ارومیه- ایرنا- فرماندار سلماس از آغاز ساخت کارخانه کربنات سدیم در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار در منطقه لکستان این شهرستان خبر داد و گفت: میزان سرمایه گذاری این کارخانه ۱۷ هزار میلیارد ریال و اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم آن بیش از سه هزارو ۱۵۰ نفر است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری سلماس، ذبیح الله کاظمی روز سه شنبه در جلسه بررسی آخرین روند عملیاتی شدن کارخانه کیمیا کربنات سدیم سلماس افزود: برای احداث این کارخانه که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به عنوان یکی از مهمترین و عظیم ترین کارخانجات شمال غرب کشور خواهد بود، زیر ساخت های لازم پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: مهمترین زیرساخت‌های لازم برای آغاز ساخت این مرکز، ۳۵ مگاوات برق و ۷۵ هزار مترمکعب گاز است که طبق توافق لازم با مدیران کل دستگاه های مرتبط استانی این موارد تامین خواهد شد.

وی اظهار کرد: همچنین نیاز آبی واحد از محل آب های سطحی رودخانه زولا و پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر سلماس تامین خواهد شد و تحت هیچ شرایطی از آب های زیرزمینی برداشت نخواهد شد.

فرماندار سلماس با اشاره به اهمیت احداث این کارخانه در شهرستان ادامه داد: تعریف این پروژه جزو برنامه‌های سند توسعه صنعتی منطقه بوده که بیشتر در راستای پیشبرد اهداف دولت بر حل مشکلات زیرساختی و ایجاد اشتغال زایی گسترده برای جوانان و کاهش نرخ بیکاری مردم در شهرستان سلماس ساخته خواهد شد.

کاظمی گفت: مواد اولیه این واحد تولیدی نمک و آهک بوده که هردو معدن در شهرستان موجود است و به این منظور استفاده از ظرفیت های شهرستان در اولویت خواهد بود؛ از طرفی پساب خروجی کارخانه نیز با متد روز مهندسی به صورت آب شور به دریاچه ارومیه تخلیه خواهد شد.

وی افزود: تمامی مسائل فنی، بهداشتی و زیست محیطی طرح به صورت علمی و کارشناسی شده مورد مطالعه قرار گرفته و هیچ نگرانی خاصی برای مردم منطقه را دربر نخواهد داشت.

همچنین در اطلاعیه ای که از سوی نهادهای مسوول در این خصوص صادر شده، آمده است: شرکت شیشه کاوه با سرمایه گذاری میلیاردی و احداث کارحانه کربنات سدیم در شهرستان سلماس برای بیش از ۲ هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

ظرفیت عظیم سرمایه گذاری و اشتغال آفرینی این گروه صنعتی در شهرستان سلماس فرصت فوق العاده ای است تا علاوه بر گشودن گره اشتغال در این شهرستان در ارتقای شاخص های صنعت و پیشرفت در شهرستان سلماس موثر واقع شود.

با توجه به قرار گرفتن شهرستان سلماس در شاهراه ارتباطی، نزدیکی به مرزهای مهم صادراتی و اقتصادی و همچنین برخورداری از ظرفیت ارتباط ریلی، در کنار سرمایه گذاری این مجموعه می تواند سلماس را به یکی از مناطق مهم صنعتی شمال غرب کشور تبدیل کند.

این شرکت هم اکنون با بیش از ۴۰ سال تجربه به عنوان بزرگترین تولید کننده شیشه و بلور در بخش خصوصی در کشور ایران و منطقه شناخته می‌شود.

از لحاظ آلایندگی این کارخانه نیز در منطقه سلماس هیچگونه نگرانی وجود ندارد و هرگونه شبهه در خصوص آلاینده بودن و آسیب زیست محیطی این کارخانه به اذعان کارشناسان صحت ندارد و نباید به شایعات ناصحیح که از سوی برخی ناآگاهان مطرح می شود، دامن زد.

به گزارش ایرنا، برخی رسانه های معاند با ارائه اطلاعات غلط در خصوص احداث این کارخانه در شهرستان سلماس، سعی در ایجاد نارضایتی بین مردم منطقه می کنند؛ تخریب مراتع و مزارع منطقه، ایجاد آلودگی هوا و آلودگی آب های زیرزمینی، استفاده از آب های زیرزمینی منطقه و کاهش مصرف بخش های دیگر از جمله مواردی است که مطرح می شود.

برخی از روستاییان قره قشلاق لکستان سلماس نیز در روزهای اخیر به این امر اعتراض کرده اند.