"فتاح آقازاده" روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح در راستای تعیین وضع موجود معیارهای عمومی در ادارات و سازمان ها و با هدف حفظ یا ارتقای وضع موجود ادارات در حال تدوین و طراحی است.
وی گفت: برآورد علمی و تحقیقاتی از وضعیت متغییرهای فرهنگ سازمانی ادارات مثل تعهد سازمانی، امانتداری، روحیه تیمی، کار جهادی در دستگاه ها از جمله دغدغه های مد نظر در طرح مذکور است.
مدیرکل دفتر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور اضافه کرد: برای شناسایی وضعیت این معیارها و این که دستگاه ها در چه مرحله ای از این وضعیت هستند، طرح سنجش معیارهای فرهنگ سازمانی طراحی و تدوین شده است.
آقازاده یادآور شد: بر اساس این طرح هر کدام از دستگاه ها و ادارات باید برنامه های تعالی فرهنگ سازمانی اختصاصی متناسب با معیارهای عمومی اسناد بالادستی ابلاغی داشته باشند و مطابق این اسناد عمل کنند.
وی ادامه داد: به علت اهمیت فرهنگ سازمانی در دستگاه ها و دوایر دولتی و ساختار اداری، در اولین بند سیاست های کلی نظام اداری اهتمام به فرهنگ سازمانی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گنجانده شده است.
آقازاده گفت: در راستای این طرح، پرسشنامه ای به عنوان ابزار سنجش دستگاه ها و سازمان ها طراحی شده است که در سال جاری برای پاسخگویی در اختیار نیروهای شاغل در سازمان های مربوطه و ادارات مستقل زیرمجموعه آن دستگاه ها قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: طرح بررسی وضعیت معیارهای عمومی فرهنگ سازمانی منطبق با اسناد بالادستی در کنار برش های کلان ملی، برای هر استان متناسب با شرایط آن استان طراحی و تدوین می شود.
به گفته مدیرکل دفتر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، برش دستگاه به دستگاه به تفکیک برای ۱۰۹ سازمان اجرا می شود و نظام نامه توسعه مدیریت فرهنگ سازمانی نهادینه و مسائل مربوط به ادارات و سازمان ها احصا می شود.
وی افزود: مهمترین مساله ادارات اینکه تا اکنون هیچگونه ارزیابی در خصوص وضعیت متغییرهای فرهنگ سازمانی اسناد بالادستی که بالغ بر ۶۰ متغییر مستقل هستند صورت نگرفته و تا زمانی که وضعیت دستگاه ها در این متغیرها مشخص نشود هیچ کاری در خصوص بهبود وضعیت دستگاه ها نمی شود انجام داد.
آقازاده تاکید کرد: بنابراین برای بهبود و ارتقای شرایط ادارات در وضعیت فرهنگ سازمانی، باید وضعیت موجود سازمان ها باید شناسایی و مشخص شود و در ادامه مبتنی بر وضع موجود و مبتنی بر اطلاعات برنامه ریزی لازم برای بهبود تدوین کرد.
به گزارش ایرنا، معاونین توسعه منابع انسانی و تحول اداری سازمان اداری و استخدامی کشور و جمعی از کارشناسان این سازمان برای بررسی وضعیت استخدامی کارکنان دستگاه های اجرایی به استان ایلام سفر کرده اند