تهران- ایرنا- تارنمای «ضد جنگ» با نزدیک شدن به انتخابات سراسری تایوان و بالا گرفتن احتمال جنگ بین تنگه‌ای، با رجوع به نظرسنجی‌ها در این جزیره و همچنین ایالات متحده، نوشت که «درخواست یک آمریکایی» از تایوان این است که تبدیل به «اوکراین دوم» نشود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای ضد جنگ، روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) مردم تایوان یک رئیس جدید برای دولت و اعضای مجلس تک حزبی قانونگذاری خود را انتخاب خواهند کرد. این انتخابات سیاست این جزیره را در قبال سرزمین اصلی یعنی جمهوری خلق چین مشخص می‌کند. این سیاست تاثیر عمیقی بر روی شرق آسیا و به طور کلی جهان خواهد گذاشت.

یک نظرسنجی توسط مرکز مطالعات انتخاباتی «دانشگاه ملی چنگچی تایوان» درباره حفظ وضع موجود این جزیره صورت داده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۸.۱ درصد از پاسخ دهندگان تایوانی در برهه کنونی طرفدار حفظ وضع موجود هستند و ۶۰.۷ درصد می‌خواهند وضع موجود در آینده هم تغییری نکند.

در این میان ۳۲.۱ درصد مردم خواهان این هستند که وضع موجود کماکان در تایوان حفظ شود و ۲۸.۶ درصد هم انتخاب کردند تصمیم در مورد وضع موجود در زمان دیگری اتخاذ شود. اما ۲۱.۴ درصد از تایوانی‌ها حفظ وضع موجود با چشم اندازی برای «حرکت به سمت استقلال تایوان» را خواستارند و در مقابل ۶ درصد حفظ وضع موجود را در راستای «حرکت به سمت یکپارچگی» با سرزمین اصلی چین می‌خواهند.

با عطف به نظر آمریکا در مورد درگیری مسلحانه احتمالی در تایوان، آخرین بررسی‌های «شورای امور خارجی شیکاگو» حاکی از آن است که همانند بررسی‌های گذشته، بیشتر آمریکایی‌ها (۵۶ درصد) با اعزام نیروهای آمریکایی به تایوان برای کمک به دولت این منطقه مخالف هستند.

این درصد مطمئناً همانطور که در مورد جنگ نیابتی اوکراین اتفاق افتاد، با طولانی شدن جنگ افزایش خواهد یافت. احساسات علیه اختصاص بودجه بیشتر برای اوکراین در کنگره آمریکا، به ویژه در میان جمهوریخواهان، در حال افزایش است، که بازتابی از احساسات ضد مداخله گرایانه در پایگاه آنهاست.

سه حزب اصلی که برای ریاست منطقه تایوان رقابت می‌کنند عبارتند از حزب دموکراتیک مترقی (DPP). کومینتانگ (KMT) و حزب نسبتاً جدید خلق تایوان (TPP). نامزدهای ریاست دولت تایوان ویلیام لای چینگ-ته از حزب دموکراتیک مترقی، هو یو-ایه از کومینتانگ و کو ون-جه از حزب خلق تایوان هستند.

در حالی که رهبران DPP به عنوان حزب پیشتاز در نظرسنجی‌ها به دنبال استقلال، دشمنی با جمهوری خلق چین و بسیار نزدیک به ایالات متحده هستند، دو نفر دیگر به دنبال توسعه تفاهم با سرزمین اصلی چین و حفظ وضع موجود هستند.

اکثریت ساکنان تایوان نیز به سی‌ان‌ان گفتند که چین را مهم‌ترین عامل در این انتخابات نمی دانند و فکر می‌کنند وضع موجود در کوتاه مدت تغییر نمی‌کند.

جنگ نیابتی آمریکا علیه چین در تایوان با «گلوله‌های آمریکایی، خون تایوانی»

به قول الیور نورث یک نظامی ارشد سابق آمریکایی، مانند اوکراین جنگ نیابتی در تایوان با «گلوله های ما، خون آنها» به راه خواهد افتاد. در واقع حزب دموکراتیک مترقی پیشتر گامی قاطع در این جهت با تمدید دوره خدمت سربازی اجباری برای جوانان تایوانی از ۴ ماه به یک سال برداشته است.

تایوان از سال ۱۹۷۹ میلیاردها سلاح از ایالات متحده خریداری کرده است. به تازگی دولت جو بایدن شروع به اعطای سلاح به تایوان کرده که مالیات آمریکایی‌ها برای آنها پرداخت می‌شود. اگر جنگ با تمام مخاطراتش شروع شود، به هر حال ایالات متحده با خیال راحت در آن سوی اقیانوس آرام است.

به نظر می رسد طرح اصلی ایالات متحده، تحریک جمهوری خلق چین به اقدام نظامی است تا به اعتبار این کشور در چشم همسایگانش آسیب برساند و این کشورها را به ایجاد ارتش و پیوستن به اتحادهای ضد چین به رهبری ایالات متحده ترغیب کند.

روز شنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی)، مردم تایوان می توانند گام بزرگی برای آینده‌ای صلح آمیز بردارند. اگر آنها به دولتی رای دهند که اسیر سیاست خارجی ایالات متحده نباشد، مردم آمریکا نیز راضی‌تر هستند.