همدان- ایرنا- نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم آنچنان در جای جای کشور توسعه پیدا کرده که طی ۲ سال گذشته تنها برای توسعه، تجهیز و ارتقای هتلینگ بیمارستان ملایر در استان همدان، ۸۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و هزینه شده است.

به گزارش ایرنا؛ بیمارستان مهر ملایر با ۱۳۶ تخت فعال یکی از بیمارستان‌های کامل در جنوب استان همدان است که روزانه به حدود ۳۳۰ بیمار و مراجعه کننده خدمات می‌دهد.

بیمارستان مهر دارای چند بخش و حوزه تخصصی همچون زنان و زایمان، کودکان - نوزادان، چشم پزشکی، مسمومیت‌ها، جراحی عمومی، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، مرکز ناباروری، مرکز شیمی درمانی، درمانگاه تخصصی و اورژانس است و به عنوان بیمارستان سانتر جنوب استان همدان، مرکز پذیرش بیمارانی از شهرهای همجوار همچون تویسرکان، نهاوند و خنداب از استان مرکزی است.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان شهرستان، نقطه عطفی در حوزه سلامت این شهرستان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر است که بیمارستان مهر در کنار ۲ بیمارستان دیگر امام حسین(ع) و تامین اجتماعی دکتر غرضی و کلینیک تخصصی امید، توسعه این بیمارستان سیر تحولی پرشتابی را پیش گرفته است.

در همین رابطه رئیس بیمارستان مهر ملایر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: طی ۲ سال فعالیت دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، ۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات برای این بیمارستان خریداری و برای راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری، توسعه اورژانس و درمانگاه تخصصی این بیمارستان ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که امسال به بهره‌برداری رسید.

«یوسف رحیمی» با اشاره به وجود بخش‌ها و حوزه‌های تخصصی مختلف در این بیمارستان، گفت: با توجه به مراجعه بالای بیماران و پاسخگو نبودن فضای فیزیکی اورژانس بیمارستان، توسعه این بخش در دستور کار قرار گرفت و فضای فیزیکی ۳۳۰ مترمربعی آن به یک‌هزار مترمربع افزایش و سه برابر توسعه پیدا کرد.

راه‌اندازی مرکز پاتولوژی بیمارستان مهر

وی با بیان اینکه توسعه اورژانس و مرکز ناباروری به نیت مرحومه دکتر «سمیه عاملی» انجام شد، بیان کرد: تعداد تخت‌های اورژانسی بیمارستان مهر از ۹ تخت به ۱۸ تخت ارتقا یافت و با توسعه این بخش، میانگین روزانه مراجعان به این بیمارستان از ۲۵۰ نفر به ۳۳۰ نفر افزایش یافت و میزان پذیرش روزانه بیماران در اورژانس ۸۰ نفر بیشتر از قبل شده است.

رئیس بیمارستان مهر ملایر ادامه داد: پس از سال‌ها مرکز غربالگری سرطان در این بیمارستان به عنوان تنها مرکز غربالگری سرطان استان همدان فعال شد و سرطان‌های سیستم گوارشی معده، مری، سیستم تحتانی و روده، سینه و سرطان‌های حوزه زنان و زایمان غربالگری و درمان سریع و قطعی انجام می‌شود.

رحیمی یادآور شد: با وجود راه‌اندازی مرکز غربالگری سرطان، بیمارستان مهر در حوزه سرطان، بدون مرکز پاتولوژی بود و اگر نمونه غربالگری می‌گرفتیم، باید نمونه خارج از بیمارستان منتقل و هزینه به بخش خصوصی پرداخت می‌شد و از طرفی بسیاری از بیماران توان پرداخت این هزینه را نداشتند.

وی گفت: در همین رابطه و برای کاهش هزینه‌های مردم، به تازگی تجهیزات را برای مرکز پاتولوژی بیمارستان تهیه کردیم و در فضای فیزیکی موجود این مرکز ایجاد شد که قبل از دهه فجر راه‌اندازی می‌شود.

آغاز فعالیت مرکز شیمی درمانی بیمارستان مهر ملایر از آن دست خبرهای خوشی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان بود که در دولت سیزدهم رقم خورد و به تازگی و برای نخستین بار در شهرستان ملایر مرکز شیمی درمانی در بیمارستان مهر راه‌اندازی شد.

هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی بخش شیمی درمانی با ۲۰ تخت فعال

رئیس بیمارستان مهر ملایر ضمن اعلام این خبر خوش به مردم ملایر، اظهار کرد: در حال حاضر ۲ پزشک متخصص رادیو آنکولوژی را برای مرکز شیمی درمانی جذب کردیم و پزشک در حال ویزیت بیماران است و داروهای مورد نیاز را از دانشگاه علوم پزشکی همدان درخواست کردیم، تا مریض از همین بیمارستان دارو را تهیه کند.

رحیمی ادامه داد: هم اینک روزهای یکشنبه و دوشنبه درمانگاه تخصصی بیمارستان و متخصصان رادیو انکولوژی بیماران را ویزیت می‌کنند تا شیمی درمانی خود را انجام دهند که برای راه‌اندازی این مرکز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال در مرحله ابتدایی با کمک یکی از خیّران ملایری هزینه شد و خیّر قول مشارکت ۲۰ میلیارد ریالی برای توسعه راه‌اندازی بخش شیمی درمانی را داده است.

رئیس بیمارستان مهر؛ مرکز شیمی درمانی بیمارستان مهر با ۶ تخت فعال در ۲ شیفت ظرفیت پذیرش ۱۲ بیمار را در روز دارد که ظرفیت تخت‌های این بخش به ۲۰ تخت خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مرکز شیمی درمانی بیمارستان مهر با ۶ تخت فعال در ۲ شیفت ظرفیت پذیرش ۱۲ بیمار را در روز دارد، افزود: مرکز شیمی درمانی ابتدا به صورت یک بخش که فضایش موجود است، خدمات ارایه می‌کند و سپس با افزایش تراز آن، ظرفیت تخت‌های این بخش به ۲۰ تخت می رسد.

رئیس بیمارستان مهر ملایر توسعه و تجهیز بخش زایمان بیمارستان را از دیگر اقدامات مهم برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر تمامی زایمان‌های بیمارستان مهر در اتاق VIP و در پنج اتاق LDR مخصوص مادر، همسر و همراهان بیمار انجام می‌شود.

رحیمی یادآور شد: برای اینکه زایمان را خوشایندتر کنیم، از روش‌های بی‌دردی همچون زایمان در آب، استفاده از گازهای استنشاقی برای کاهش درد زایمان، رایحه درمانی و موسیقی درمانی استفاده می‌شود و طبق آمار ماهانه ۱۵۰ مورد زایمان در این بیمارستان داریم.

به گفته وی تعداد زایمان‌ها به صورت سزارین از ۶۰ درصد در سال گذشته به ۴۲ درصد در سال‌جاری کاهش و زایمان طبیعی ۱۵ درصد افزایش یافته است.

بیمارستان مهر در اعتبارسنجی ملی درجه یک شد

وی به جذب چشم پزشک جدید به بیمارستان مهر و انجام اعمال جراحی با فعالیت سه چشم پزشک اشاره و بیان کرد: محوطه‌ بیمارستان در این مدت بازسازی شد و سطح رضایت‌مندی مردم از بیمارستان ۸۹ درصد و سطح رضایت‌مندی همکاران از سیستم مدیریتی بیمارستان ۸۲ درصد است و در حوزه ارتقای هتلینگ این بیمارستان بسیار کار کردیم.

رئیس بیمارستان مهر ملایر گفت: در زمینه مدیریت سبز و حامل‌های انرژی نیز اقدامات بسیار خوبی در این بیمارستان انجام شد و در این راستا ۲۵ درصد کاهش مصرف آب داشتیم و با وجود اضافه شدن ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع به فضای فیزیکی بیمارستان طی یکسال و نیم گذشته، در مصرف آب و برق کاهش داشتیم و با عنوان «مدیریت سبز» اقدامات خوبی صورت گرفت.

رئیس بیمارستان مهر: این بیمارستان امسال در اعتباربخشی تخصصی بیمارستان‌های کشور، درجه یک شناخته شد و در اعتباربخشی فرهنگی، از بین ۱۶ بیمارستان استان همدان، دوم شد.

رحیمی به اشاره به ارزیابی بیمارستان‌ها در ۲ حوزه تخصصی و فرهنگی، خاطرنشان کرد: به واسطه اقدامات خوب صورت گرفته، بیمارستان مهر امسال در اعتباربخشی تخصصی بیمارستان‌های کشور، درجه یک شناخته شد و در اعتباربخشی فرهنگی، از بین ۱۶ بیمارستان استان همدان، دوم شد.

وی وجود مجمع خیرین سلامت را یکی از اتفاقات خوب در ملایر دانست و بیان کرد: با وجود پر خیر و برکت مجمع خیرین سلامت، ما هیچگاه برای هیچ وسیله و تجهیزاتی معطل نیستیم و هر چه مورد نیاز ما بوده، مجمع تهیه کرده و برای تامین تجهیزات پزشکی، مجمع خیرین هر جایی که نیاز داریم، پای کار هستند و نیازهای بیمارستان را برطرف می‌کنند.

بزودی آغاز عملیات اجرایی بخش نوزادان و پُست NICU

رئیس بیمارستان مهر ملایر همچنین از شروع عملیات اجرایی بازسازی بخش نوزادان و پُست NICU بیمارستان مهر با کمک مجمع خیرین سلامت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: کارهای قرارداد این طرح در حال انجام است و شامل ۱۸ تخت پُست NICU و ۲۲ تخت نوزادان و در مجموع ۴۰ تخت است که با راه‌اندازی آن، ۲۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت بیمارستان و شهرستان اضافه می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه خیّران قول مساعد ۲۰ میلیارد ریالی برای احداث این بخش داده اند، گفت: امسال عملیات اجرایی این طرح آغاز می‌شود که تفاهم‌نامه آن امضا و طی جلسه‌ای با مجمع خیرین و مشارکت‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، پیمانکار مشخص و علاوه بر کمک خیّر، ادامه پروژه را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان پیش می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه متخصص اطفال در بیمارستان مهر حضور دارد و مشکلی برای تامین پزشکان بخش جدید نوزادان و پست NICU این بیمارستان نداریم، یادآور شد: با کمک دانشگاه علوم پزشکی همدان و وزارت بهداشت و درمان، تمامی تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان در بخش‌های مختلف، خریداری و نصب شده و در حال حاضر عمده نیاز مهم ما، دستگاه سی‌تی‌اسکن است.

دستگاه سی‌تی‌اسکن؛ مهمترین نیازمندی بیمارستان مهر

رئیس بیمارستان مهر ملایر ادامه داد: این در حالیست که برای جلوگیری از اعزام کودکان، به دستگاه سی‌تی‌اسکن نیاز داریم و چنانچه این امر محقق شود، بخشی از نیازهای مردم و بیماران در این حوزه برطرفی می‌شود.

رحیمی میانگین ورودی ماهانه بیماران و مراجعان به بیمارستان مهر و اورژانس را ۱۰ هزار بیمار عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۱۰ درصد بیماران بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان می‌شوند.

وی بازسازی بخش اطفال و ایجاد فضای انتظار، بازسازی بخش آی‌سی‌یو ۱۰ تخته با کمک خیّر ملایری خانواده دکتر میرزایی، انجام آندوسکوپی، ماموگرافی، مولونوسکوپی و کولپوسکوپی را از دیگر اقدامات برشمرد و ادامه داد: بیش از ۸۰۰ بیمار دیابتی تحت نظر این بیمارستان است که ۲ روز در هفته به بیماران خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر و تامین اجتماعی دکتر غرضی با بیش از ۵۰۰ تخت فعال است و معین درمان جنوب استان همدان است.