد موتورسواران پیشینه ای دیرینه دارد و ساماندهی در زمانهای مختلف، متفاوت بوده است.
به گفته وی، در مقطعی، باد چرخ خالی می شد و بعد، انتقال با کفی وجود داشت و در برخی از مواقع هم تشدید برخورد با تخلفات و از سه تا ۶ ماه توقیف در پارکینگ هم داشتهایم.
سرهنگ موسوی پور با اشاره به نهادینه شدن بستن کمربند ایمنی خودرو از طریق آموزش همگانی ادامه داد: متاسفانه استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات توسط موتورسواران همانند بستن کمربند ایمنی در خودرو نهادینه نشده است چرا که در موضوع رفتارهای ترافیکی موتورسواران خیلی کارفرهنگی موثر صورت نگرفته یا تاثیرگذار نبوده است.
به گفته وی، یکی از اهداف اجرای طرح ۱۰ این است که فرهنگ موتورسواری صحیح و استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نهادینه شود.
سرهنگ موسوی پور با بیان اینکه اجرای این طرح به صورت مستمر ادامه خواهد داشت چرا که چهار میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران تردد دارند، گفت: با هماهنگی خوبی که با شهرداری تهران صورت گرفته تمامی بیلبوردها، عرشه پلها، تابلوها و محلهایی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده نیز برای این فرهنگ سازی اختصاص داده میشود.
وی با تاکید بر اینکه پلیس مخالف تولید موتورسیکلت نیست، افزود: موتورسیکلت وسیلهای است که قدرت مانور بالایی داشته به همین خاطر مدیریت آن به زیرساختهای مفصل تر نیاز دارد چرا که موتورسواران گاهی حتی با پوشاندن پلاک هر نوع تخلفی را انجام میدهند به همین دلیل قابلیت کنترل آن مانند خودرو را نداریم و جرمهای مختلفی را میتوانند انجام دهد که تخلف رانندگی تنها بخشی از آن است.
سرهنگ موسوی پور تاکید کرد: میتوان در کارخانهها یا در بحث شماره گذاری تدابیری اندیشید که هویت راکب و تردد موتورسیکلتها را براساس نقشه جی ای آس و جی پی اس بررسی کرد و در نتیجه تخلفات و حوادثی که روی میدهد خیلی کمتر شود.
رییس پلیس راهور پایتخت ادامه داد: ۱۰.۱ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلتهاست ولی امکان و نظارت بر آن توسط پلیس کم است چرا که معمولا موتورسواران پلاک خود را میپوشانند و از سوی دیگر عمده موتورسواران بیمه، گواهینامه و معاینه فنی ندارند و همین مساله متاسفانه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.
۴۹ درصد تصادفات منجر به مرگ مربوط به موتورسیکلتها است
وی افزود: ۴۹ درصد از تصادفات منجر به مرگ در تهران مربوط به موتورسواران است و این آمار نگران کننده است؛ حرکت خلاف جهت، سرعت و سبقت، نداشتن کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه، باعث تصادفات موتورسواران با میشود که عمدتا در این حوادث خود آسیب میبینند زیرا ایمنی کمتری دارند.
سرهنگ موسوی پور اضافه کرد: در طرح جدید پلیس راهور، با ۱۰ روش و راهکار با تخلفات موتورسواران برخورد میشود و انضباط بخشی به تردد آنها، هم جنبه فرهنگی و ایجابی دارد و هم سلبی؛ همه برنامههای این طرح از امروز آغاز نشده بلکه به مرور بقیه اقدامات این طرح اضافه میشود.
وی گفت: این طرح با مشارکت همگانی که هدف اصلی آن استفاده از کلاه ایمنی است در حال اجراست و در کنار اجرای این طرح، با تخلفاتی چون تردد در خطوط ویژه، تخلفات پلاک، تردد در پیاده رو، ورود ممنوع نیز برخورد میشود تا در نهایت کاهش تلفات و حوادث را شاهد باشیم.
سرهنگ موسوی پور اظهار کرد: در واقع ما از الان مقدمات کار را برای فصل بهار و فصل گرم سال آینده فراهم میکنیم چرا که در آن موقع بحث استفاده از کلاه ایمنی کاهش پیدا میکند و آسیبها افزایش مییابد.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای مختلفی هستند که هزاران موتورسیکلت سوار در آنها به عنوان پیک موتوری کار می کنند؛ این سوال را مطرح کرد که نقش این شرکتها در تامین ایمنی و سلامتی موتورسواران چیست و آیا نسبت به فردی که برای آنها کار میکند نباید احساس مسوولیت داشته باشند؟ فقط نباید بحث درآمد زایی مطرح باشد بلکه یک بخشی از در آمد هم باید صرف ایمنی و سلامتی شود.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ یادآور شد: ادارات و سازمانها و شرکتهای بسیاری هستند که کارمندان و مراجعان و پیکهای موتوری مختلفی دارند که در سطح معابر تردد میکنند مدیران و روسای این مراکز و واحدها مسوولیت دارند که تردد این موتورسواران را حداقل کنترل کنند که آیا کلاه ایمنی دارند یا خیر؟
از سه راه جمهوری تا پارک وی با طرح ۱۰
سرهنگ موسوی پور افزود: اجرای طرح ۱۰ از امروز در خیابان ولیعصر (عج) و از سه راه جمهوری تا پل پارک وی شروع شده و توقیف ساعتی برای تخلفاتی چون استفاده از تلفن همراه در حرکت، حمل بار نامتعارف، حرکت در لاین اضطرار، حرکت در تونلهای شهری، حرکت در پیاده رو و عبور از چراغ قرمز در نظر گرفته شده و موتورسوارانی هم که تخلفاتی چون عبور از خط ویژه و حرکت خلاف و مخدوشی پلاک داشته باشند، با استفاده از کفی به پارکینگها منتقل میشوند.
وی اضافه کرد: همچنین در بحث پوشش پلاک نیز در محل رفع اثر خواهیم داشت و سپس موتور تحویل داده خواهد شد و جالب است بدانید که در طرح رفع اثر از پلاک موتورسیکلتهای حاشیه معابر فقط در آذر ماه ۱۱۱ موتورسیکلت سرقتی کشف شده است.