اراک - ایرنا - گردهمایی بزرگ سرآمدان استان مرکزی(دیار آفتاب) شامگاه سه‌شنبه همزمان با سالروز شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر در سالن اجتماعات وزارت کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، بیش از ۲ هزار نفر از شخصیت‌های تأثیرگذار و شاخص استان امامینِ انقلاب (مقیم تهران) در این آیین گرد هم آمدند.

آیت‌الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی»نماینده ولی فقیه در استان، «فرزاد مخلص الائمه» استاندار، سردار «سید قاسم قریشی» جانشین سازمان بسیج مستضعفین، سردار «فرج‌الله مرادی» معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «اکبر ضرغامی» معاون حقوقی نیروی زمینی سپاه پاسداران، «احمد وحیدی» وزیر کشور، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران، «اکبر کمیجانی» رئیس اسبق بانک مرکزی، آیت‌الله «کاظم سپاسی آشتیانی» معاون صیانت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، «علی‌اکبر شعبانی‌فر» استاندار مرکزی در دولت دهم، «عبدالله سهرابی» استاندار مرکزی در دولت نهم، «محمدحسین مقیمی» استاندار مرکزی در دولت یازدهم، «بهروز افخمی» تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان از شاخص‌ترین چهره‌های حاضر در این گردهمایی بودند.

جهاد علمی جوانان ایران اسلامی ادامه مسیر فرهیختگان و مشاهیر است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری(اهل شهرستان آشتیان) گفت: تعلق به وطن وظیفه موکدی است که در قاموس دین به آن اشاره شده است و حب وطن نیروی پیشران آبادانی بوده و خواهد بود.

«محمدعلی زلفی‌گل» ادامه داد: امروز در جبهه مبارزه با جهل و تاریکی به سرزمین آفتاب می‌بالم و ایمان دارم جهاد علمی جوانان ایران اسلامی ادامه فرهیختگی و فرزانگی مشاهیر علمی و مفاخر فقهی ایران است که اهتزار ملی و بین المللی را در پی خواهد شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی بی‌نام و یاد حضرت امام خمینی (ره) در هیچ کجا شناخته شده نیست به طوری که الگوی تربیتی و نخبه پروری این دیار به شمار میرود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: سرآمدانی مانند امیرکبیر، آیت الله اراکی، ملا احمد نراقی، پرفسور حسابی، پروین اعتصامی، مصطفی چمران و محمد کاظمی آشتیانی از این سرزمین برخواسته‌اند و مصداق معلومی از خاک کیمیای این سرزمین هستند و رسالت ما میراث داران این خاک، مشارکت در آبادانی سرزمین آفتاب و ترویج و تدام نهضت ملی و گفتمان دینی است.

زلفی‌گل بیان کرد: آشتیان دیار دین و دانش، دیار قنوت و قناعت، دیار ادب و اخلاق و دیار فرهنگ و سیاست است.

وی با بیان اینکه همه جای ایران سرای من است خاطر نشان کرد: با توجه به شناخت ظرفیت‌های استان مرکزی و امکاناتی که در این استان وجود دارد سعی شد با وجود صنایع مختلف استان بحث توسعه علم و دانش را جدی گرفته شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشگاه تفرش سال‌های سال ذیل دانشگاه امیرکبیر و اراک بود اما بعد از قبول مسئولیت بنده در وزارت علوم این دانشگاه بلافاصله مستقل شد.

زلفی‌گل ادامه داد: در دانشگاه اراک یک ایده نوآورانه «طرح فرا» فعال شده است که قابلیت توسعه در دانشگاه‌های دیگر را دارد و سعی ما گسترش دانشگاه در سراسر کشور است.

استان مرکزی دیار مردان شجاع، غیور، دلاور، صبور، مهربان و شهید پرور

وزیر صنعت، معدن و تجارت (اهل منطقه مشک آباد اراک) نیز در این آیین گفت: استان مرکزی را باید دیار مردان شجاع، غیور، دلاور، صبور، مهربان و شهید پرور نامید.

«عباس علی‌آبادی» با بیان اینکه استان مرکزی با وجود سه هزار واحد تولیدی و صنعتی قطب چهارم صنعت کشور را داراست اظهار کرد: از نظر صنایع مادر این استان رتبه دوم کشور را دارد و از لحاظ تعداد تولیدات نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان مرکزی تمامی ظرفیت‌ها بکار گرفته نشده ادامه داد: این استان با دارا بودن ۶۷۰ هکتار اراضی باغی و کشاورزی، تولید ۵۰ هزار تن گوشت قرمز و سفید، ۳۰ هزار تن شیر، و ۴۰ هزار تن تخم مرغ در سال قطب مهمی در کشاورزی است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: ۲۴۰ واحد صنعتی و یک‌هزار و ۵۰۰ شغل جدید در زمان دولت سیزدهم ایجاد شده است، اما در استان راه طولانی در پیش است.

علی‌آبادی افزود: رویکرد وزات صمت حرکت به سمت دانش بنیان‌ها و صادرات محورها به ویژه صنایع نرم و غیر آلاینده است.

وی اظهار کرد: پروژه‌های صنعتی نیمه کاره بسیاری در استان مرکزی وجود دارد که پیشنهاد می‌شود با ایجاد یک صندوق مالی با هدف جلب سرمایه‌های خرد مردم جهت تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌های اقدام شود.

وزیر صمت اضافه کرد: در سالهای اخیر تحول چندانی در جذب سرمایه شکل نگرفته است و در استان مرکزی وضعیت خوبی وجود ندارد و باید شرایطی ایجاد کرد که سرمایه گذار به سمت استان مرکزی برود البته برای این کار باید آب مورد نیاز تامین شود.

فرهیختگان در یک قانون نانوشته شریک هستند

معان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه (اهل روستای جاسب نراق) نیز گفت: در گوشه و کنار کشور شاهد فرهیختگان هستیم که در یک قانون نانوشته شریک هستند و خود را از زمانی که شناخته اند وقف کشور کرده‌اند.

«اصغر جهانگیر» ادامه داد: این گردهمایی برای ارج نهادن به فرهیختگان است که نشان دهنده اهتمام و احترام به زنان و مردانی است که برای رشد و پیشرفت کشور کمک کرده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر امروز از امام راحل و امیرکبیر یاد می‌کنیم به این دلیل است که این استان بخشی از سرزمین ایران به عنوان نگینی در خود جای داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی بیان کرد: این گردهمایی فرصت خوبی است برای اینکه از چهره‌های شاخص استان که در گوشه و کنار کشور هستند برای بالندگی کشور و استان استفاده شود.

۲ هزار و ۵۰۰ نفر در گردهمایی سرآمدان دیار آفتاب دعوت شدند

استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این گردهمایی دعوت شدند که ۲ هزار نفر دعوت ما را اجابت کردند.

«فرزاد مخلص الائمه»ادامه داد: افرادی که در این آیین حاضر شدند، از ۲۲ قشر شامل ایثارگران، خانوده‌های شهدا، فرماندهان، امیران، سرداران، خلبانان، سفرا، وزرا، قضات، مدیران سازمان‌های عمومی و شهرداری‌ها، بانوان شاخص، روحانیون و فعالان مذهبی، اساتید علمی و روسای دانشگاه‌ها، دارندگان جوایز بین المللی، چهره‌های قرآنی، فرهنگی، عمرانی، کشاورزی، فرهنگی و جمعی از نوادگان مشاهیر شاخص استان هستند.

وی تصریح کرد: این همایش نخستین جلسه‌ است اما قطعا به اشکال مختلف ادامه دار خواهد بود تا همگرایی بین ظرفیت و استعداد نیروی انسانی مقیم خارج از استان با درون استان شکل بگیرد.

استاندار مرکزی بیان کرد: در این استان همه فرمانداران و دهیاران کوچه به کوچه به منظور شناسایی چهره‌های شاخص تلاش کردند، البته با توجه به فرصت زمانی محدود همه افراد به صورت کامل شناسایی نشدند و امیدواریم با کمک افراد شاخص استان بتوانیم فهرست کاملی از همه سرآمدان بدست آوریم.

مخلص الائمه با بیان اینکه تمام فرهیختگان را جزو هویت استان می‌دانیم افزود: بخش عمده‌ای از هویت انسان سرمایه‌های انسانی است که بخشی از آن نیز خارج از استان مستقر هستند.

در این آیین «بهروز افخمی» کارگردان فیلم فرزند صبح، «ابراهیم عسگریان» خیر مدرسه‌ساز، «حجت‌الله ذبیحی» کارآفرین جهادگر و «غاده چمران» همسر شهید مصطفی چمران، «کیانوش عیاری»کارگردان سریال روزگار غریب تجلیل شدند و از کتاب«بودجه» نوشته «علی عبدلی آشتیانی» رونمایی شد.

همچنین در این آیین از جایزه ملی امیرکبیر که از سال آینده در سطح ملی و بین‌المللی به فعالان و چهره‌های شاخص در حوزه‌های مختلف اهدا می‌شود، رونمایی شد.