تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: آمریکا کنترل صادرات تراشه به چین را افزایش داده و به دنبال نابودی صنعت نیمه‌هادی چین به نام امنیت ملی خود است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شین هوا، مائو نینگ، در یک کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد: کنترل‌های صادرات نیمه‌رساناهای آمریکا علیه چین به منزله اعمال اقدامی تبعیض‌آمیز است که ماده یک موافقت‌نامه عمومی تعرفه‌ها و تجارت (GATT) را نقض می‌کند.

این سخنگو اضافه کرد: قرار دادن شرکت های تجهیزات مخابراتی چین در لیست سیاه و ممنوعیت ورود تجهیزات مخابراتی ساخت چین به بازار ایالات متحده به نام حفاظت از امنیت سایبری، ناقض اصل حذف کلی محدودیت های کمی مندرج در ماده ۱۱ موافقت‌نامه عمومی تعرفه‌ها و تجارت است.

مائو با اشاره به اینکه این ممنوعیت همچنین با مفاد توافقنامه موانع فنی برای تجارت در تضاد است، گفت: با وجود لفاظی‌های زیاد درباره قوانین بین المللی، آمریکا معمولا قوانین موجود را نادیده می گیرد و آنها را زیر پا می گذارد.

وی ادامه داد: آمریکا از امنیت ملی به عنوان بهانه ای برای محدود کردن صادرات تراشه به چین استفاده می کند، اما اقداماتی که انجام داده است به وضوح فراتر از حوزه امنیت ملی است و تجارت عادی تراشه های معمولی برای استفاده غیرنظامی را به شدت مختل کرده است.

مائو گفت: آمریکا از برخی کشورها خواسته است تا در محدود کردن شرکت های چینی به خود بپیوندند. این ربطی به امنیت ندارد. این یک تحریم اقتصادی کامل است.

وی افزود: موارد فوق نشان می دهد آمریکا نه به دلایل امنیت ملی و بلکه به عنوان بخشی از رقابت خود با پکن، به دنبال از بین بردن صنعت تراشه چینی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: این یک زورگویی یک جانبه بدون اصول است که اساساً بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را از ایجاد حق زندگی بهتر برای مردم خود محروم می‌کند.

مائو با تاکید بر اینکه رفتار آمریکا صدمه جدی به ثبات زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی می‌زند، اضافه کرد: این کشور فضای همکاری بین‌المللی را مسموم می‌کند و به تفرقه و تقابل دامن می‌زند، این حرکت خودخواهانه به ناچار نتیجه معکوس خواهد داشت.

برچسب‌ها