به گزارش ایرنا از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ محسن هرمزی روز پنجشنبه افزود: در تفاهم با وزارت دفاع، تلاش میکنیم تا نسبت به نصب و راهاندازی کارتخوانهای جدید در یک هزار دستگاه اتوبوس بخش خصوصی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اقدام کنیم.
وی با اشاره به اینکه فرایند بازسازی و تعمیرات اساسی اتوبوسهای فرسوده در دست انجام است، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان امسال، عملیات بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری بیآرتی به پایان برسد.
هرمزی با بیان اینکه از ابتدای سال، ۱۲ رام قطار مترو تعمیر اساسی و بهسازی شده است، ادامه داد: در پی سفر شهردار تهران به چین، داخلیسازی بوژی واگنها محقق شده و تولید قطار ملی به مراحل مطلوبی رسیده است.
اساس کار، اثرگذاری در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی است
وی در بخش دیگری از ورود دو نمونه از اتوبوسهای جدید برقی خریداری شده به کشور در بهمنماه خبر داد و گفت: پس از ورود این نمونهها، خرید ۲ هزار و ۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی که قرارداد آنها قبلا با چین منعقد شده است، اجرایی خواهد شد.
هرمزی با تاکید بر تفاهم صورتگرفته مبنی بر ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به کشور به فاصله هر دو ماه یک بار، افزود: این اتوبوسها با تنها یکبار شارژ، میتوانند یک شبانهروز کامل فعالیت کنند.
وی با اشاره به اینکه واردات اتوبوسهای برقی به شرط انتقال تکنولوژی به شرکتهای داخلی است، اضافه کرد: قرارداد ورود ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار دستگاه وَن و ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی نیز نهایی شده و امیدواریم ورود این تعداد وسایل نقلیه به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کند.
وی با بیان اینکه اثر ورود ناوگان جدید به صورت تدریجی نمایان خواهد شد و اوضاع حمل و نقل عمومی تا سال آینده تا حدودی بهبود خواهد یافت، یادآور شد: اساس کارمان را بر مبنای اثرگذاری در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی گذاشتهایم.
حمل و نقل پاک با انبوهبر برقی
هرمزی با اعلام اینکه پیششرط تحقق اولویت حمل و نقل پاک، بهکارگیری ناوگان انبوهبر برقی است، تاکید کرد: در تلاش هستیم تا با مشارکت نخبگان و صاحبنظران، طرح جدید ترافیک تهران را جایگزین طرح فعلی کنیم که موجبات مردگی مرکز شهر شده است.
وی با ابراز امیدواری درمورد کاهش محدوده طرح ترافیک با ادغام طرح ترافیک و طرح زوج و فرد، گفت: البته اعمال قوانین و مقررات خاص برای تردد خودروهای برقی بویژه در محدوده مرکزی شهر ضرورت دارد.
هرمزی با اشاره به اینکه خودروهای برقی را در محدوده طرح ترافیک گسترش خواهیم داد، افزود: استفاده از موتورسیکلتهای برقی را با کمک مردم توسعه میدهیم و اتوبوسهای برقی را در ناوگان اتوبوسرانی به کار می گیریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با قدردانی از کمکهای دولت برای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: با کمک دولت و همراهی شهروندان، حمل و نقل برقی را در پایتخت پایهگذاری میکنیم.
ورود ۱۹۰ ون برقی به مدار شاتل سرویس
هرمزی همچنین درباره اجرای طرح شاتل سرویس (ون های برقی) در پایتخت، گفت: شاتل سرویس، طرحی است که برای اولین بار در تهران در حال پیاده سازی و اجراست. قرار است تا در این طرح بر مبنای تقاضا به مردم سرویس بدهیم.
وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر مشکلاتی دارد که درصدد حل آن هستیم، عنوان کرد: تاکنون استقبال شهروندان از شاتل سرویس خوب بوده و موفق عمل کرده است. با این حال هنوز با آن شرایط ایدهآل مدنظر کمی فاصله دارد.
معاون شهردار تهران درباره المانهایی که منجر به خدمات دهی بهتر این طرح میشود، گفت: تعداد سرویسهایی که باید طی یک روز انجام بشود از مهمترین این موارد است. در حال بررسی این مسئله هستیم تا به توافقاتی برسیم که همه ظرفیت ونهای درنظر گرفته شده را وارد این طرح کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این کار اگر صورت بگیرد به هدف مورد نظر میرسیم. باید تمام ۱۹۰ دستگاه ون برقی که برای شاتل سرویس در نظر گرفتهایم را به مدار وارد کنیم.
هرمزی در پایان بیان کرد: فعلا پایانه ونک پایلوت این طرح است اما اگر تمام ظرفیت را وارد خطوط کنیم پایانههای دیگر نیز به این طرح میپیوندند.