غلامرضا رضایی فر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تعاملاتی که سازمان بهزیستی با اداره راه آهن جمهوری اسلامی داشت ، افزود: سال گذشته وضعیت مناسب سازی ۸۶ ایستگاه راه آهن در ۲۴ استان را ارزیابی کردیم و جلسه مشترکی با اداره راه آهن داشتیم. قرار شد طبق برنامه زمانبندی، اعتبار آن تامین شود و این ایستگاه ها مناسب سازی شوند.
وی اظهارداشت: بسیاری از افراد از نظر اقتصادی نمی توانند با هواپیما بروند و ناگزیر هستند یا با اتوبوس یا با سواری بروند درحالیکه قطار وسیله ای اقتصادی و راحت است که برای مسافرت بسیاری از افراد لازم است.
پیچیدگی مناسبسازی واگنهای قطار
رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور با بیان اینکه بحث مناسب سازی واگن ها دارای پیچیدگی هایی است و هزینه هایی برای بخش خصوصی ایجاد می کند، افزود: تنها یک واگن مناسب سازی شده برای خط تهران-مشهد داریم و اکنون در نظر است اگر بتوانیم این مساله را برای همه خطوط توسعه دهیم اما به لحاظ مسائل هزینه ای پیچیدگی هایی دارد و حالا اینکه در بخش خصوصی باید منابع مالی و مسائل قانونی طی شود.
رضایی فر ادامه داد: در حمل و نقل بین شهری، کارهایی در رابطه با مناسب سازی در حال انجام است که بسیار کند است. تفاهم نامهای نیز در این رابطه با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی داشتیم که در واقع اینها وظایف قانونی است. ما با این تفاهم نامه ها سعی می کنیم تعامل ایجاد کرده و کار مناسب سازی را تسریع کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون روی مناسب سازی اقامتگاه ها و ایستگاه های بین راهی کار کردیم. دستورالعمل آن تدوین شده و چند جلسه تفاهم نامه داشتیم و امید است بزودی ابلاغ شود.
رضایی فر اضافه کرد: در بحث مناسب سازی موزه ها و اماکن گردشگری و هتل های زیرمجموعه وزارتخانه گردشگری نیز به تعاملاتی رسیدیم و اقداماتی در آینده انجام می شود.
مناسب سازی چند اتوبوس به صورت آزمایشی در خط تهران-مشهد
رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: ما اکنون در زمینه اتوبوس ها به صورت پایلوت در نظر داریم چند اتوبوس را در خط تهران- مشهد، مناسب سازی کنیم به آن معنا که چند اتوبوس صندلی های مناسب سازی شده و بالابر داشته باشند و یک فرد ویلچری بتواند با بالابر داخل اتوبوس شود یا صندلی اش به گونهای باشد که بتواند استفاده کند اما به مشکل برخوردیم و متوجه شدیم هیچکدام از توقفگاه های بین راه مناسب سازی شده نیست و هنگامیکه اتوبوس توقف می کند، سرویس بهداشتی مناسب سازی شده در مسیر وجود ندارد.
هیچکدام از توقفگاه های بین راه مناسب سازی شده نیست و هنگامی که اتوبوس توقف می کند، سرویس بهداشتی مناسب سازی شده در مسیر وجود نداردرضایی فر افزود: حال ۲ الگو وجود دارد یا اینکه اتوبوس هایی باشد که خودشان سرویس بهداشتی داشته باشند یا اینکه در کیلومترهای مشخص به صورت نمونه، توقفگاه ها مناسب سازی شده باشند و به همین دلیل مناسب سازی اتوبوسها به این شکل و مناسب سازی توقفگاه به اقدامات زیادی نیاز دارد چون زیرساخت ها کامل نیست. هرچند مناسب سازی اتوبوس میسر است اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد که در میان مدت انجام دهیم.
به گزارش ایرنا، شرایط واگن قطارها به عنوان پرمشتری ترین سیستم حمل و نقل کشور به هیچ وجه مناسب وضعیت معلولان و واجد پذیرش آنان نیست. در حالی که فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن بر اساس ماده پنج قانون مکلف به مناسب سازی هستند.
براساس ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری تمام پایانهها، ایستگاهها، تأسیسات سامانهها و ناوگان حمل و نقل درونشهری و برونشهری، دسترس پذیری سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی افراد دارای معلولیت اقدام کنند و امکان بهره مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم کنند و کارکنان خود را جهت همیاری عملی و صحیح با مسافران دارای معلولیت، آموزش دهند.