تهران- ایرنا- شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین اعلام کرد که آینده جهان به ثبات و بهبود در روابط پکن و واشنگتن نیازمند است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شی جین‌پینگ در پاسخ به نامه سارا لاند دوست قدیمی وی در ایالت آیووا آمریکا تاکید کرد: دستاوردها در روابط چین و ایالات متحده در درجه اول مربوط به تلاش‌های جمعی مردم دو کشور است.

وی با اشاره به اینکه چین بزرگترین کشور در حال توسعه و ایالات متحده بزرگترین کشور توسعه یافته در جهان است، افزود: آینده این سیاره به ثبات و بهبود روابط پکن- واشنگتن نیاز دارد.

شی در این نامه به لاند که برای اولین بار در مه ۱۹۸۵ (اردیبهشت- خرداد ۱۳۶۴) ملاقاتش کرده بود، نوشت: این کشور آماده کار با آمریکا برای توسعه پایدار و محکم روابط دو جانبه است.
ارتباطات بین دو کشور پس از گفت‌وگوهای شی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر (آبان) بهبود یافته است، اما میان هر دو طرف بر سر تایوان که چین آن را جزو سرزمین اصلی خود می‌داند، همچنان تنش وجود دارد. این جزیره در انتخابات روز شنبه رئیس جدیدی را برای دولت خود انتخاب می‌کند.

این دو زمانی با هم آشنا شدند که شی در ۳۱ سالگی در راس هیاتی از استان هبی به ایالت آیووا سفر کرد تا در مورد تولید مواد غذایی ایالات متحده اطلاعات کسب کند. در سال ۲۰۱۲، آنها در زادگاه لاند در «ماسکتین»، و بار دیگر در سانفرانسیسکو در نوامبر ۲۰۲۳ طی یک مراسم شام همدیگر را ملاقات کردند.

در نامه قبلی به این زن اهل ایالت آیووا در سال ۲۰۲۲، گفت که «به کاشت بذر دوستی ادامه دهند و کمک‌های جدیدی به دوستی بین مردم چین و آمریکا داشته باشند.»

برخی مدعی هستند درحالیکه روابط دوجانبه در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته، وجهه چین نیز در ایالات متحده بدتر شده است.

در اوایل سال ۲۰۲۰، سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتر گفت که ویروس کرونا ممکن است از ایالات متحده نشات گرفته باشد و ممکن است از طریق «بازی‌های نظامی جهانی» که در آنجا برگزار می‌شود به ووهان (جایی که ویروس برای اولین بار در آنجا شناسایی شد) رسیده باشد.

ترمیم تصویر چین به ویژه در ایالات متحده مهم است. واشنگتن تعرفه‌های بیشتری بر کالاهای چینی وضع کرده و صادرات برخی فناوری‌ها مانند تراشه‌های پیشرفته به چین را محدود کرده است.

دیروز وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز با توجه به دیدار روسای جمهور ایالات متحده و چین، گفت: روابط با آمریکا در سال گذشته میلادی به ثبات رسید.

منبع: خبرگزاری شینهوا