گرگان- ایرنا- اجرای طرح جهاد آبرسانی از اقدامات ماندگار و پرثمر دولت سیزدهم است که توانست کام تشنه بسیاری از روستاها را سیراب کند؛ در راستای اجرای این طرح، مردم روستای محروم «عباس‌آباد» آق‌قلا به‌زودی با بحران بی‌آبی خداحافظی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، استان گلستان با وجود طبیعت بکر و زیبا و درختان سر به فلک کشیده جنگل‌های هیرکانی با مشکلاتی همچون بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند. حکایت تلخ بی‌آبی گلستان نه تنها مناطق محروم و روستاها که حتی مرکز استان را هم به چالش کشیده است.

دولت سیزدهم از زمان استقرار عزم خود را برای پاک کردن فقر و محرومیت از چهره نقاط محروم کشور به کار گرفت و در راستای رفع معضل کم‌آبی، پروژه عظیم محرومیت‌زدایی را با هدف آبرسانی به ۱۰ هزار روستا و با سرمایه‌گذاری ۱۹۰ هزار میلیارد ریال آغاز کرد تا با رفع تشنگی این روستاها، ضمن تزریق امیدآفرینی، ماندگاری مردم را در محیط روستا افزایش دهد.

سهم گلستان از طرح جهاد آبرسانی که با هدف ارتقای شاخص دسترسی جمعیت روستایی کشور به آب آشامیدنی پایدار و بهداشتی در گلستان آغاز شد آبرسانی به ۴۳۲ روستا با اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بود تا با اتمام این پروژه، تشنگی ۴۵۲ هزار روستانشین گلستانی پایان یابد.

با گذشت کمتر از ۲ سال از اجرای طرح جهاد آبرسانی بسیاری از روستاهای دورافتاده و محروم که سایه بی‌آبی بر سر آنها سنگینی می‌کرد به تدریج به جمع روستاهای با وضعیت پایدار آبی اضافه می‌شوند و مردمان آن، طعم شیرین آبرسانی را می‌چشند.

یکی از روستاهایی که از اجرای طرح جهاد آبرسانی بی‌نصیب نمانده «عباس‌آباد» آق‌قلا است؛ روستایی محروم که مردمان آن از کم‌آبی و فقدان آب آشامیدنی پایدار در رنج بودند اما با اقدام دولت در طرح جهاد آبرسانی، به زودی از آب آشامیدنی سالم و پایدار سیراب می‌شود.

دهیار روستای عباس‌آباد آق‌قلا به خبرنگار ایرنا گفت: لوله‌کشی اولیه روستای عباس‌آباد مربوط به ۴۰ سال گذشته است اما در این سال‌ها، روند آبرسانی به درستی انجام نشده و مردم این روستا از آب آشامیدنی غیربهداشتی استفاده می‌کردند.

عبدالحمید اربابی ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، با ایجاد مجتمع آبرسانی، تلاش برای حل مشکل کم‌آبی روستاهای عباس‌آباد و سه روستای همجوار دیگر آغاز شده و به گفته مسوولان، مردم این روستا اوایل سال آینده از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه آبرسانی به روستای ما با تانکر انجام می‌شود، اظهار کرد: مردم این روستا در برخی از فصول سال مانند تابستان تنها ۲ ساعت از شبانه‌روز آب دارند و همین کم‌آبی باعث شده یکی از کودکان روستا از فرط تشنگی به جای آب، نفت بنوشد که با تلاش کادر درمان از مرگ نجات یافت.

دهیار روستای عباس‌آباد آق‌قلا از اقدامات دولت سیزدهم در آبرسانی به روستاها قدردانی کرد و یادآور شد: ۴۰ سال است که مردم این روستا در انتظار رفع مشکل بی‌آبی هستند اما هیچ کدام از دولت‌های قبلی نتوانستند آن را حل کنند که این مساله در دولت سیزدهم به ثمر نشست.

اربابی با بیان اینکه مردم روستا از عملکرد دولت آیت‌الله رییسی رضایت دارند، تصریح کرد: به مدت ۲۰ سال دهیار روستای عباس‌آباد هستم و به صراحت اعلام می‌کنم که اقدامات دولت سیزدهم با دولت‌های قبل قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه من و مردم روستای عباس‌آباد همیشه دعاگوی رییس جمهور هستیم، اظهار کرد: مردم عباس‌آباد با امید زندگی می‌کنند و به عملکرد دولت امیدوارند. بیشترین وام اشتغالزایی در این دولت به جوانان روستا اعطاء شده و مسکن روستا با پیشرفت ۵۰ درصدی همراه بوده که موجب رضایتمندی مردم روستا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان نیز از پیشرفت ۹۰ درصدی اجرای عملیات آبرسانی خطوط انتقال آب و اصلاح شبکه توزیع به روستای عباس آباد شهرستان آق قلا خبر داد و اظهار کرد: کمبود آب، افت فشار و فرسودگی شبکه آبرسانی از معضلات روستای عباس آباد شهرستان آق قلا بود.

ابوالفضل رحیمی به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرای ۴۴۰ متر خط انتقال و اجرای ۲ هزار و ۵۰۰ متر اصلاح شبکه توزیع آب آشامیدنی در قالب طرح‌های جهاد آبرسانی به‌زودی شاهد رفع مشکل کمبود آب شرب این روستا خواهیم بود .

به گفته وی با اتمام این عملیات ۲۳۹ خانوار با جمعیت حدود ۸۸۰ نفر از اهالی روستای عباس‌آباد شهرستان آق‌قلا از آب آشامیدنی پایدار، سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایرنا، تکمیل سد نرماب، چهل چای مینودشت، آبرسانی به روستاهای نوار شمالی و مرزی، شیرین‌سازی آب دریا و تقویت شبکه آب شرب مناطق شهری از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برای پایان تنش آبی در شهرها و روستاهای این استان شمالی است.