تهران - ایرنا - مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نقدینگی مشکل اصلی حوزه دارو است، گفت: برای طرح دارویار ۱۰۵ همت نیاز واقعی داریم اما ۶۹ همت تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد پیکانپور روز چهارشنبه در یک نشست خبری که در محل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، افزود: برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات خود را پیش ببرند باید چرخه مالی وجوه زنجیره تامین دارو به درستی اصلاح شود و برخی استان‌ها به دلیل پرداخت نشدن هزینه‌ها با کمبود دارو مواجه می‌شوند.

وی اظهار داشت: موضوع قیمت‌گذاری در حوزه دارو در سازمان غذا و دارو در حال پیگیری است. اکنون بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های دارویی از قیمت ها رضایت دارند و لازم است که دوباره نظرسنجی انجام شود که نسبت به سال‌های گذشته چقدر تغییر وجود داشته است.

تاخیر یکساله در پراخت مطالبات دارویی

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو به مطالبه شرکت‌های دارویی اشاره کرد و افزود: شاهد تاخیر یکساله در پرداخت مطالبات دارویی هستیم و نیاز سازمان غذا و دارو در این حوزه نقدینگی است. اگر در حوزه تولید دارو، حمایت و نقدینگی انجام می‌شد، امروز با سیل فراوان عدم تامین مواد اولیه شرکت‌ها مواجه نبودیم.

پیکانپور تاکید کرد: باید مصوبات حمایتی در حوزه نقدینگی باشد زیرا سازمان غذا و دارو دستگاه چاپ پول ندارد.

وی تاکید کرد: باید اصلاحات متناسب با شرایط دارویی انجام شود، سامانه «تی تک» از افتخارات نظام است و بسیاری از کشورها از این سامانه استقبال کردند و می‌خواهند از این ظرفیت استفاده کنند؛ در حالی که نباید نمایندگان مجلس از این سامانه انتقاد کنند.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو تاکید کرد: باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کمک صنعت بیایند زیرا در شرایطی هستیم که با وجود مشکلات و در حالی که میانگین رشد صنعت حدود سه درصد بوده اما در حوزه دارو ۱۱.۵ درصد رشد وجود داشته است.

رویکرد سیاسی در حوزه دارو ممنوع

پیکانپور ادامه داد: لازم است نمایندگان مجلس به هشدارهای متخصصان گوش فرا دهند و نباید با رویکرد سیاسی در حوزه دارو صحبت شود.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مشکلات حوزه دارو را یکپارچه بنگرند همچنین توجه داشته باشند که تحقق طرح پرداخت برخط و روزانه مطالبات زنجیره تامین دارو است؛ در غیر این صورت همچنان با مشکلات روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: ضرورت‌هایی که در حوزه دارو مستمر تذکر داده شد باید شنیده شود تا سال آینده دوباره با کمبود تامین دارو مواجه نشویم.

به گزارش ایرنا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (سه‌شنبه ۱۹ دی) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کمبود دارو امسال بسیار کمتر از سال قبل است اظهار داشت: امسال میزان کمبودهای دارویی ما بسیار کمتر از سال گذشته است به عنوان مثال امسال با توجه به گرمای بسیار زیادی که در تابستان داشتیم هیچ‌گونه کمبود سرم تزریقی در کشور ایجاد نشد و چیزی حدود ۲۰۷ میلیون سرم در همان زمان تامین شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: بحث عفونت‌ها و آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی را امسال به میزان زیادی در کشور داشتیم اما کمبودی در ارتباط با سوسپانسیون‌های آنتی‌بیوتیک و آنتی‌بیوتیک‌ها به شکل‌های مختلف و داروهای بیهوشی نداشتیم.

عین اللهی تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که امسال انجام شد مالیات بر ارزش افزوده که تا تیرماه ۹ درصد مصوب شده بود و با وجود اینکه کالاهای ما به گمرک رسیده بود اما به دلیل حجم بالای پولی که شرکت‌ها باید پرداخت می کردند در گمرک مانده بود که با مساعدت مجلس این ۹ درصد به صفر درصد و عوارض گمرکی از ۴ درصد به یک درصد کاهش پیدا کرد و همین مصوبات باعث شد که ترخیص کالاها به‌راحتی انجام شود.

وی اظهار کرد: از نمایندگان مجلس درخواست می شود که در بودجه سال ۱۴۰۳ مصوبات بسیار خوبی که امسال انجام گرفته، پایدار بماند تا بتوانیم داروهای مورد نیاز را تامین کنیم زیرا اگر این مصوبات تغییر کند دوباره دچار مشکل خواهیم شد.